سرنوشت ۳ بانوی کابینه

آرمان: روحانی این‌روزها مشغول چینش کابینه دوازدهم است؛ کابینه‌ای که حکم تثبیت‌کننده مشی اعتدال را دارد که گفتمان دولت یازدهم و دوازدهم بود. انتظارها از این کابینه زیاد است، چراکه نباید فراموش کرد روحانی زمان دولت یازدهم را وقف حل مشکلاتی مانند پرونده هسته‌ای و گره‌های اقتصادی در کشور کرد که مردم و سایر نهادها هم همکاری خوبی با او داشتند، اما دولت دوازدهم را باید دولت تحقق وعده‌ها دانست. اکنون مهم‌ترین موضوعی که در مورد چینش کابینه مطرح می‌شود حضور زنان در آن است، چراکه شنیده شده در این دولت باز هم وزیر زن حضور نخواهد داشت و وضعیت معاونان خانم هم هنوز مشخص نیست.
خداحافظی مولاوردی
در مورد شهیندخت مولاوردی که معاون امور زنان ریاست‌جمهوری بود، اخبار پررنگی درباره عدم حضور او به گوش می‌رسد و البته خودش هم تا حدودی این موضوع را تایید کرده است. دیروز مولاوردی توئیت کرد: «با سپاس و قدردانی از لطف و حسن‌نظر شما عزیزان، اینجانب عهده‌دار سمت معاونت امور زنان نخواهم بود. ماندنم در کابینه منوط به تصمیم رئیس‌جمهوری است.» این جملات یعنی رفتن او از کابینه روحانی قطعی شده است. البته در تیرماه هم مولاوردی از نبودنش خبر داشت، چنان‌که درباره حضور زنان در کابینه و معرفی‌اش به عنوان وزیر آموزش‌و‌پرورش به ایسنا گفته بود: «اجازه دهید درباره حضور زنان در کابینه صحبت نکنیم، زیرا حساسیت ایجاد می‌شود. درباره تعداد زنان کابینه دولت دوازدهم و حضور بنده در وزارت آموزش‌وپرورش هم هنوز چیزی معلوم نیست.» بنابراین مولاوردی غزل خداحافظی را با کابینه دوازدهم خوانده است و دیگر در جایگاه معاون حضور نخواهد داشت. محمدعلی نجفی، مشاور ارشد رئیس‌جمهوری، در روزهای اخیر به مولاوردی گفته است که حسن روحانی، رئیس‌جمهور، او را برای سمت «دستیار ویژه رئیس‌جمهوری در امور حقوق شهروندی» و به جای الهام امین‌زاده در نظر گرفته و بنابراین مولاوردی به‌طور قطع از معاونت زنان خواهد رفت. به گفته او، قرار است به احتمال زیاد سازمان حقوق شهروندی تشکیل شود و رئیس آن شهیندخت مولاوردی باشد.
ماندن ابتکار


برخی از عدم حضور ابتکار در سازمان محیط‌زیست سخن می‌گویند و خبر می‌دهند که او جانشین مولاوردی در معاونت زنان می‌شود. انصاف‌نیوز در این باره نوشته است: «معصومه ابتکار به عنوان معاون زنان و خانواده رئیس‌جمهور در کابینه‌ دوازدهم ماندنی شد. این در حالی است که در هفته‌های گذشته برخی جریانات با تمرکز بر اخبار کذب، شایعاتی را در فضای رسانه‌ای و مجازی به راه انداخته بودند که پروین داداندیش، همسر محمود واعظی، وزیر فعلی ارتباطات و فناوری اطلاعات، به جای مولاوردی به معاونت زنان و خانواده خواهد رفت. بررسی پس‌زمینه‌ سیاسی شایعاتی که اخیرا به راه افتاده، نشان می‌دهد شایعه‌سازان همان روشی را در این ماجرا پیش گرفته‌اند که ظرف چهار سال گذشته درباره مسئولان نهاد ریاست‌جمهوری و تیم اطلاع‌رسانی دولت، طی کردند. آنها در چهار سال گذشته با شایعه‌سازی و تحت‌فشار قرار دادن افکار عمومی همیشه سعی در کنترل دفتر رئیس‌جمهور داشتند. این افراد همیشه تلاش کرده‌اند این‌طور القا کنند که مسئولان نهاد ریاست‌جمهوری به‌ویژه رئیس این نهاد، دارای کارایی بالایی نیست و علت اصلی ضعف در دولت یازدهم به شمار می‌رود. حالا که آمدن محمود واعظی به نهاد ریاست‌جمهوری قطعی شده، این جریان درصدد است با القای اخبار نادرست و تشویش در اذهان‌عمومی این‌طور وانمود کند که واعظی در پی انتصاب همسر خود، پروین داداندیش در معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری است، در حالی که امروز، حضور معصومه ابتکار در معاونت زنان، قطعی شد و اصلا قرار نیست پروین داداندیش در نهاد ریاست‌جمهوری یا معاونت زنان حضور داشته باشد.»
  امین‌زاده
الهام امین‌زاده که دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور شهروندی است هم در پاسخ به اینکه احتمال معرفی‌اش به مجلس به عنوان وزیر آموزش‌وپرورش تا چه اندازه جدی است، اظهار کرد: نه کم، نه زیاد؛ این موضوع به‌طور تلویحی مطرح شده است. وی افزود: رئیس‌جمهور اعلام کرده است چینش کابینه را بعد از ماه مبارک رمضان انجام می‌دهند. رسانه‌ها گمانه‌زنی‌هایی درباره تغییر کابینه داشته‌اند، ولی جایی برای هیچ‌کس مشخص نشده و وزرای فعلی هم نمی‌دانند حضورشان تا چند درصد حتمی است. دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور شهروندی درباره حضور زنان در کابینه اظهار کرد: در دولت یازدهم، غیر از معاونت زنان، مدیران بخش حقوقی، محیط‌زیست و میراث فرهنگی زن بودند، اما برای دولت دوازدهم این تصمیم وجود دارد که گزینه‌های زن را برای وزارتخانه‌ها جهت گرفتن رای اعتماد به مجلس معرفی کنند که برای وزارتخانه‌های آموزش‌وپرورش، علوم و دادگستری محتمل‌تر است.