ضرورت توجه به حفظ کرامت و شخصیت افراد در رسیدگی به تخلفات

شهروند| نماینده رهبر معظم انقلاب در هلال‌احمر با حضور در نشست هم‌اندیشی هیأت‌های رسیدگی به تخلفات اداری، طی سخنانی، رعایت عدل و توجه به حفظ کرامت و شخصیت افراد در رسیدگی به تخلفات آنان را ضروری دانست.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین معزی با تبریک دهه کرامت و فرا رسیدن میلاد امام رضا(ع)، در بخش نخست سخنان خود با تأکید بر رعایت عدالت در همه امور به‌خصوص در موضوع رسیدگی و بررسی به تخلفات افراد خاطرنشان کرد: تکیه‌ بر عدالت، اساسی‌ترین محور فعالیت در راستای رضای پروردگار است. نماینده ولی‌فقیه در هلال‌احمر عدالت را هم‌راستا و در تقارن با قضاوت دانست و تصریح کرد: یکی از مسائل مهم حکومت دینی، برقراری عدالت در جامعه و عاری از هرگونه تبعیض است. وی با تبیین نقش عدالت در پیشرفت و برابری اجتماعی افزود: در روایات ائمه معصومین (علیهم‌السلام) نیز بر رعایت عدل و انصاف تاکیدات فراوان شده است. نماینده ولی‌فقیه در هلال‌احمر با طرح این موضوع که امروز با گذشت قریب به40‌سال از پیروزی شکوهمند انقلاب و برقراری حکومت جمهوری اسلامی در کشور باید تغییرات رو به رشد، اساسی و بزرگ جامعه و مردم در هر سیستم اداری قابل مشاهده باشد، افزود: برای حفظ و ادامه چنین روندی و همچنین به منظور اجرای دقیق قوانین اداری در دستگاه‌های مختلف، وجود هیأت‌های رسیدگی به تخلفات اداری بسیار ضروری است و حساسیت و سنگینی مسئولیت هیأت‌های رسیدگی به تخلفات اداری نیز در تشخیص درست همین موازین و اجرای دقیق آنها نهفته است. اهمیت و دقت نظر در قضاوت، محور بعدی سخنان حجت‌الاسلام‌والمسلمین معزی بود. وی با تأکید بر بزرگی مسئولیت، حساسیت بالا و سنگینی کار قضاوت، ایمان و اعتقاد قوی و اخلاص در کار را لازمه نتیجه صحیح و دقیق یک قضاوت دانست و خاطرنشان کرد: در هیأت‌های رسیدگی به تخلفات اداری باید نهایت دقت به کار گرفته شود تا هم نظام اداری و هم حق و حقوق انسان‌ها در نظر گرفته شود.
نماینده رهبر معظم انقلاب در هلال‌احمر با اشاره به برخی روایات درخصوص حساسیت‌های بالای کار قضاوت تصریح کرد: البته این‌گونه نیست که با بررسی احادیث و روایات، انسان از این کار بافضیلت امتناع ورزد چرا که وجود قضات در همه سطوح جامعه ازجمله سیستم‌های اداری برای حل‌وفصل صحیح و دقیق تخلفات و شکایات لازم و ضروری است. تأکید بر حفظ کرامت انسانی و توجه به شخصیت و عزت اشخاص در بررسی تخلفات و بلکه در برخورد قانونی با آنها محور پایانی سخنان حجت‌الاسلام‌والمسلمین معزی بود. نماینده ولی‌فقیه در جمعیت هلال‌احمر اجرای دقیق قوانین مربوطه، رعایت عدل و پرهیز از اعمال نظر‌های شخصی را از اساسی‌ترین وظایف هیأت‌های رسیدگی به تخلفات دانست و خاطرنشان کرد: اهمیت دادن به آبرو، عزت، حیثیت و شخصیت افراد و در نظر گرفتن رضایت خداوند در مراحل بررسی و رسیدگی به تخلفات و گرفتن تصمیم و صدور هر حکم از دیگر موارد مهمی است که باید از سوی هیأت‌های رسیدگی به تخلفات در نظر گرفته شود.