چهر ه کابینه تغییر می‌کند

آرمان: حسن روحانی برای تسریع در اجرای برنامه‌های دولت دوازدهم، مدتی است که در تکاپوی انتخاب کابینه جدید است تا بلافاصله پس از مراسم تحلیف، لیست وزرای خود را نهایی کرده و در اختیار مجلس قرار دهد. البته برخی از نمایندگان خبر داده‌اند که روحانی در مراسم تحلیف خود لیست کابینه جدید را به مجلس تحویل می‌دهد تا روند بررسی گزینه‌های پیشنهادی دولت در مجلس با سرعت بیشتری آغاز شود. برخی منابع نزدیک به دولت نیز خبر داده‌اند که کابینه دولت جدید قطعی شده است و رئیس‌جمهور در چینش وزرای مدنظر خود به جمعبندی نهایی رسیده است. اخباری که از گوشه و کنار شنیده می‌شود، خبرهای پرحاشیه و پرواکنشی بوده است. عدم وجود زنان در هیات وزیران و ناهمسویی برخی گزینه‌ها با گفتمان اصلاح‌طلبی و اعتدالی، از جمله انتقاداتی است که از هفته گذشته تاکنون از سمت حامیان رئیس‌جمهور مطرح شده است. از روز گذشته نیز فهرستی از وزیران آینده دولت منتشرشده از این لیست به عنوان فهرست نهایی روحانی نام برده می‌شود که با سرعت در شبکه‌های اجتماعی پخش شده است. خبرهایی که از کابینه جدید به گوش می‌رسد حاکی از تغییرات گسترده در کابینه جدید است اما برخی معتقدند که این تغییرات به سمت اصلاح‌طلبی پیش نرفته و چهره‌های مدنظر آقای روحانی در برخی موارد مغایر با رأی 24 میلیونی مردم است.
خداحافظی‌ها
وزارت دادگستری و وزارت دفاع، دو کرسی مهم در هیات دولت هستند که حسن روحانی قصد دارد چهره‌های جدیدی را عهده‌دار این دو مسئولیت کرده و با پورمحمدی و دهقان خداحافظی کند. گزینه جدی وزارت دادگستری، سیدعلیرضا آوایی، قاضی عالی رتبه کشور است که او در دولت یازدهم رئیس دفتر بازرسی ویژه رئیس‌جمهور بود. حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری دولت یازدهم در حاشیه آخرین جلسه هیات دولت نیز در جمع خبرنگاران، گفته بود که در دولت دوازدهم حضور ندارد و جایگزین او یکی از قضات با سابقه دستگاه قضائی است. آوایی، همچنین سابقه حضور در ریاست سازمان ثبت احوال کشور و ریاست کل سابق دادگستری استان تهران را در کارنامه دارد. دهقان، وزیر دفاع کشور نیز چهره دیگری است که با وزارتخانه تحت امر خود خداحافظی کرده است و قرار است که سرتیپ امیر حاتمی جانشین او شود. حاتمی از فرماندهان عالی رتبه ارتش است که تا سال 92 جانشین معاونت ارکان و امور مشترک ستاد کل نیروهای مسلح بود و از سال 92 و همزمان با ورود حسن روحانی به پاستور، جانشین وزیر دفاع شد.
