تدبیر بدون امید!

آرمان- مطهره شفیعی: دولت «تدبیر و امید»؛ این نام در تاریخ کشور ثبت می‌شود. دولتی که در سال 92 با لبخند وعده داد تا گره از مشکلات کشور که ناشی از موضوعات مختلف اعم از تحریم، بی‌تدبیری اقتصادی دولت‌های نهم ودهم و... بود بگشاید که تا حدودی کارنامه موفقی ارائه داد و اکنون دولت دوم «تدبیر و امید» است. انتظارها بر آن است که با توجه به رفع مشکلات عمده مانند پرونده هسته‌ای و بهبود روابط خارجی به وعده‌های باقیمانده که بیش از همه در برطرف کردن رکود اقتصادی است بها داده شود که این مهم مستلزم چینش کابینه قوی از سوی رئیس جمهور است. کابینه‌ای که در چینش آن انتظارات 24 میلیونی رای دهندگان به روحانی مشخص باشد؛ کابینه‌ای که مردانش نه از طیف رقیب اعتدال و اصلاحات بلکه از مردانی باشد که دلسوزی خود برای پیشرفت کشور و کاهش مشکلات را به اثبات رسانده باشند. اکنون اما نگرانی وجود دارد؛ نگرانی از کم‌توجهی به خواست میانه‌روها و اصلاح‌طلبان که اصلی‌ترین حامیان روحانی بودند. مردان کابینه دوازدهم باید از اصل اعتدال و همفکر جریانی باشند که روحانی را انتخاب کردند نه آنکه به امید تغییر در مواضع و با نام کابینه فراجناحی برای رقیب کارت دعوت فرستاده شود. این روزها لبخند و نگرانی در چهره دلسوزان هویداست؛ لبخند از تداوم تدبیر و نگرانی از گمرنگ شدن امید در چینش کابینه.
گزینش
دیروز رئیس دفتر رئیس جمهور درباره ترکیب کابینه جدید اظهاراتی داشت که بوی تدبیروامید می‌داد. محمد نهاوندیان اعلام کرد که میزان تغییرات کابینه برای دولت دوازدهم به همان عدد ۵۰ درصد که اعلام شده بود، نزدیک‌تر است. وی درباره اینکه آیا رئیس جمهور برای انتخاب کابینه تحت فشار قرار گرفته‌ است یا خیر، افزود: کسانی که آقای روحانی را می‌شناسند می‌دانند که فشارها روی ایشان تاثیری نمی‌گذارد و رئیس جمهور بنا به وظیفه‌ای که مردم بر دوشش گذاشته شده‌اند کارش را انجام داده و ما برای مشخص شدن اعضای کابینه بیشترین میزان مشورت را با نخبگان هر حوزه داشته‌ایم. نهاوندیان تاکید کرد: در نهایت می‌توان گفت آنچه از سوی آقای روحانی برای گزینش وزرای کابینه دوازدهم انجام شده بر اساس همان اقبالی است که ایشان از مردم دریافت کرده‌اند.
گلایه از شایعه


وزیر ارتباطات هم درباره رایزنی‌هایش برای چینش کابینه گفت: با هر سه فراکسیون بیش از یک ساعت و نیم تا دو ساعت صحبت کردم و تمام نظرات را دریافت کردم. با شخصیت‌های مختلف و هر کسی که می‌خواست اسمی بدهد حرف زدم و نظرات را گرفتم و خود آقای روحانی تصمیم گرفت. محمود واعظی تاکید کرد: این بد است وقتی رئیس‌جمهور این همه وقت برای انتخاب کابینه گذاشته بیاییم بگوییم فلانی و فلانی در انتخاب کابینه نقش داشتند. شخص رئیس‌جمهور با مشورت تصمیم گرفته این فضاسازی‌ها و کمپین‌ها به نفع یکی و به ضرر دیگری درست نیست. اجازه بدهیم در فضای آرام و منطقی رئیس‌جمهور کار کند. من و هیچ کس دیگری در چینش کابینه نقش نداشتیم. قرار شد رئیس جمهور همه مسئولیت‌ها را خودش اعلام کند.
