انتشار  تصاویر دلخراش چرا؟

 «فیلم ممکن است حاوی صحنه‌هایی باشد که برای همه مناسب نباشد» این جمله این روز‌ها ضمیمه بسیاری از ویدئو‌هایی است که از صحنه حادثه دلخراش سقوط بالگرد حامل رئیس‌جمهور و همراهشان منتشر و دیده می‌شود. ویدئو و عکس‌هایی که در بسیاری از کانال‌های خبری به سرعت منتشر می‌شود، بدون اینکه چرایی انتشار آن مورد پرسش قرار گیرد. گفته می‌شود موتورسوارانی که ابتدا به صحنه حادثه رسیده‌اند با دوربین‌های تلفن همراهشان فیلم‌ها را ضبط کرده و بدون در نظر گرفتن اینکه این موضوع ممکن است منجر به بروز تألم و آسیب شود، منتشر کرده‌اند. 
درباره انتشار یا عدم انتشار فیلم و عکس‌از صحنه‌های دلخراش یا خشونت‌هایی که وجود دارد، قانون مشخصی وجود ندارد و این موضوع تنها از سوی سیاست‌هایی که در هر رسانه خبری وجود ندارد، دنبال می‌شود، با این حال هر نوع عکس و فیلم از صحنه‌های دلخراش نباید اجازه انتشار داشته‌باشد، چراکه این موضوع می‌تواند روان دنبال‌کنندگان رسانه‌ها، خصوصاً کودکان و نوجوانان را تحت‌تأثیر قرار دهد. هر رسانه بنا به سیاست اخلاقی خود باید جنبه اخلاقی موضوع را در نظر بگیرد و توجه داشته‌باشد خانواده و بستگان افرادی که تصاویر دلخراش آن‌ها بدون در نظر گرفتن هیچ محدودیتی منتشر می‌شود، تا مدت‌ها متأثر از این اتفاق قرار خواهند گرفت. 
در مورد انتشار تصاویری که از سانحه بالگرد حامل رئیس‌جمهور شهید در حال انتشار است بی‌اخلاقی توأم با هیجان برای به اشتراک‌گذاری زودتر تصاویر مشهود است. روشن است هیچ سیاست روشنی برای انتشار یا عدم انتشار آن وجود ندارد و رسانه‌هایی که اقدام به انتشار این تصاویر می‌کنند، بنا به سلیقه شخصی خود دست به این عمل می‌زنند، بدون اینکه متوجه باشند به همان میزانی که دیدن این تصاویر برای آن‌ها که در حوزه رسانه‌ها فعال هستند، عادی جلوه می‌کند، نمی‌تواند برای سایر کاربران این رسانه‌ها امری عادی جلوه کند، خصوصاً اینکه امکان دسترسی کودکان به این تصاویر می‌تواند زمینه بروز نا‌آرامی در آن‌ها را دامن زند. 
برخی کانال‌ها و شبکه‌های معاند هم با انتشار توأم با هشدار این تصاویر مقاصد سیاسی‌شان را دنبال می‌کنند و تلاش دارند عداوت آشکار و پنهان خود و مخاطبانشان را با انتشار این تصاویر دنبال کنند، بنابراین افرادی که برای اولین‌بار دست به انتشار این تصاویر زده و اخلاق جامعه را زیر پا گذاشته‌اند، تأثر دوستداران رئیس جمهور شهید و سرخوشی معاندان را با خود همراه کرده‌اند. 
در مورد سایر افراد هم باید در نظر گرفت این موضوع با سواد رسانه‌ای در حوزه اجتماعی پیوند دارد، از این لحاظ که هر کاربر شبکه‌های اجتماعی باید در نظر بگیرد با اشتراک‌گذاری این تصاویر دلخراش بیش از هر چیز به تألمی که هر کدام از کاربران در حال دامن زدن به آن هستند، دامن می‌زند.