آزموني تاريخي

منطقه‌اي كه ما در آن زندگي‌ مي‌كنيم، منطقه‌اي است كه همواره در سال‌هاي اخير و شايد بهتر باشد كه بگوييم در دهه‌هاي گذشته با فراز‌و‌نشيب‌هاي بسياري روبه‌رو بوده كه اين فراز‌و‌نشيب‌ها در كشور ما از اهميت و ابعاد گسترده‌تري برخوردار بوده است. به ويژه آنكه پس از تجارب پس از پيروزي انقلاب اسلامي در كشور ما همواره مردم بيشترين نقش را در حمايت از اركان نظام جمهوري اسلامي و تقويت آن در برابر فشارهاي بين‌المللي داشته‌اند. بر كسي پوشيده نيست كه نظام برخاسته از انقلاب اسلامي، سرمايه‌اي ارزشمندتر و تاثيرگذارتر از حمايت مردم و البته لطف خداوند نداشته است، بنابراين بازسازي اين ارزش‌ها و در واقع پاسخ دادن به اعتماد عمومي مردم از اهميت ويژه‌اي برخوردار است كه حتما بايد مورد توجه منتخب ملت قرار بگيرد. اما اين موضوع از آنجا حايز بيشترين اهميت است كه در شرايط كنوني منطقه ما، فشارهايي از سوي مخالفان مردم ايران
 در سرزمين‌هاي دورتر يا نزديك‌تر شدت يافته است و همين امر اهميت حفظ و تقويت حمايت‌هاي مردمي را آشكارتر مي‌سازد. به ويژه آنكه حسن روحاني با شعار دولت تدبير و اميد زمام امور را در دست گرفت و تداوم اين اميد و تلاش براي تامين مطالبات مردم بايد در تركيب كابينه‌اي كه ايشان تعيين مي‌كند، مورد توجه قرار بگيرد. آنجا كه منتخب ملت به درستي به پايگاه و پشتوانه 24 ميليوني خود اشاره كرده‌اند، مي‌توان دقت نظر او را در اين موضوع مهم دريافت.
بر همين اساس و با در نظر گرفتن جريان ائتلافي كه در شكل‌گيري قدرت ايشان تاثيرگذار بوده، به ويژه حمايت گسترده اصلاح‌طلبان از ايشان، بسيار اهميت دارد كه ترتيب كابينه به گونه‌اي شكل بگيرد كه اميدواري همه مردم را به ايجاد شرايط مناسب براي تامين مطالبات و خواسته‌هاي‌شان به نمايش بگذارد. بنابراين در اين شرايط تامين رضايت مردم و حفظ اعتماد عمومي از طريق به نمايش گذاشتن كابينه‌اي كارآمد و توانمند با سابقه‌اي روشن و قابل اعتماد و در برگيرنده همه مطالبات مردم، از گروه‌ها و اقشار مختلف اجتماعي گرفته تا حضور زنان، بايد به‌گونه‌اي باشد كه بتواند شرايط دشوار كنوني را مديريت كرده و در راس دستگاه‌هاي اجرايي كشور مختلف قرار بگيرند تا مناصب را با نيازهاي مردم و به ويژه ظرفيت‌هاي موجود راهبري كنند و مطالبات عمومي را پاسخ گويند. اين مساله از اهميت فزاينده‌اي برخوردار است.
به اين ترتيب انتظار عمومي از دكتر روحاني معرفي كابينه‌اي است كه بتواند انتظار عمومي را در ارايه تصوير و چشم‌انداز اميدبخش از آينده و رفع دشواري‌ها و چالش‌هاي كنوني به نمايش بگذارد. البته اين آزموني است تاريخي كه در مورد ابعاد آن بايد توجهي جدي و همه‌جانبه صورت بگيرد تا در مواجهه با شرايط دشوار كنوني در سطح منطقه و جهان و به ويژه مسائل گوناگون داخلي، بتوان يك گروه كارآمد و قوي با استفاده از تخصص‌هاي مناسب و شايستگي‌هاي لازم را در راس مديريت اجرايي كشور داشته باشد. زين پس دولت و مجلس همراه با يكديگر و البته با كمك همه نهادهاي حكومتي و اركان قدرت، اجراي مطالبات و خواسته‌هاي مردم را در مسير اجرايي شدن قرار دهند.