توقع نادرست
رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری هم گفت: انتخابات تمام شد و رئیس جمهور انتخاب شده است؛ او مارکی ندارد که بگوییم او اصلاح‌طلب یا اصولگراست. او یک دولت فراجناحی دارد و مردمی هم که به او رای دادند با مارک یا عنوان حزبی به روحانی رای ندادند. سیدرضا اکرمی افزود: متاسفانه در کشورمان تحزب جامع و کامل نداریم. در حال حاضر بعضی از افرادی که دم از سهم‌خواهی می‌زنند بیشتر فرد هستند تا یک جریان سیاسی به نام اصولگرا یا اصلاح‌طلب. ممکن است کسانی که این حرف‌ها را می‌زنند 50 نفر هم نباشند؛ این عده نمی‌توانند از انتخاباتی که 42 میلیون نفر در آن شرکت کردند، سهم بگیرند. او ادامه داد: به نظر من بسیاری از این دعواهای سیاسی یا مطبوعاتی درباره کابینه از بی‌دردی و بی‌درکی است؛ این عده نمی‌دانند در منطقه چه خبر است؟! در منطقه‌ای که هر کسی حرف خودش را می‌زند و در عراق و سوریه جنگی خونین همچنان ادامه دارد، به جای اینکه ما متحد و متفق و به فکر مردم کشور باشیم، می‌خواهیم از دولت سهم‌خواهی کنیم؟ مگر کل کابینه بیش از 18 نفر است؟! مگر کل هیات دولت بیش از 30 نفر است؟! مگر می‌شود برای همه کسانی که ادعا می‌کنند پست در نظر بگیریم؟کابینه برای این همه مدعی جا ندارد.
چک سفید امضا
اما سخنگوی فراکسیون امید کمی نگران است و با اشاره به حمایت اصلاح طلبان وفراکسیون امید مجلس از حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری گفت: فراکسیون در حمایت از آقای روحانی فراتر از انتظار ظاهر شد و در واقع این حمایت به مثابه چک سفید امضای جریان اصلاح‌طلبی به آقای روحانی بود. اکنون هم در صورت معرفی کابینه کارآمد و قوی از سوی ایشان مانندانتخابات تمام قد حامی ایشان خواهیم بود اما برای کابینه آینده با هر ترکیبی چک سفید امضا نداده‌ایم. بهرام پارسایی با اشاره به اهمیت وعده‌های حسن روحانی و انتظارات بحق مردم در چینش کابینه ادامه داد: هرچه کابینه آینده قوی‌تر باشد، سرعت پیشرفت کشور هم بیشتر خواهد بود و نگرانی کمتری وجود خواهد داشت، به هر حال عملکرد کابینه باید گویای توان آقای روحانی باشد. معیارهای فراکسیون درباره کابینه آینده هم در واقع از موضع حمایت از ایشان است تا این کابینه در چهار سال آینده قابل دفاع باشد.
عقد اخوت
غلامرضا حیدری نماینده دیگر تهران هم دغدغه‌ای مشابه پارسایی دارد و در آستانه مراسم تنفیذ و تحلیف رئیس‌جمهوری در توئیتر خود نوشت: «ما هیچ عقد اخوتی نداریم که هرکه را رئیس‌جمهور معرفی کند باید رای دهیم. ما بنا به سوگندی که خوردیم رئیس‌جمهور را نیز در راستای منافع ملی ارزیابی می‌کنیم. انتخاب وزرا باید براساس شاخص‌های کلی که یکی از آنها در راستای تحقق مطالبات عمومی۲۴ میلیون رای دهنده به آقای روحانی بوده است شکل گیرد».