جنجال ۲ملی‌پوش

آرمان- حسین ردکا: حضور احسان حاج‌صفی و مسعود شجاعی در بازی مقابل نماینده رژیم اشغالگر قدس در دیدار پلی‌آف لیگ اروپا باعث شده تا خبر‌هایی در مورد محرومیت احتمالی این دو بازیکن شنیده شود.
بیانیه باشگاه یونانی
تیم فوتبال پانیونیوس یونان در مرحله سوم مقدماتی لیگ حریف تیم مکابی رژیم صهیونیستی شد. مسعود شجاعی و احسان حاج‌صفی، ملی‌پوشان ایرانی برای بازی رفت همراه تیم پانیونیوس به سرزمین‌های اشغالی سفر نکردند اما این باشگاه پیش از برگزاری دیدار برگشت طی بیانیه‌ای خواست این دو بازیکن در بازی برگشت با توجه به اهمیت نتیجه آن میدان بروند. در بیانیه باشگاه پانیونیوس یونان در آستانه بازی با حریف صهیونیستی که بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های ورزشی این کشور داشت، آمده است: باشگاه پانیونیوس به تصمیم مسعود شجاعی و احسان حاج‌صفی برای عدم همراهی تیم فوتبال این باشگاه در بازی رفت برابر تیم مکابی در سرزمین اشغالی احترام کامل می‌گذارد، اما این‌بار بازی در ورزشگاه نیوازمیرنای آتن برگزار می‌شود و همراهی آنها ضروری است. در ادامه این بیانیه آمده است: تمامی بازیکنان در این سطح برای تمام بازی‌های فصل انتخاب شدند. بازیکنان باید به قراردادهای خود پایبند باشند و تمام تلاش خود را برای صعود تیم پانیونیوس به کار گیرند.
بازی با مچ‌بند ایران


خبرآنلاین در مورد حضور ملی پوشان کشورمان در ترکیب تیم یونانی نوشت: مسعود و احسان هم که حساسیت‌های موجود را درک کرده بودند پنجشنبه‌شب با پرچم ایران که روی مچ خود بسته بودند در زمین حاضر شدند. حتی طبق نوشته سایت خبری باشگاه پانیونیوس، بغض شجاعی پس از باخت شکسته و بازیکنان و سرمربی تیم او را دلداری دادند.
واکنش‌ها
مدیرکل حراست وزارت ورزش و جوانان از احتمال محرومیت دو بازیکن تیم ملی خبر داد. محمد جواد عباباف در مورد بازی‌کردن مسعود شجاعی و احسان حاج‌صفی مقابل مکابی رژیم صهیونیستی در لیگ اروپا اظهار داشت: «به هیچ‌عنوان این حرکت را تایید نمی‌کنیم و مسلما طبق مقررات با آن برخورد می‌شود.» وی ادامه داد: «به احتمال بسیار زیاد شجاعی و حاج‌صفی از بازی‌های آینده تیم ملی محروم می‌شوند ولی باید منتظر نظر نهایی مسئولان باشیم». روابط عمومی فدراسیون فوتبال در پی حضور دو بازیکن ایرانی شاغل در تیم پانیونیوس یونان در دیدار برگشت مقابل نماینده رژیم اشغالگر صهیونیستی اطلاعیه‌ای صادر کرد. در بخشی از اطلاعیه روابط عمومی فدراسیون فوتبال آمده است: ضمن تبریک ولادت پرخیر و برکت حضرت امام رضا(ع)، به استحضار عموم جامعه می‌رساند که پیرو مذاکرات متعدد انجام‌شده با این بازیکنان و به‌رغم فشارهای سنگین وارده از سوی باشگاه یونانی، آنها در دیدار رفت در فلسطین اشغالی حاضر نشده و این مهم را با پذیرش جریمه‌های مالی رعایت کردند. درباره حضور این دو بازیکن در دیدار برگشت، ضمن محکوم‌کردن قاطع اتفاق رخ داده، فدراسیون فوتبال‌جمهوری اسلامی ایران در حال بررسی دقیق و کارشناسی همه‌جانبه ماجرا بوده که بدون شک طی این مسیر می‌بایست پس از گفت‌و‌گوی رودررو با این دو بازیکن و لحاظ‌کردن نظرات قبلی فدراسیون به نامبردگان انجام شود. بدون شک ورزشکاران پرافتخار ایران زمین همواره نشان داده‌اند که هیچ ‌علاقه‌ای به رویارویی با رژیم غاصب و اشغالگر صهیونیستی حتی در آوردگاه بزرگ المپیک و جهانی نداشته، ندارند و نخواهند داشت و مرام پهلوانی آنان طی سالیان زبانزد بوده و اتفاق پنجشنبه شب گذشته در خارج از کشور و برنامه‌های فوتبال فدراسیون بوده است.
سوابق قبلی
البته این اولین مرتبه‌ای نیست که لژیونرهای فوتبال کشورمان به‌دلیل حضور در لیگ حرفه‌ای اروپا، مقابل نماینده رژیم صهیونیستی به میدان می‌روند. مهرداد میناوند در سال 2001 و در زمانی که در تیم اشتروم گراتس حضور داشت در لیگ قهرمانان اروپا برابر هاپوئل رژیم صهیونیستی به میدان رفته بود. در موارد دیگر البته بازیکنان کشورمان مقابل نماینده این رژیم به میدان نرفتند. مهر ماه سال 1386 اعلام شد اشکان دژاگه، بازیکن ۲۱‌ساله باشگاه فوتبال ولفسبورگ آلمان از سرمربی تیم ملی جوانان آلمان خواسته است او را از بازی با تیم اسرائیل کنار بگذارد. دژاگه علت تصمیم خود را «مسائل شخصی» عنوان کرده و سرمربی تیم ملی آلمان با این درخواست موافقت کرده بود. این اقدام اما با واکنش «شورای مرکزی یهودیان آلمان» مواجه شد. همچنین در سال 2004 قرار بود تیم اف‌.ث بایرن در چهارچوب بازی‌های جام حذفی با تیم اسرائیلی مکابی بازی کن، اما تیم بایرمونیخ بدون حضور بازیکن ایرانی خود، وحید هاشمیان به این بازی رفت. هاشمیان شرکت در بازی رفت این دیدار را که در تل‌آویو برگزار شد، رد کرد.