موگرینی مهمان ویژه مراسم تحلیف

آرمان: مراسم تحلیف رئیس جمهور بعد از ظهر امروز شنبه، در صحن علنی مجلس برگزار خواهد شد. در این مراسم حسن روحانی به عنوان دوازدهمین رئیس جمهور ایران ادای سوگند خواهد کرد. بر این اساس حضور هیات‌های عالی‌رتبه خارجی در مراسم تحلیف آن‌هم برای دومین بار در ایران امری کم‌سابقه است زیرا برای نخستین بار پس از انقلاب در سال 92 بود که 55 هیأت خارجی شامل ۱۰ رئیس جمهوری، ۲ نخست‌وزیر، ۶ رئیس مجلس، 8 معاون رئیس جمهوری، ۳معاون نخست‌وزیر، 11 وزیر خارجه، ۱۳ وزیر از سایر وزارتخانه‌ها و معاون دبیرکل سازمان ملل در مراسم تحلیف رئیس جمهور روحانی حضور داشتند. بنابراین گزارش، طی دو روز گذشته تعداد بسیاری از میهمان خارجی در سطح رئیس جمهور، معاون اول رئیس جمهور، رئیس مجلس، وزیر امور خارجه، معاون نخست‌وزیر، فرستادگان ویژه روسای دولت‌ها، رئیس گروه دوستی، روسای برخی از سازمان‌های بین‌المللی و... برای شرکت در مراسم تحلیف رئیس جمهور به تهران آمدند و برخی نیز در روز شنبه خود را به مراسم تحلیف خواهد رساند. در این میان کشورهای ۵+۱ با هیات‌هایی از روسیه در سطح معاون رئیس جمهور، فرانسه و آلمان در سطح وزیر مشاور در امور خارجه، انگلستان معاون وزیر خارجه و چین در سطح معاون نخست وزیر در این مراسم حضور خواهند داشت. همچنین از مقامات عالی رتبه هفت رئیس جمهور و ۱۸ رئیس مجلس در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور حضور خواهند داشت. به نقل از علیرضا رحمیی عضو کمیسیون امنیت ملی، سفر هیات‌های عالی‌رتبه به ایران برای شرکت در مراسم تحلیف با توجه به فضاسازی سیاسی آمریکا علیه ایران و تشدید آن در ماه‌های اخیر بیانگر امنیت، عزت، پیشرفت ایران و دموکراسی و تعامل سازنده بین‌المللی ایران به جهان خواهد بود.
موگرینی مهمان ویژه
یکی از مهمانان مهم مراسم تحلیف را می‌توان موگرینی در نظر آورد. مشاور سیاسی پارلمان اروپا در تحلیلی با اشاره به اینکه فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام با ماموریت نظارت بر پیاده‌سازی برجام و گفت‌وگو با مقام‌های ایرانی درخصوص مسائل دوجانبه و منطقه‌ای به تهران می‌رود، به اهمیت این سفر در سیاست این اتحادیه در قبال برجام پرداخت. در این تحلیل آمده است: دلایل این امر نشانه‌های فزاینده از قصد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برای تخریب برجام است به‌گونه‌ای که ایران متهم به نقض آن معرفی شود و مهم‌تر از آن مجبور بودن متحدان آمریکا به همراهی با واشنگتن برای مجازات ایران است. از آنجایی که اتحادیه اروپا در میان متحدان ترامپ، بانفوذترین حامی برجام است واشنگتن طبق سنت سیاسی خود، مثل جنگ عراق با تفرقه انداختن میان آنان، برخی اعضا را برای حمایت از سیاست خود جلب خواهد کرد. گفتنی است که موگرینی علاوه بر شرکت در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور ایران، دیدار‌های دوجانبه‌ای نیز با مقامات کشورمان برای بررسی وضعیت اجرای توافق هسته‌ای و بحث و رایزنی در مورد مسائل دوجانبه و موضوعات منطقه‌ای خواهد داشت که سفر او به ایران با هدف شرکت در مراسم تحلیف روحانی و دیدار با مسئولان ارشد کشورمان آنهم پس ازتحریم‌های اخیر ترامپ علیه ایران از اهمیت بالایی برخوردار بوده و با خود پیام مهمی در بر دارد. بر این اساس به نقل از دویچه وله، رولف موتزنیش نماینده مجلس آلمان از تلاش سیاستمداران کشورش برای بهبود روابط با ایران خبر داد و سفر موگرینی را نشانگر پایبندی اتحادیه اروپا و اعضای این اتحادیه به برجام دانست. او ادامه آورد: حضور شخصی نماینده ما در مراسم تحلیف حسن روحانی حاوی این پیام است که ما به همکاری بر پایه اعتماد با دولت روحانی ادامه خواهیم داد. او تضمین‌کننده این همکاری است. از آن گذشته حسن روحانی در پی بهبود وضعیت اقتصادی ایران و گشایش اقتصادی این کشور است که دلیل بسیار ضروری است.
دیگر مهمانان خارجی


بر اساس این گزارش، طبق برنامه‌ریزی انجام شده برخی از مهمانان رئیس جمهور در مراسم تحلیف روز پنجشنبه و برخی دیگر در روز جمعه وارد شدند. تعداد معدودی از هیات‌ها نیز در روز شنبه و پیش از برگزاری مراسم در تهران خواهند بود. بنا بر این گزارش، روز جمعه رئیس جمهور زیمبابوه رابرت موگابه، هیات ویژه‌ای از فلسطین و معاون رئیس مجلس کشور نیجر با دعوت رسمی برای حضور در مراسم تحلیف حسن روحانی، وارد تهران شدند. سحرگاه روز جمعه احمد جبرئیل مسئول جبهه شعبیه قیاده العامه (فرمانده کل)، ابواحمد فواد از جبهه شعبیه و ابونضال از مسئولان گروه‌های فلسطینی، کانر اورایلی، معاون رئیس جمهور ایرلند و یحیی عمر، معاون رئیس مجلس کشور نیجر، ریچارد بیکن رئیس گروه دوستی انگلیس، نمایندگان کشورهای پرتغال و سیرالئون، سیلوستر بوش و ایشتوان یاکوب معاونان رئیس مجلس و وزیر خارجه مجارستان، انور محمد نماینده ویژه رئیس جمهوری سورینام، دمبا فادیگا معاون رئیس مجلس گینه در پی دعوت رسمی برای حضور در مراسم تحلیف حسن روحانی، وارد تهران شدند.
ادامه صفحه16