همفکری برای چینش کابینه موفق

آرمان: در این روزها ماموریت ویژه حسن روحانی انتخاب کابینه جدید است تا بتواند با یک تیم اجرایی کارآمد، چابک و همسو، مطالبات مردم را پاسخ دهد و از سوی دیگر به وعده‌های خود نیز عمل کند. او همچنین قول داده بود که چهره کابینه جدید را تغییر دهد و از زنان و جوانان نیز در هیات وزیران خود استفاده کند. طی‌ روزهای گذشته اما اخبار ضدونقیضی به گوش می‌رسد که در مجموع نشان از این دارد که ممکن است کابینه جدید مطابق خواست 24 میلیون رأی‌دهنده به آقای روحانی نباشد. این اخبار که حواشی بسیاری را به همراه داشته است، به مجلس نیز راه پیدا کرده و نمایندگان مردم را نگران مطالبات مردم کرده است. در همین خصوص، روز گذشته جمعی از نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس دهم ضمن دیدار با رئیس دولت اصلاحات، به مشورت با وی پرداختند.
دغدغه کابینه دوازدهم
 الیاس حضرتی، نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس و از اعضای کمیته تعامل فراکسیون امید از دیدار با رئیس دولت اصلاحات در توئیتر خود خبر داد. حضرتی نوشت: ملاقات کمیته تعامل فراکسیون امید با آقاى خاتمى براى پیگیرى کابینه ٢۴میلیونی همسو با رأى تاریخى مردم. او در توئیتی دیگر اعلام کرد: این کمیته براى ارائه کمک‌ مشورتى بدون سهم‌خواهى براى تشکیل کابینه کارآمد فعالیت مى‌کند و پیش‌تر دیدارهاى با رئیس‌جمهور و جهانگیرى داشته است.
صدای 24 میلیون رأی


در کش‌وقوس انتخاب کابینه و شایعاتی که از نحوه چینش هیات جدید وزیران به گوش می‌رسد، نحوه تعامل اصلاح‌طلبان و واکنش‌های آنها بسیار اهمیت دارد، چرا که اصلاح‌طلبان بزرگ‌ترین حامی روحانی در 92 و 96 بودند و اگر این حمایت نبود بدون شک روحانی قادر به پیروزی در انتخابات سال92 نبود. البته این به معنای توجیهی برای اصلاح‌طلبان نیست که سهم‌خواهی کنند اما طبق عرف، جریانات ائتلافی لازم است که بایکدیگر تعامل کنند. اصلاح‌طلبان نیز بارها اعلام کرده‌اند که مصداقی به آقای روحانی معرفی نمی‌کنند و تنها شاخص‌های گفتمان اصلاح‌طلبی را که مورد تایید 24میلیونی مردم قرار گرفته مطرح می‌کنند تا در چینش کابینه رعایت شود.
دیدار برای پیگیری
بهرام پارسایی، یکی از اعضای کمیته تعامل فراکسیون امید در همین خصوص و با اشاره به جلسه این کمیته با رئیس دولت اصلاحات به «آرمان» می‌گوید: این جلسه در راستای مطالبات مردم بود و ما نیز به‌عنوان نمایندگان این مردم پیگیر مطالبات در هر زمینه‌ای هستیم و در این زمینه هر کاری لازم باشد، انجام خواهیم داد. او گفت: به هر حال اعضای فراکسیون امید هراز‌گاهی با رئیس دولت اصلاحات دیدار می‌کنند که این دیدار نیز به‌نوعی در ادامه‌‌ همان جلسات بود تا با ایشان دیدار و همفکری کنیم. نماینده اصلاح‌طلب مردم شیراز در مجلس خاطرنشان کرد: باتوجه به انتخابات گذشته و تشکیل کابینه دوازدهم همه به اتفاق بر حفظ سرمایه اجتماعی اصرار داشته و بر مطالبات سرمایه اجتماعی که در انتخابات شرکت کرده و سرنوشت کشور را بنابه خواست خود رقم زدند، تاکید کردند و همه به اتفاق خواهان این بودیم که مطالبات و صدای این جامعه شنیده شود. سخنگوی فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی یادآور شد: قطعا حفظ این سرمایه اجتماعی در راستای توسعه کشور و خروج از بحران‌های کشور ازجمله بیکاری، مشکلات اقتصادی و مسائل داخلی و روابط خارجی است و همه تاکید دارند که باید صدای این ۲۴میلیون رأی که به سبد آقای روحانی ریخته شد، شنیده شود. او تاکید کرد: در این جلسه همچنین بر حمایت از آقای روحانی در راستای مطالبات گفتمانی ۲۴میلیون رأی دهنده تاکید شد. پارسایی در پایان تصریح کرد: این جلسه در راستای مطالبات مردم بود و ما نیز به‌عنوان نمایندگان این مردم پیگیر مطالبات در هر زمینه‌ای هستیم و در این زمینه هر کاری لازم باشد، انجام خواهیم داد.
خبرسازی علیه دولت
محمدرضا تابش، یکی دیگر ازاعضای کمیته تعامل فراکسیون امید در رابطه با این دیدار گفت: اعضای فراکسیون در این دیدار نقطه نظرات خود را در خصوص جریان اصلاح‌طلبی، انتخابات 29اردیبهشت، خواست‌ها و مطالبات مردم و چینش کابینه مطرح کردند. در این دیدار توصیه رئیس دولت اصلاحات، استمرار حمایت از دولت در راستای عمل به وعده‌ها و مطالبات عامه مردم بود. درباره انتشار اخباری مبنی بر گلایه از چینش کابینه، چنین صحبتی از سوی رئیس دولت اصلاحات مطرح نشده بود و این خبرسازی ساخته و پرداخته ذهن افرادی بود که نمی‌خواهند وفاق و اجماع بین اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان وجود داشته باشد.
حمایت از روحانی
در این راستا احمد مازنی عضو کمیته تعامل فراکسیون امید به «آرمان» گفت: یکی از جهتگیری‌ها و رویکردهای نمایندگان تهران در مجلس و همچنین سایر نمایندگانی که عضو فراکسیون امید هستند ایجاد همگرایی در مجموعه شخصیت‌های تاثیرگذار در کشور است. در همین چارچوب نمایندگان با شخصیت‌ها و مقامات تاثیرگذار دیدار می‌کنند و اخبار و گزارش‌هایی را که این بزرگواران باید نسبت به آن اطلاع پیدا کنند در اختیارشان قرار می‌دهند و نظرات آنها را نیز دریافت می‌کنند. در این راستا در کنار دیدارهایی که با سایر بزرگان و شخصیت‌ها داشتیم باید دیداری نیز با رئیس دولت اصلاحات انجام می‌دادیم. از جمله مسائلی که رئیس دولت اصلاحات در این دیدار گفت، این بود که تمام تلاش اصلاح‌طلبان و مجموعه کشور این است که با چهره‌ای موفق در جهان ظاهر شود و ولایت فقیه به عنوان اصلی که در قانون اساسی برای کنترل استبداد پیش‌بینی شده در ایران مورد حمایت قرار گیرد و در همین چهارچوب مشکلات مردم حل شود. رئیس دولت اصلاحات به صورت ویژه تاکید داشتند که حمایت از آقای روحانی در انتخابات تداوم داشته باشد و ضمن در خواست مطالبات و حل مشکلات از رئیس جمهور به او به کمک کنیم. رئیس دولت اصلاحات در عین حال معتقد بود با مسئولیتی که قانون اساسی به‌عهده نمایندگان مجلس قرار داده آنها نیز باید بر اساس وظایف، تکالیف و تشخیص خود عمل کنند.