جنبش خیابانی در ونزوئلا

امروز یک‌شنبه‌ای سرنوشت‌ساز در ونزوئلا محسوب می‌شود. انتخابات مجلس موسسان که وظیفه تدوین قانون اساسی جدید را دارد، برگزار می‌شود و تکلیف پایان یا ادامه مکتب چاوز در سرزمین بوليوار مشخص خواهد شد. پس از چندين ماه کشمکش بین رییس جمهور مادورو و مخالفان دولت، این یك راه‌حل دموکراتیک برای تعیین تکلیف اعتراضات در ونزوئلاست. در این انتخابات، ۵۴۵ نفر از اعضای مجلس موسسان انتخاب خواهند شد. نکته اما اینجاست که بیشتر اعضای نهاد بازنویسی قانون اساسی، از سازمان‌های اجتماعی وفادار به نیکولاس مادورو انتخاب می‌شوند. بر اساس آنچه در قانون اساسی فعلی آمده است، انتخابات ریاست جمهوری باید در سال ۲۰۱۸ برگزار شود اما اين رییس‌جمهور سوسیالیست که پیشتر معاون هوگو چاوز بود، قصد دارد با انتخابات امروز برای تدوین قانون اساسی جدید که دست‌کم دو سال زمان می‌برد، برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را به تاخیر انداخته و در این دوره گذار همچنان در راس قدرت باشد.
مخالفان مادورو چه می گویند؟
بیشتر ونزوئلایی‌ها پیشنهاد مادورو برای تشکیل مجلس موسسان که هدفش بازنویسی قانون اساسی و انحلال نهادهای دولتی است را حرکتی غیر دموکراتیک می‌دانند و البته اپوزيسیون نيز این برنامه مادورو را از اساس، رد کرده است.
پارلمان موسسان قانون اساسی، در واقع مجلسی موازی برای پارلمان ملی ونزوئلا محسوب می‌شود که در حال حاضر اکثریت آن در دست مخالفان رییس‌جمهوری است. مخالفان می‌گویند که مادورو سعی دارد در یک حرکت رندانه و فرار به جلو، قدرت را انحصاری کند و نگذارد که مریدان چاوز، حتی برای یک ماه از صحنه سیاست دور شوند. شاید هم مساله دیگر این است که مردم ونزوئلا با تجربه تورم هزار درصدی، می‌خواهند مثل مردم کشوری در خاورمیانه که اتفاقا آن کشور هم اقتصادی نفتی دارد، رییس‌جمهوري اعتدالی انتخاب کنند و جلوی پوپولیسم را بگیرند. این همان کابوسی است که این روزها به جان نیکولاس مادورو افتاده است. در واقع مادورو سعی دارد، زمان بخرد و با تعویق دو ساله انتخابات ریاست جمهوری، زمینه‌های ماندگاری در قدرت را فراهم کند تا مخالفان نتوانندصندلی قدرت را تصاحب کنند.


ونزوئلا به‌رغم داشتن ذخایر و منابع کلان نفتي، در آستانه ورشکستگی اقتصادی قرار دارد. کاهش بهای نفت خام در بازارهای جهانی باعث ایجاد محدودیت‌های مالی برای دولت نیکلاس مادورو شده است.
معترضان به طرح جنجالی مادورو، یکصدا شده‌اند تا با برگزاری راهپیمایی و تجمع‌های اعتراضی، مانع از برگزاری انتخابات شوند. از آن طرف، مادورو نيز تجمع‌های اعتراضی در خیابان‌ها را ممنوع کرده و چیزی شبیه قوانین حکومت نظامی را وضع کرده است.
کلمبیا انتخابات را به رسمیت نمی شناسد
خوان مانوئل سانتوس، رییس جمهوری کلمبیا بارهاخواستار راه حلي صلح آمیز برای ناآرامی‌ها در ونزوئلا شده است و گفته است: «مجلس موسسان ونزوئلا (برای تدوین قانون اساسی جدید) منشأ غیرقانونی دارد، به همین دلیل ما نمی‌توانیم نتیجه انتخابات درباره آن را به رسمیت بشناسیم».
روابط میان این کشورهای آمریکای جنوبی تنش‌آلود است. ونزوئلا چندین بار مرزها را به منظور سرکوب قاچاقچیان بسته است و همچنین صدها تن از مردم کلمبیا را به اتهام فعالیت‌های مجرمانه در سال ۲۰۱۵، از ونزوئلا اخراج کرده است. تعدادی از مردم ونزوئلا این کشور را پیش از انتخابات روز یک‌شنبه ترک کرده‌اند.
حمایت ارتش
نیکلاس مادورو کماکان می‌تواند روی پشتیبانی کامل ارتش حساب کند. این در حالی است که شماری از متحدان نزدیک او، در جریان ناآرامی‌های این کشور، از او فاصله گرفته‌اند. یکی از این افراد، لوئیزا اورتگا نام دارد که دادستان عالی کشور بود. اورتگا از سیاست انحلال پارلمان توسط دادگاه عالی این کشور انتقاد و دولت را متهم کرده که با کمک ارتش، ترور دولتی انجام مي‌دهد.
واکنش آمریکا
روز چهارشنبه، ۲۶ جولاي، دولت آمریکا ۱۳ تن از نمایندگان ارشد دولت ونزوئلا و دیپلمات‌های پیشین این کشور را تحریم کرد. در سایه این تحریم‌ها، همه دارایی این افراد در آمریکا بلوکه و همکاری و معامله این افراد با شهروندان و موسسات آمریکايي ممنوع می‌شود. مادورو، رییس جمهور ونزوئلا، در واکنش به این تحریم‌ها، مجازات‌های تعیین شده از سوی آمریکا را شرم‌آور خواند.