تیم اقتصادی


شاید بسیاری از صاحبنظران متفق‌القول باشند که مهم‌ترین چالش‌ها و معضلات کشور که دولت را درگیر خود می‌کند در حوزه اقتصادی است. اقتصاد ایران پس از دوران احمدی‌نژاد دچار انواع بحران‌ها شده بود که با روی کار آمدن دولت تدبیروامید، ضمن اینکه بسیاری از مشکلات اقتصاد مانند تورم مهار شد، ریل‌گذاری‌های خوبی در مسیر رشد و توسعه اقتصادی کشور انجام شد. برجام یکی از مهم‌ترین دستاوردهای دولت بود که موفق شد تاثیرات بسیار مهمی در اقتصاد کشور نسبت به دوران احمدی‌نژاد ایجاد کند. اکنون مسائل معیشتی و رفاهی کشور نیازمند برنامه‌ریزی و رسیدگی دولت است تا باتوجه به اقشار کم‌درآمد جامعه، بتوان وضع اقتصادی مردم را بهبود بخشید. حسن روحانی نیز در ایام انتخابات وعده داده بود که «فقر مطلق» در دولت دوازدهم ریشه‌کن خواهد شد. در این میان، محمد نهاوندیان گزینه مدنظر دولت برای وزارت اقتصاد است که البته انتقادهایی را به همراه داشته است، چرا که برخی صاحبنظران معتقدند، دیدگاه‌های اقتصادی او‌ به سمت حل مشکلات معیشتی پیش نمی‌رود. نهاوندیان که در دولت یازدهم رئیس دفتر رئیس‌جمهور بود، حدود سه سال رئیس اتاق بازرگانی ایران بود. او همچنین رئیس مرکز بررسی برای الحاق به سازمان تجارت جهانی و معاون سابق وزارت بازرگانی در دولت مرحوم آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی و دولت اصلاحات بوده است. محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص رایزنی با مجلس برای انتخاب تیم اقتصادی دولت دوازدهم به جماران گفت: «هنوز کسی به مجلس معرفی نشده است. به نظر می‌رسد انتخاب کابینه دوازدهم خیلی در تعامل با گروه‌های سیاسی و مجموعه‌های مختلف نیست». به‌جز وزارت اقتصاد، وزارتخانه‌های دیگری مانند صنعت، معدن و تجارت و همچنین وزارت نیرو هستند که با اقتصاد کشور درگیر هستند و می‌توان از آنها به عنوان بازوهای اجرایی وزارت اقتصاد نام برد. در این میان، حبیب‌ا... بیطرف جانشین چیت‌چیان در وزارت نیرو خواهد شد. او در دوران اصلاحات 8 سال سابقه حضور در همین وزارتخانه را در کارنامه دارد و عملکرد او مورد تایید بسیاری از صاحبنظران است. یکی از وزارتخانه‌هایی که در دولت یازدهم بسیار مورد انتقاد قرار می‌گرفت، وزارت تحت هدایت نعمت زاده بود. وزارت صنعت یکی از مهم‌ترین وزارتخانه‌های دولت در اجرای طرح‌های توسعه‌ای است و صاحبنظران معتقدند در دولت یازدهم نتوانست عملکرد خوبی را به نمایش بگذارد. به همین دلیل روحانی در دولت دوازدهم قصد دارد از محمد شریعتمداری در این سمت استفاده کند. شریعتمداری در دولت اصلاحات 8 سال وزیر بازرگانی بوده است و عهده‌دار معاونت اجرایی روحانی در دولت یازدهم بود.
فرهنگ و آموزش
از دیگر حوزه‌هایی که نیازمند تغییر بوده و در ایام انتخابات مطالباتی در این باره از حسن روحانی مطرح می‌شد در حوزه‌های فرهنگی و آموزشی بود. وزارت فرهنگ و ارشاد در دولت یازدهم با انواع چالش‌ها و حاشیه‌ها همراه شد و همین باعث شد که دولت موفق به اجرای برنامه‌های خود نشود. طیبه سیاوشی در همین خصوص به «آرمان» گفت: «چالش‌های برخی دستگاه‌ها، موازی کاری ستادهای فرهنگی، اخذ بودجه و عدم خروجی مناسب در این ستادها و... باعث شد که دولت نتواند برنامه‌های فرهنگی خود را به اجرا درآورد.» حتی کار تاجایی پیش رفت که روحانی مجبور شد وزیر ارشاد خود را تغییر دهد و صالحی امیری را جایگزین جنتی کند. اهالی فرهنگ با حمایت‌هایی که از روحانی در ایام انتخابات داشتند، نشان دادند که عملکرد صالحی‌امیری نسبت به جنتی بهتر بوده و از کارنامه او حمایت می‌کنند. در دولت دوازدهم اما سیدعباس صالحی، گزینه جدی برای جانشینی صالحی امیری است. او معاون جنتی بوده و مطرح شدن نام او برای این سمت، انتقادهایی را به همراه داشته است. آموزش و پرورش یکی دیگر از مهم‌ترین وزارتخانه‌هایی است که دولت برنامه‌هایی برای آن تنظیم کرده است. نام معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش اکنون برای تصدی کرسی دانش‌آشتیانی مطرح است. علی زرافشان شخصی است که محتمل‌ترین گزینه برای وزارت آموزش و پروش است و محمود صادقی، نماینده مجلس و عضو کمیسیون آموزش درباره او به ایلنا گفت: «آقای زرافشان سابقه بسیار طولانی در آموزش و پرورش دارد و شناخت نسبتا خوبی از کار در این وزارتخانه دارد اما باتوجه به پیچیدگی‌های مسائل این وزارتخانه، اظهار نظر قطعی درباره گزینه پیشنهادی احتمالی نیاز به بررسی بیشتر دارد.» اما یکی از پرحاشیه‌ترین انتخاب‌های روحانی مربوط به وزارت علوم است. بسیاری معتقدند که بزرگترین حامیان روحانی، دانشجویان بوده‌اند که با تلاش در ستادهای روحانی و همچنین تاثیر بر خانواده‌ها خود رأی قابل توجهی برای روحانی کسب کرده‌اند. رسیدگی به وضعیت دانشگاه‌ها مي‌تواند کلید حل بسیاری از مشکلات کشور به ویژه مشکل اشتغال و اقتصاد باشد. دانشجویان با ایجاد کمپین‌های مختلفی مانند کمپین نجات دانشگاه اعلام کردند که فرهادی انتظارات آنها را برآورده نکرده است و نیازمند چهره‌های کارآمدتر و جسورتر برای وزارت علوم در اجرای برنامه‌های دولت هستند. پس از‌ چهره‌هایی مانند فرجی‌دانا و توفیقی، شنیده می‌شود که علی خاکی صدیق، میراث‌دار کرسی فرهادی در وزارت علوم خواهد شد. او پیش از این رئیس دانشگاه خواجه‌ نصیر بوده است.
