اتصال ریلی ایران به قلب اروپا

آرمان- هستی دفتری: وزیر راه و شهرسازی به همراه هیاتی به منظور برگزاری کارگروه‌های مشترک ریلی، دریایی و بندری بنا به دعوت‌ الکساندر دوبرنیت، وزیر حمل ونقل و زیرساخت‌های دیجیتال آلمان، به برلین سفر کرد. عباس آخوندی در دیدار با خانم سیپریس وزیر اقتصاد و انرژی آلمان تاکید کرد: در این مدت برای توسعه همکاری‌های دوجانبه بین دو کشور پیشرفت خوبی داشته‌ایم و تلاش کردیم تا علاوه بر رفع مشکلات بیمه هرمس تعدادی از قراردادهای موجود را در این حوزه نیز به نتیجه برسانیم. در سفر آخوندی و هیات همراه به آلمان، نشست کارگروه مشترک ریلی و کارگروه مشترک دریایی و بندری با حضور نمایندگان شرکت‌های بزرگ بخش خصوصی آلمان در حوزه حمل و نقل برگزار شد. به گفته آخوندی، نخستین قرارداد با شرکت لیپر به ارزش 154‌میلیون یورو بوده که هزینه‌های آن تاکنون پرداخت و تجهیزات آن وارد شده است. قرارداد با شرکت تالس جهت واردات رادار نیز انجام شده و قرارداد با ایرباس و ای. آر. تی نیز امضا و اجرا شده است. همچنین در مذاکرات با زیمنس توافق حاصل شده و مراحل نهایی کار در حال پیگیری‌است.
حفظ ارتباط به شرط رفتار متعهدانه اروپا
عضو کابینه دولت تدبیر و امید با اشاره به این نکته که دولت جدید آمریکا رفتار غیرقابل پیش‌بینی و ناپسندی را در پیش گرفته است که روابط تجاری اروپا با ایران را تحت تاثیر قرار می‌دهد، گفت: ما از اروپایی‌ها در ماه‌های گذشته مواضع بسیار مثبتی را دریافت کرده‌ایم که امور مربوط به حوزه خانم مرکل، آقای گابریل و خانم موگرینی از جمله آنها به شمار می‌رود. ما انتظار داریم در چارچوب برجام طرفین به تعهدات خود عمل کنند و اروپا رفتار مستقل و متعهدانه‌ای در قبال برجام داشته باشد. آخوندی با تاکید بر این نکته که اروپا باید در چارچوب برجام مشکلات را حل و فصل کرده و قراردادها را پیش ببرد، گفت: ما و شما می‌دانیم برجام بیش از یک توافق تجاری است که می‌تواند زمینه‌ساز توسعه امنیتی در منطقه و جهان باشد. این مقام مسئول همچنین ضمن تاکید بر این مطلب که ما قطعا می‌توانیم پیرامون یک برنامه بسیار گسترده جهت انجام مبادلات تجاری و اقتصادی دوجانبه در حوزه ایران، منطقه آسیای میانه و منطقه خاورمیانه توافق کنیم، گفت: در حوزه ریل پروژه‌های بزرگی از جمله توسعه زیرساخت، خط آهن سریع السیر، نوسازی ناوگان ریلی داریم که دارای مفهوم سرمایه‌گذاری میلیاردها دلار است.
