احضار ۶۰ فرماندار و استاندار

رحماني‌فضلي از رئيس‌جمهور1400رونمايي كرد!
احضار 60 فرماندار و استاندار
آرمان: وزیر کشور روز گذشته در گفت‌وگویی مفصل، چگونگی وزیر شدنش در دولت یازدهم را شرح داد و گفت که برای تمدید حضورش نیز با روحانی ملاقات داشته است. او درباره نسبتش با علی لاریجانی که این روزها نقل محافل سیاسی و رسانه‎ای است هم توضیح داد. انتصاب استانداران زن، پرونده مینو خالقی و چندین موضوع دیگر از دیگر مواردی است که رحمانی فضلی در یکی آخرین گفت‌وگوهایش در مقام وزیر کشور دولت یازدهم به آنها پاسخ داده است.
تعداد انگشتان


وزیرکشور در مورد حضورش در دولت بعد گفت: روحانی برای حضورم در وزارت کشور دولت دوازدهم با من صحبت کرد. به گزارش ایلنا رحمانی فضلی اظهار داشت: رئیس جمهور شرایط و نقطه‌نظراتی داشتند و سیاست‌هایی را برای دوره جدید مد نظر دارند که احتمالا برای هر وزارتخانه‌ای با افراد دیگری هم صحبت کرده‌اند. وی در مورد عملکردش در چهار سال گذشته اعلام کرد: در این چهار سال تقریبا خودسری‌هایی را که درگذشته مرسوم بوده نداشتیم. برای مثال در ۱۶ آذر امسال ما ۷۰۰ سخنرانی در سراسر کشور برگزار کردیم. شاید به تعداد انگشتان دست برخی سخنرانی‌ها انجام نشد.
2پرونده
رحمانی فضلی در پاسخ به واکنش وزارت کشور در خصوص حمله به علی مطهری گفت: در موضوع آقای مطهری هم که در اوایل دولت ما رخ داد، سریعا برخورد کردیم. همه عوامل را شناسایی کردیم و مستندات را فورا به دادگاه فرستادیم و هنوز هم قوه قضائیه در حال پیگیری آن است. البته اینکه چه کسانی دستور این حمله را داده بودند را دادگاه باید پیدا کند و این وظیفه ما نیست. دادگاه در مراحل رسیدگی به پرونده باید آمران را پیدا کند. وی همچنین به اقدامات برخی در حمله به سفارت عربستان اشاره کرد و گفت: در ماجرای حمله به سفارت عربستان ظرف ۱۰ روز تمام عواملی را که آنجا بودند، شناسایی کردیم و با همه مشخصات و اسناد به قوه قضائیه دادیم و آنها هم برخی از این افراد را بازداشت کردند و مدتی هم در بازداشت بودند. الان هم مراحل بازجویی، بازپرسی و اقدامات قانونی در حال طی شدن است.
شروط چهارگانه
وزیر کشور در مورد انتقادات به عملکرد خود در انتصاب استانداران گفت: دولت روحانی دولت اعتدال است؛ نه دولت اصلاح‌طلب است و نه دولت اصولگرا. رئیس جمهور به من گفتند فراموش نکن افرادی را که می‌خواهی به عنوان مدیران خود انتخاب کنی حتما باید تفکر اعتدالی داشته باشند. دوم اینکه باید برنامه‌های دولت را قبول داشته باشند. سوم گفتند که باید تجربه داشته باشند و چهارم باید برای مردم وقت بگذارند. وقتی وارد وزارت کشور شدیم حدود ۸۰ درصد فرمانداران ما از بیرون بودند. اولین تصمیمی که گرفتیم این بود که گفتیم همه فرمانداران باید افراد وزارت کشوری باشند چون معتقدیم وقتی فرماندار وزارت کشوری باشد تجربه لازم را هم دارد، آموزش‌پذیر است، دلبستگی لازم را هم دارد. یکی از مشخص‌ترین این موارد فرماندار تهران بود. ایشان فرمانداری است که از زمان آقای احمدی‌نژاد مانده است. من‌‌ همان زمان هم اعلام کردم که فرماندار تهران را خودم به شخصه می‌شناسم و ایشان در صدا و سیما مدیر بنده بوده است.
