تنفیذ روحانی

شهروند| حجت‌الاسلام حسن روحانی رسما پس از تنفیذ حکم ریاست‌جمهوری از سوی مقام معظم رهبری به‌عنوان رئیس‌جمهوری دولت دوازدهم کار خود را آغاز می‌کند و این درحالی است که روز گذشته همزمان با برگزاری آخرین جلسه هیأت دولت یازدهم، کار این دوره ریاست‌جمهوری روحانی به پایان رسید. البته روحانی برای این‌که فعالیت خود را به‌عنوان رئیس‌جمهوری دولت دوازدهم آغاز کند، نیاز به تحلیف از سوی مجلس نیز دارد اما بنابر قانون، پس از انتخاب رئیس‌جمهوری با رأی مستقیم مردم و تأیید انتخابات از سوی شورای نگهبان، هنوز یک مرحله دیگر برای رسمیت یافتن مقام ریاست‌جمهوری باقی می‌ماند که آن، همان تنفیذ حکم ریاست‌جمهوری توسط ولی‌فقیه است. رویداد مهمی که براساس اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی مقام معظم رهبری، مراسم تنفیذ حکم دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری اسلامی ایران، صبح پنجشنبه ۱۲ مرداد ۹۶ در حسینیه امام خمینی قدس‌سره برگزار خواهد شد. بنابر اصل ۱۱۰ قانون اساسی، «امضای حکم ریاست‌جمهوری پس از انتخاب مردم»، ازجمله «وظایف و اختیارات رهبری» است و طبق قانون انتخابات ریاست‌جمهوری، دوره ریاست‌جمهوری اسلامی ایران چهار‌سال است و از تاریخ تنفیذ اعتبارنامه به‌وسیله مقام معظم رهبری آغاز می‌شود.
این مراسم از ساعت ۱۰ صبح پنجشنبه در حسینیه امام‌خمینی قدس سره، در محضر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی و با حضور روسای قوا، رئیس مجلس خبرگان رهبری، مقامات کشوری و لشکری، علما و دانشگاهیان، جمعی از سفرا و نمایندگان بلندپایه کشورهای خارجی برگزار می‌شود و در شبکه‌های مختلف رادیویی - تلویزیونی و شبکه‌های اجتماعی در فضای مجازی به صورت زنده پوشش داده خواهد شد.
در این برنامه وزیر کشور، گزارشی از روند برگزاری انتخابات دوازدهم ریاست‌جمهوری ارایه می‌کند. سپس حجت‌الاسلام محمدی‌گلپایگانی، رئیس دفتر مقام معظم رهبری، متن حکم رهبر انقلاب در تنفیذ رأی مردم و نصب حجت‌الاسلام حسن روحانی به مقام ریاست‌جمهوری اسلامی ایران را قرائت خواهد کرد. آنگاه رهبر انقلاب اسلامی لوح متن حکم را به رئیس‌جمهوری منتخب مردم اعطا می‌کنند. در ادامه رئیس‌جمهوری به بیان سخنان خود می‌پردازد و پس از آن حاضران، شنونده بیانات مهم حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی خواهند بود.
مراسم تنفیذ ریاست‌جمهوری حسن روحانی اما درحالی برگزار می‌شود که این دوازدهمین مراسم تنفیذ در تاریخ جمهوری اسلامی است و به این اعتبار پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران تاکنون ۱۲ انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار شده است. در این میان احکام انتصاب سیدابوالحسن بنی‌صدر، محمدعلی رجایی و آیت‌الله خامنه‌ای با تنفیذ حضرت امام خمینی قدس‌سره و احکام انتصاب آیت‌الله اکبر‌ هاشمی‌رفسنجانی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمحمد خاتمی، محمود احمدی‌نژاد و دوره نخست حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی با تنفیذ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به‌عنوان رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به آنان اعطا شد. این درحالی بود که بنی‌صدر و رجایی هرکدام یک‌بار و آیت‌الله خامنه‌ای، آیت‌الله‌ هاشمی‌رفسنجانی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمحمد خاتمی و محمود احمدی‌نژاد نیز هرکدام دوبار در این مراسم حاضر و از سوی رهبری وقت، به‌عنوان رئیس‌جمهوری اسلامی ایران تنفیذ شدند. همچنین حسن روحانی که یک‌بار در‌ سال 92 با حکم آیت‌الله خامنه‌ای برای چهار‌سال سکان هدایت دولت یازدهم را در اختیار گرفته، امروز برای دومین‌بار رسما رئیس‌جمهوری اسلامی ایران خواهد شد.


این درحالی است که مراسم تنفیذ حکم ریاست‌جمهوری بنی‌صدر در دوران رهبری حضرت امام‌خمینی قدس‌سره، به‌علت کسالت جسمانی حضرت امام، در بیمارستان قلب تهران برگزار شد و سه مراسم تنفیذ دیگری که در دوران رهبری امام‌خمینی(ره) برگزار شده، همگی در حسینیه جماران بوده است. همچنین در دوران رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تاکنون یک مراسم در حسینیه جماران و 6 مراسم در حسینیه امام‌خمینی(ره) برگزار شده است.
با این حال و فارغ از این حواشی، بی‌شک مهمترین بخش این مراسم همان دو نطقی است که ابتدا از سوی حسن روحانی، رئیس‌جمهوری و سپس توسط آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب ایراد خواهد شد. اتفاقی که چهار‌سال پیش نیز در مراسم تنفیذ ریاست‌جمهوری دوره یازدهم توسط همین دو شخصیت انجام گرفت و حال باید منتظر بمانیم و ببینیم مقامات اول و دوم نظام در این مراسم تاریخی چه خواهند گفت. این درحالی است که حسن روحانی در مراسم چهارسال قبل تأکید ویژه‌ای‌ بر لزوم گشایش در روابط خارجی جمهوری اسلامی و ارایه چهره‌ای جدید از ایران به جهان داشت و از قضا این مهم را با کلید زدن و به فرجام رساندن مذاکرات هسته‌ای با گروه 1+5 به فرجام رساند و حال در شرایطی که توسعه و گشایش سیاسی در مسائل داخلی و حل مشکلات اقتصادی و اشتغالزایی عمده شعار و وعده انتخاباتی روحانی بوده، احتمالا باید منتظر شنیدن سخنانی در این رابطه در مراسم تنفیذ باشیم.