پیشنهاد ایجاد کریدور ریلی آلمان ـ ایران ـ چین


این مقام مسئول با اشاره به این نکته که در زمینه MRO(مدیریت، تعمیر و عملیات) در ایران شرایط خوبی برای همکاری شرکت‌های اروپایی وجود دارد گفت: در حوزه بندری و دریایی برای توسعه بندر شهید رجایی یک مناقصه بین‌المللی برگزار کرده‌ایم که یک شرکت آلمانی نیز در آن شرکت کرده است. با توجه به اینکه حجم قابل توجهی از بار از آلمان به چین حمل می‌شود، پیشنهاد می‌کنیم کریدور ریلی آلمان-ایران-چین را ایجاد کنیم. آخوندی با تاکید بر وجود زیرساخت‌های چنین کریدوری در منطقه گفت: حمل بار از این کریدور می‌تواند صرفه‌جویی در زمان و هزینه حمل بار را در پی داشته باشد. برای این کار نیاز داریم تا به صورت مشترک مطالعه‌ای را انجام داده و یک قطار برنامه‌ای را راه‌اندازی کنیم. وزیر راه و شهرسازی در ادامه ضمن اعلام آمادگی برای برگزاری مذاکرات لازم در این زمینه گفت: پیشنهاد می‌کنیم طرفین یک مدیر کریدور را در این پروژه معرفی کنند تا مطالعات اقتصادی آن انجام شود. آخوندی در بخش دیگری از سخنانش ضمن ارائه پیشنهاد ایجاد یک مرکز لجستیک برای شرکت‌های اروپایی و آلمانی در ایران گفت: این مرکز می‌تواند به عنوان یک مرکز تامین کالاهای حوزه صنعت هوانوردی، ریلی، پتروشیمی، صنعتی، و غیره، برای سرویس دادن به بازار ایران و کشورهای آسیای میانه باشد و در نهایت منجر به ایجاد یک همکاری بلند‌مدت نیز در این عرصه شود.
ظرفیت‌های ایران برای مشارکت
محمد سعید نژاد، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در این نشست گزارشی درباره موقعیت استراتژیک ایران و بنادر آن در خلیج فارس، دریای عمان و سواحل دریای خزر ارائه داد و گفت: سواحل جنوب ایران با جمعیتی حدود 400‌میلیون نفر، ظرفیت‌های بندر شهید رجایی و فرصت‌های پس از برجام جهت نوسازی و تجهیز بنادر ایران، ترمینال شماره سه بندر شهید رجایی که مناقصه بین‌المللی آن انجام شده و اقدامات مرتبط با افزایش ظرفیت آن و انعقاد قرارداد با شرکت رولند برگر برای بازبینی ابعاد کلی این بندر، از نکات مهم و مورد توجه در این عرصه به شمار می‌روند که باید به آنها توجه شود. نماینده شرکت رولندبرگر نیز در ادامه پیرامون نتایج مطالعات بندر شهید رجایی گزارشی به نشست ارائه کرد که قرار گرفتن بندر شهید رجایی به عنوان مکان تولید خودرو با رفع تحریم‌ها، مقام اول بندرعباس از نظر حمل کانتینر در ایران، انجام عمده واردات و صادرات ایران از طریق این بندر را از مهم‌ترین ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری بندر شهید رجایی اعلام کرد. اصغر فخریه کاشان قائم‌ مقام وزیر راه و شهرسازی در اموربین‌الملل نیز توضیحاتی پیرامون قرارداد فست تراک توسط هرمس و مذاکرات در دست اجرا برای پرداخت مالی به شرکت‌های آلمانی جهت انعقاد قرارداد تجاری در ایران ارائه کرد. سعید محمدزاده، مدیرعامل شرکت راه‌آهن‌جمهوری اسلامی ایران نیز در این نشست در خصوص همکاری‌های ریلی ایران و آلمان مواردی از قبیل خطوط راه‌آهن در دست ساخت، ناوگان ریلی، میزان حمل سالیانه بار و مسافر، میزان سرمایه‌گذاری دولت در سال‌های گذشته و سال‌های پیش رو، فایناس هفت‌میلیارد دلاری چند سال اخیر دولت به بخش ریلی، اولویت توسعه راه‌‌آهن در ایران و روند نوسازی ناوگان ریلی ایران با مشارکت شرکت‌های خارجی، تامین لوکوموتیو، راه‌اندازی قطارهای سریع‌السیر، تامین سیستم سیگنالینگ برای ارتقا ایمنی و ظرفیت خطوط ریلی ایران را مطرح کرد.