پرونده دو مداح در دادسراي ويژه روحانيت

گروه سياسي| صد و پانزدهمين نشست خبري سخنگوي دستگاه قضا در حالي برگزار شد كه در فاصله دو هفته‌اي از حضور محسني اژه‌اي در جمع خبرنگاران، اتفاقاتي از جنس ياران احمدي‌نژاد‌ رخ داد. بازداشت بقايي، بستري شدن او در بيمارستان و تامين وثيقه 20 ميليارد توماني، تازه شروع ماجرا بود. اتفاق آنجا دنباله‌دار شد كه وقتي بقايي پس از آزادي در حلقه استقبال رييس‌دولت‌هاي نهم و دهم قرار گرفت، مسائلي را در خصوص قوه‌قضاييه مطرح كرد و حتي نسبت «دروغگو» را به سخنگوي آن داد. ادعاهايي كه هرچند محسني اژه‌اي ديگر تمايلي ندارد به آن ورود كند و آن را به دادستان تهران حواله مي‌دهد، اما با تكذيب آن عنوان مي‌كند كه: «مسائلي كه توسط اين فرد مطرح شده صحيح نيست و هر مقداري كه قانون اجازه بدهد از جمله دست خط ايشان به ويژه موضوع انتقال از سوييت به بند عمومي، توسط دادستان تهران اطلاع‌رساني مي‌شود. ان‌شاءالله پرونده هم رسيدگي شود، مسائل مالي هم مشخص مي‌شود». اژه‌اي توصيه‌اي هم به مقامات قضايي دارد. آنجا كه مي‌گويد: «اگر لازم باشد، دادستان اقدام مي‌كند و من فقط به دوستان قضايي خود توصيه دارم، زبان نامهربان برخي افراد باعث نشود، از مرز عدالت خارج شويم. همواره توصيه كرديم و مي‌كنيم كه اگر افرادي خلاف قانون عمل كنند، به ضرر خودشان است و طبيعتا تحت تعقيب قرار مي‌گيرند و فرقي نمي‌كند چه جريان يا فردي باشد. در اين خصوص نيز دادستان تهران با تشخيصي كه خواهد داشت، در چارچوب قانون وارد مي‌شود». وي در پاسخ به اين سوال كه در روزهاي اخير بعد از آزادي بقايي ما شاهد هجمه‌هايي به قوه قضاييه و شخص شما بوديم اما در كنار اين مسائل شاهد انتشار نامه‌هاي سرگشاده از ناحيه برخي افراد مثل وكيل بقايي بوديم. اين مسائل چطور تعقيب مي‌شود؟ گفت: «اين‌كه افرادي كه متهم به فساد مالي مي‌شوند بخواهند با غوغاسالاري مسير پرونده را تغيير دهند، هيچ بعيد نيست. اينكه بخواهند احيانا فشار بياورند، بعيد نيست. قوه قضاييه ان‌شاء‌الله بر اساس قانون، هر اقدامي كه لازم باشد نه بيشتر، انجام مي‌دهد. اينها تصور مي‌كنند موقعيتي در جامعه دارند و مي‌خواهند با برخي حرف‌ها و كارها، تست بزنند. كما اينكه مدتي قبل در انتخابات يك تستي كردند؛ لذا نبايد خيلي به آنها بها داد». وي در پاسخ به سوالي درباره اظهارات بقايي نسبت به خودش گفت: «من اهل شكايت نيستم». محسني اژه‌اي در پاسخ به سوال خبرنگاري ديگر مبني بر اينكه اخيرا بقايي پس آنكه آزاد شد، دوباره تحت تعقيب قرار گرفت؛ قبل‌تر از آن هم احمدي‌نژاد نامه‌اي نوشته بود و شما در صد و چهارمين نشست خبري خود گفتيد كه بخشي از اين نامه مورد پيگيري قرار مي‌گيرد، گفت: «اين پيگيري انجام مي‌شود. هر كس از اين طايفه يا غير از اين طايفه اقدامات خلاف قانون انجام دهد مورد پيگيري قرار مي‌گيرد». اما بازداشت مداحان از ديگر اتفاقاتي بود كه در نشست خبري ديروز مورد سوال خبرنگاران قرار گرفت. محسني‌اژه‌اي با تاييد اين خبر، گفت: «پرونده در دادسراي ويژه روحانيت مطرح است و اطلاعي ندارم اما مي‌دانم چند نفر دستگير شدند. مي‌دانم دو نفر بازداشت شده بودند و يك نفر با قرار آزاد شده بود. از جزييات هيچ خبري ندارم چون پرونده در دادسراي ويژه روحانيت مطرح است».
