هرگاه منافع برجام كمتر از هزينه‌هايش باشد از آن خارج خواهيم شد

سيدعباس عراقچي، معاون وزير خارجه و رييس ستاد پيگيري برجام، شامگاه شنبه پس از چند ماه امتناع صدا و سيما از دعوت از مقام‌هاي تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي براي ارايه گزارش به افكار عمومي سرانجام به برنامه گفت‌وگوي ويژه خبري شبكه دوم سيما دعوت شد. حضور سيدعباس عراقچي در صدا و سيما در روزهايي صورت گرفت كه يك هفته از برگزاري دور جديدي از جلسات كميسيون مشترك برجام در وين گذشته است و طرح جديدي نيز براي تحريم همزمان ايران، روسيه و كره شمالي روي ميز رييس‌جمهور امريكا انتظار امضاشدن را مي‌كشد. طبيعتا بيشترين سوال‌ها از معاون حقوقي و امور بين‌الملل وزارت امور خارجه نيز پيرامون همين طرح و تحريم‌هاي جديد و فرجام برجام در سايه آن بود.
واكنش ايران قاطع و مناسب است
معاون وزير خارجه درباره واكنش ايران به اين تحريم‌ها گفت: يك حركت دشمنانه از طرف امريكا عليه ايران صورت گرفته و واكنش ما با قاطعيت و متناسب با آن خواهد بود. كاري كه كنگره كرد يك حركت خصمانه بود. بحث‌ها و تحليل‌هايي كه الان در امريكا جريان دارد و علتي كه خود امريكايي‌ها مي‌گويند اين طور فكر مي‌كنند در اثر برجام، ايران قدرتمندتر و سياست آن در منطقه رو به جلوتر و به تعبير آنها تهاجمي‌تر شده و سياست‌هايش و رفتارش نسبت به امريكا عوض نشده و معتقدند اين وضعيت بايد عوض شود. خودشان تعبيري كه به كار مي‌برند، حرف از سياست به عقب راندن ايران مي‌زنند.
به گزارش فارس، وي با اشاره به اذعان امريكايي‌ها به قدرت و نفوذ ايران در منطقه گفت: ترامپ از روز اول عنوان كرده كه ايران را بايد عقب راند و در واشنگتن اين اجماع وجود دارد كه بايد جلوي قدرتمند شدن ايران را بگيرند، آنها مي‌خواهند با ايجاد فضاي سنگين رواني عليه ايران كه كسي با ايران كار نكند و در اثر فضاي منفي، شركاي اقتصادي ايران، شركت‌ها و بانك‌ها با ايران كار اقتصادي نكنند و منافع ايران از برجام را كاهش بدهند.


در زمين ترامپ بازي نمي‌كنيم
معاون وزير خارجه افزود: در چندين بند برجام (26 و28 و 29) امريكا متعهد شده است برجام را با حسن‌نيت اجرا كند و همه متعهدند در فضاي سازنده و همراه با حسن‌نيت آن را اجرا كنند. امريكا و بقيه متعهد شدند هيچ كاري كه همكاري اقتصادي با ايران را تحت‌تاثير قرار دهد، انجام ندهند. به‌رغم اينكه كنگره تلاش كرده موارد نقض برجام در اين قانون جديد نباشد، ولي در اين سه پاراگراف نقض برجام از نظر ما صورت گرفته است.
وي درباره عكس‌العمل مناسب ايران خاطرنشان كرد: ترامپ و كلا در امريكا به دنبال كنار گذاشتن برجام هستند، ولي مي‌خواهند هزينه از بين رفتن برجام را به گردن ايران بيندازند و شرايط را به گونه‌اي طراحي كنند كه ايران يا به مرحله احساسي و عصباني بودن برسد يا منافع حاصل از برجام براي ايران اينقدر كم شود كه ايران تصميم بگيرد از برجام خارج شود. معاون وزير خارجه ادامه داد: ايران تا زماني به برجام پايبند خواهد بود كه از منافع برجام منتفع و بهره‌مند شود. هرگاه منافع برجام كمتر از مضرات و هزينه‌هايش براي ايران باشد، ترديد نخواهيم كرد كه از برجام خارج شويم و لذا آنها تلاش مي‌كنند ما را به آن نقطه برسانند. ما در مقابل دشمني آنها حتما واكنش نشان خواهيم داد، ولي مسلما واكنش ما هوشمندانه و كاملا حساب‌شده خواهد بود و حتما در زمين آقاي ترامپ بازي نخواهيم كرد و حتما اقدامي را نخواهيم كرد كه خودمان به دست خودمان منافعي را كه از برجام براي كشور حاصل مي‌شود، كاهش دهيم.
تصميم‌گيري درباره نقض فاحش با هيات نظارت است
عراقچي درباره نقض فاحش برجام افزود: برجام دو نقض را عنوان كرده، يك نقض و يك نقض فاحش. طبيعي است عدم اجرا ممكن است در هر شرايطي اتفاق بيفتد ولي آنقدر جدي نباشد كه كشورها بخواهند از برجام خارج شوند يا تعهدات‌شان را زير پا بگذارند. تشخيص اينكه آيا نقض صورت گرفته يا نقض فاحش، برعهده هيات نظارت بر اجراي برجام است. ما به عنوان وزارت خارجه به هيات نظارت بر اجراي برجام گزارش مي‌دهيم كه اين نقض‌ها صورت گرفته است و نظر خودمان را درباره اينكه نقض است يا نقض فاحش هم ممكن است بيان كنيم ولي تصميم‌گيري درباره اينكه نقض صورت گرفته يا نه و آيا نقض فاحش است يا نه با اين هيات است و واكنش نسبت به آن با هيات نظارت بر اجراي برجام است.