مقاومت و معاونت
 رحمانی فضلی همچنین در مورد توجه به زنان در استانداری‌ها و فرمانداری‌ها اعلام کرد: در این دولت استاندار زن نداشتیم. پست استانداری یک پست ساده مثل مسئولیت‌های بخشی نیست. این پست از یک طرف امنیتی است، از سوی دیگر انتظامی است و یک استاندار باید با فرمانده سپاه و فرمانده بسیج، قوه قضائیه و نیروی انتظامی و اطلاعات در ارتباط باشد. در این خصوص مقاومت‌هایی هم در جاهای مختلف هست. ما در این دولت تعدادی از بانوان را به عنوان فرماندار منصوب کردیم، اما فرمانداران خانم هنوز در سطح استاندار نیستند. باید اول معاون استاندار بشوند.
رابطه رفاقتی
وزیر کشور در مورد رابطه‌اش با علی لاریجانی گفت: مطهری آگاه‌ترین فرد به رابطه من و لاریجانی است. به‌کارگیری عنوان معامله در مورد حضور من در دولت کاملا توهین است. لاریجانی نه تنها درباره حضورم در وزارت کشور اصرار نداشت بلکه در دوره قبل اصلا در جریان پیشنهاد وزارت کشور به بنده هم نبود. در مورد آقای زنگنه هم مباحثی مطرح شده بود که ایشان این مسئولیت را قبول نکند که در وزارت نفت بماند و اصرار آقای لاریجانی برای همین بود.
رابطه غیر رفاقتی
وزیر کشور در مورد رابطه‌اش با رئیس جمهور گفت: در مصاحبه‌ای گفتم آقای روحانی چون قبلا مسئولیت کمتری داشت، هر وقت اراده می‌کردیم، دیدار داشتیم و با هم صحبت و درد و دل می‌کردیم. الان رابطه ما درد و دلی و رفاقتی نیست. یک رابطه کاری است. من هر وقت کار داشته باشم، ایشان محبت می‌کنند و با هم دیدار داریم. به هر حال من وزیر کشور آقای روحانی هستم ما هر روز با مسائل امنیتی و سیاسی داریم و رئیس‌جمهور باید در بسیاری از این موارد تصمیم نهایی را بگیرد. من هر وقت اراده کردم که خدمت ایشان برسم، آقای روحانی هیچ‌گاه نفی نکرده و این درخواست ملاقات را پذیرفته است.
احضار 60 فرماندار و استاندار
وزیر کشور دولت یازدهم با تایید احضار برخی استانداران و فرمانداران پس از انتخابات ریاست‌جمهوری گفت:‌ حدود هفت استاندار احضار شده‌اند. اینکه می‌گویم حدود هفت استاندار برای این است که هرچند روز یک بار یک استاندار دیگر به احضارشده‌ها اضافه می‌شود. تعدادی شکایت به قوه قضائیه رسیده و آنها به مرور همکاران ما را برای پرس‌وجو می‌خواهند برای همین هم تعداد رفت‌و‌آمد‌ها گاهی زیاد‌تر می‌شود. تا جایی که من امروز خبر دارم حدود ۶ یا ۷ استاندار احضار شده‌اند. طبق آنچه معاونت حقوقی بنده پیگیری کرده، آمار آنچه مدیران استانی ما به خاطر آن احضار شده‌اند، اعم از استاندار، فرماندار و بخشدار حدود ۶۲ یا ۶۳ مورد است. ما حدود ۴۰۰ فرماندار و ۲هزار بخشدار داریم و ۶۰ نفر احضار شده‌اند. رحمانی فضلی ادامه داد:‌تمام مواردی که در مورد همکارانمان دیده‌ام مطرح می‌کنم. واقعا و انصافا به عنوان کسی که سال‌ها در این سیستم‌ها کار کرده‌ام و تخلف را می‌شناسم می‌توانم بگویم شاید ۹۰درصد این موارد حتی تخلف هم نیست. ولی خب، شکایتی شده است و قوه قضائیه باید شکایت‌ها را مورد رسیدگی قرار دهد. ما هم به آن حق می‌دهیم و مانعی برای رسیدگی به شکایت‌ها نیست. ما هم پیگیر هستیم. معاونت حقوقی بنده به صورت مرتب مساله را پیگیری می‌کند. وکیل گرفته‌ایم و تاکید داشته‌ایم از دیگر وکلای توانمند در بیرون هم استفاده شود. بنده خودم با دادستان محترم هم در این رابطه صحبت کردم که در این بحث‌ها به گونه‌ای حرکت نکنید که وجهه اقتدار و موقعیت نماینده عالی نظام و دولت در استان‌ها دچار خدشه شود.
یکی مثل همه
رحمانی فضلی در مورد کاندیداتوری علی لاریجانی در انتخابات 1400 گفت: ...
ادامه صفحه16