وزير دادگستري با تعامل معرفي و معين مي‌شود
به گزارش خبرگزاري ايسنا، سخنگوي قوه قضاييه در ادامه اين نشست در پاسخ به سئوالي درباره تعيين وزير جديد دادگستري و اينكه تعاملي در اين خصوص با دستگاه قضايي صورت گرفته يا خير؟ گفت: از جمله وزرايي كه سه قوه در آن نقش دارند، وزير دادگستري است و درباره ساير وزرا اين طور نيست و با معرفي رييس‌جمهور و راي اعتماد مجلس وي مشخص مي‌شود. وزير دادگستري از ناحيه قوه قضاييه پيشنهاد مي‌شود و دولت هم اقدام مي‌كند و مجلس نيز متعاقبا راي مي‌دهد. گزينه‌هايي مطرح بوده و هست اما هنوز قطعي نشده است. افرادي تا الان مطرح شدند و اين فرد طبيعتا به زودي به صورت رسمي مطرح مي‌شود. البته تعاملاتي وجود دارد و درباره افراد مطرح صحبت مي‌شود و معمولا نيز با تعامل، وزير دادگستري معرفي و معين مي‌شود.
پرونده حسين فريدون


در مرحله تحقيقات است
سخنگوي قوه‌قضاييه در پاسخ به سوالي درباره آخرين وضعيت پرونده حسين فريدون نيز گفت: «پرونده مسير خودش را طي مي‌كند و مانند ساير پرونده‌ها در مرحله تحقيقات است. تحقيقات به صدور قرار رسيد. زماني مي‌توان قرار صادر كرد كه توجه اتهام با قراين و شواهد و دلايل وجود داشته باشد. به اين مرحله كه رسيد قرار صادر شد. قرار را كه تامين كردند، از زندان آزاد شد و رسيدگي ادامه دارد و پرونده مفتوح است و پس از تكميل، نهايتا بازپرس اظهارنظر مي‌كند».
امريكا ايرانياني را كه زنداني كرده است، آزاد كند
محسني‌اژه‌اي درپاسخ به سوالي درباره اقدام قوه قضاييه در مقابل بازداشت ايرانيان در امريكا گفت: امريكا نه از كودتاي سال 1332 بلكه در همين ماه‌هاي اخير، خوي سلطه‌جويي خود را نشان داده و هر كسي منصف باشد به اين خوي امريكا پي برده و به همين خاطر به هيچ چيز امريكايي نمي‌شود اعتماد كرد. به قرارداد كتبي و قول امريكا نمي‌شود دل خوش و اعتماد كرد. قوه قضاييه، قوه مستقلي است و به هيچ‌وجه به امريكا و امثال امريكا اجازه دخالت نمي‌دهد و طبق قانون فرد ايراني محاكمه مي‌شود و اگر فرد غيرايراني هم در قلمرو ايران مرتكب جرم شود، رسيدگي مي‌شود. وي افزود: در ارتباط با افراد دو تابعيتي، ما دو تابعيتي را قبول نداريم، ثانيا طبق قانون محاكمه مي‌شوند. امريكا زبان تهديد دارد. امروز زبان تهديد امريكا كارآيي ندارد. كارهايي كه امريكا مي‌كند، مطمئن باشيد بي‌پاسخ نمي‌ماند. متاسفانه بسياري از ايرانيان تحت فشار ظالمانه امريكا هستند كه مي‌خواهيم آنها را آزاد كنند و ثانيا طبق قانون برخورد شود و زور نگويند و چون دست‌شان به جمهوري اسلامي نمي‌رسد، به اتباع ايراني ظلم نكنند. مطمئن باشند كه جمهوري اسلامي با زبان تهديد به هيچ‌وجه تسليم امريكا و امثال آن نمي‌شود.
در پرونده نفتي، تاكنون از ده‌ها نفر
تحقيق شده است
محسني‌اژه‌اي در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه در دادگاه متهم رديف دوم پرونده فساد نفتي گفته شده بابك زنجاني را بانك مركزي تاييد كرده، آيا به اين ادعا رسيدگي شده است؟ گفت: چندين بار توضيح دادم. يك پرونده كه مفتوح مي‌شود افراد متهم و دستگاه‌هاي نظارتي يك‌سري صحبت‌هايي را مطرح مي‌كنند و بازپرس با توجه به مجموعه قراين و شواهد، موضوع را دنبال مي‌كند. در اين پرونده از ده‌ها نفر تاكنون تحقيق شده است. كساني كه اتهام‌شان ثابت شده، قرار بازداشت يا تامين مناسب صادر شده است. در خصوص كساني كه اتهام‌شان ثابت نشده، قراري صادر نشده است. از برخي مسوولان وزارت نفت سابق يا بانك مركزي و افرادي از اين قبيل، تحقيق شده اما وزارت نفت سابق و بانك مركزي سابق غير از شركت نيكو كه ثابت شد و مدت‌ها بازداشت بودند و الان آزاد هستند، به عنوان متهم تحت تعقيب قرار نگرفتند. اين پرونده بيش از سه متهم دارد و به پرونده ساير افراد بايد رسيدگي شود.