 برجام پيمان مودت با اروپا نيست
وي با بيان اينكه در حال حاضر وضعيت به گونه‌اي نيست كه ديگر كشورها به شرايط امريكايي‌ها تن بدهند، عنوان كرد: قرارداد با توتال هم نمونه‌اي از آن است. پيام توتال و اروپايي‌ها به ترامپ اين بود كه اگر توقف اجراي تحريم‌ها را تمديد كني يا نكني ما به سرمايه‌گذاري در ايران ادامه خواهيم داد. بر خلاف ترامپ و امريكا، اروپا از برجام حمايت مي‌كند و پشت سر برجام ايستاده است. برجام همانطور كه پيمان مودت ما با امريكا نيست، پيمان مودت با اروپا هم نيست. ما با اروپا در بسياري موارد مشكلات و اختلاف نظرهاي عميقي داريم از جمله در بحث موشكي، فلسطين و حقوق بشر و... ولي در موضوع برجام اروپا از برجام حمايت مي‌كند و مخالف از بين رفتن آن است. ترامپ و كنگره هنوز نتوانسته برجام را دست بزند به اين خاطر كه اروپايي‌ها محكم پشت برجام ايستاده‌اند و قطعنامه شوراي امنيت هم پشت سر برجام است.
 در مسائل مرتبط با امنيت ملي و دفاعي از كسي اجازه نمي‌گيريم
به گزارش فارس، معاون وزير خارجه ايران اضافه كرد: اروپايي‌ها نسبت به برنامه موشكي ايران اعتراض و مواضع خود را دارند و از ما مي‌خواهند اين كار را نكنيم و ما هم در مسائلي كه به امنيت ملي و مسائل دفاعي كشور مربوط مي‌شود نه از هيچ كسي اجازه مي‌گيريم و نه مشورت مي‌كنيم. آنچه به صلاح امنيت ملي كشور است انجام خواهيم داد. آزمايشات موشكي به موقع خودش انجام و حمله موشكي انجام شده است.
معاون وزير خارجه با اشاره به پرتاب موشك ماهواره ‌بر سيمرغ ضمن تبريك عنوان كرد: حركتي كاملا علمي بود و من احساس غرور و افتخار مي‌كنم. يكي از موفقيت‌هاي برجام اين بوده كه بحث موشكي ما را از بحث هسته‌اي جدا كرد. نقض برجام با نقض قطعنامه دو مقوله جداست.
وضع تحريم جديد به هر بهانه‌اي نقض برجام است
معاون امور حقوقي و بين‌المللي وزارت خارجه در خصوص شروط 9 گانه مقام معظم رهبري در اجراي برجام گفت: عبارتي كه ايشان به كار بردند و براي ما لازم الاطاعه است «وضع تحريم جديد» است. وضع تحريم جديد به هر بهانه‌اي از نظر ما نقض برجام است. چيزي كه تا الان اتفاق افتاده و در قانون جديد هم رخ داده، هيچ موضوع تحريمي جديد اضافه نمي‌شود ولي اشخاص وارد ليست مي‌شوند. قانون جديد مي‌گويد به دليل حمايت اين فرد از برنامه موشكي ايران، اين فرد در ليست تحريم مي‌رود و هم ويزاي امريكا به آن نمي‌دهند و اموالش را بلوكه مي‌كنند. اين قانون جديد شخص محور است و اشخاص را به ليست اضافه مي‌كند، موضوع تحريمي را وضع نمي‌كند. اينكه آيا اضافه شدن اشخاص به ليست تحريم‌ها، وضع تحريم جديد است يا نه به هيات نظارت بر اجراي برجام گزارش داديم و آنها هستند كه تصميم مي‌گيرند و آنجا بحث شده و تا الان ظاهرا چنين برداشتي را نداشته‌اند.
سپاه مظهر اقتدار و قدرت ايران است
عراقچي درباره تحريم سپاه نيز افزود: سپاه مظهر اقتدار و قدرت ايران است، ‌هر چه داريم از امنيت و آرامش خود مديون همه نيروهاي مسلح به خصوص سپاه هستيم كه در همه عرصه‌ها فداكاري كردند و كشور را از زمان جنگ تا الان حفظ كردند. بنده براي خودم اگر افتخاري داشته باشم سال‌هايي است كه در سپاه خدمت كردم. سپاه مظهر اقتدار ايران است و موجوديتي است كه همه ما از آن حمايت و دفاع مي‌كنيم. همه ما در جهت تقويت سپاه كار خواهيم كرد. دشمنان ما هم مي‌دانند آنچه انقلاب و جمهوري اسلامي و اين خاك را نگه داشته و با توطئه‌هاي آنها مقابله مي‌كند، سپاه و بچه‌هاي سپاه به شمول بسيج هستند. طبيعي است كه نوك حملات‌شان را به سمت سپاه سوق دهند و بخواهند سپاه را تضعيف كنند؛ چيزي كه آرزويش را به گور خواهند برد. در طول 38 سال گذشته نتوانستند و سپاه با حمايت‌هاي رهبري و پشتيباني مردم روز‌به‌روز قوي‌تر شده است. سپاه الان در نوك حمله مقابله با تروريسم تكفيري و داعش است؛ به مرحله‌اي رسيده كه به سوريه و عراق مشورت‌هاي نظامي مي‌دهد و به حزب‌الله مشورت مي‌دهد و طبيعي است دشمنان ما و امريكا جهت حملات خودشان را به سوي سپاه قرار دهند، حتما اينها باعث قوي‌تر شدن سپاه و حمايت بيشتر از سپاه خواهد شد.