جانشین واعظی
یکی دیگر از وعده‌های حسن روحانی در ایام انتخابات استفاده از جوانان در هیات وزیران بود. اکنون نام محمدجواد آذری جهرمی به عنوان وزیر ارتباطات مطرح شده است. او پیش از این به عنوان رئیس ارتباطات شرکت زیرساخت بوده و یکی از جوان‌ترین مدیران ارتباطی کشور شناخته می‌شود. او با حکم محمود واعظی در دولت یازدهم به سمت ریاست ارتباطات شرکت زیرساخت منصوب شده بود که اکنون گزینه جانشینی واعظی است. البته انتقاداتی نیز به این انتخاب مطرح شده و برخی سوابق او را برای تصدی این کرسی مناسب نمی‌دانند.
خداحافظی 9 وزیر با دولت دوازدهم
کابینه دولت دوازدهم که قرار است هفته آینده به مجلس معرفی شود در ترکیب خود شاهد ۹ وزیر جدید خواهد بود. بر اساس آخرین اخباری که به‌دست آمده، 50 درصد از هیات وزیران 18 نفره یعنی 9 وزیر، تغییر می‌کنند و 9 نفر دیگر در کابینه خواهند ماند و اگر تغییر در سطح معاونان رئیس‌جمهور را هم اضافه کنیم، بیش از نیمی از کابینه یازدهم متحول خواهد شد. با پیگیری‌های فارس کابینه دوازدهم حسن روحانی که قرار است برای کسب رأی اعتماد به مجلس معرفی کند به شرح زیر است؛ وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش: علی زرافشان، وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات: محمدجواد آذری جهرمی، وزیر پیشنهادی اطلاعات: سیدمحمود علوی، وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی: محمد نهاوندیان، وزیر پیشنهادی امور خارجه: محمد‌جواد ظریف، وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی: حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی: علی ربیعی، وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی: محمود حجتی، وزیر پیشنهادی دادگستری: سیدعلیرضا آوایی، وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح: امیر حاتمی، وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی: عباس آخوندی، وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت: محمد شریعتمداری، وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی: سیدعباس صالحی، وزیر پیشنهادی کشور: عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری: علی خاکی صدیق، وزیر پیشنهادی نفت: بیژن نامدار زنگنه، وزیر پیشنهادی نیرو: حبیب‌ا... بیطرف و وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان: مسعود سلطانی‌فر. از ترکیب معاونان رئیس‌جمهور و روسای برخی سازمان‌ها که از اعضای کابینه محسوب می‌شوند تعدادی تغییر خواهند کرد که بر اساس اخبار منتشره خداحافظی مجید انصاری از معاونت حقوقی، محمد شریعتمداری از معاونت اجرایی، محمد نهاوندیان از ریاست دفتر رئیس‌جمهور، زهرا احمدی‌پور از سازمان میراث فرهنگی قطعی شده و از این میان افرادی همچون حسینعلی امیری و جمشید انصاری و محمدباقر نوبخت 3 معاون رئیس‌جمهوری هستند که حضورشان در دولت دوازدهم قطعی شده و در سایر موارد رئیس‌جمهور در حال مراحل پایانی انتخاب خود است.