تحليف رئيس‌جمهور کانون ديپلماسي جهان

برگزاري مراسم شکوهمند و عزت‌آفرين تحليف رياست‌جمهوري اسلامي ايران در روز شنبه 14 مرداد 1396، نقطه اوج روندي است که با برگزاري انتخاباتي شکوهمند و غرورآفرين در 29 ارديبهشت آغاز شد. انتخابات رياست‌جمهوري اسلامي در کشورمان، فرايندي بي‌بديل يا حداقل کم‌نظير در جهان در سه گام و با سه پيام متفاوت است: گام نخست انتخاب رئيس‌جمهور با رأي مستقيم ملت که اين همان تبلور و تجلي مردم‌سالاري است. گام دوم تأييد انتخاب ِمردم و تنفيذ منتخب ملت از سوي رهبري اسلامي که اين همان تجلي و تبلورِ اسلاميت نظام است و گام سوم سوگند رئيس‌جمهور در پيشگاه نمايندگان ملت و با حضور نمايندگان قاطبه دولت‌ها، افکار عمومي مردم و نهادهاي بين‌المللي است که به منزله تأييد و پذيرش جهاني نظام مقدس جمهوري اسلامي است. اگر فرداي انتخابات رياست‌جمهوري، پاياني بود بر رقابت‌هاي جدي و سخت ميان رقباي انتخاباتي و آغاز تعامل و همکاري ميان همه گروه‌ها و جناح‌هاي سياسي؛ اما مراسم تحليف رئيس‌جمهور که با حضور نمايندگان کشورها، دولت‌ها، پارلمان‌ها و سازمان‌هاي مختلف جنبه و بعدي جهاني و بين‌المللي مي‌يابد؛ به مفهوم تثبيت و تحکيم روند تعامل سازنده با دنيا و تأييدي دوباره بر رويکرد ايران‌دوستي و ايران‌پذيري به جاي ايران‌هراسي و ايران‌ستيزي از سوي جامعه جهاني است.
حال با حضور هيئت‌هاي بلندپايه سياسي، ديپلماتيک و پارلماني 105 کشور جهان به همراه نمايندگان عالي‌رتبه بيش از 10 سازمان منطقه‌اي و بين‌المللي در مراسم تحليف رئيس‌جمهور که به منزله حضور نمايندگان حدود دوسوم اعضاي جامعه بين‌المللي است؛ تهران به پايتخت ديپلماتيک جهان و کانون توجه جهانيان تبديل شده است. حضور گسترده و چشم‌نواز بيش از 110 هيئت از چهار گوشه جهان در مراسم و آيين تحليف رئيس‌جمهور، توأمان دربردارنده چند پيام مهم براي مردم ايران و جهان است:
1. دنيا به انتخابات رياست‌جمهوري و رئيس‌جمهور منتخب ملت، به ديده تکريم و تعظيم و احترام نگريسته و آن را مورد تحسين و حمايت قرار مي‌دهد.
2. روند مردم‌سالاري ديني در ايران، روندي تثبيت‌شده و جاافتاده و مورد پذيرش و اقبال افکار عمومي جهانيان و قاطبه کشورها و دولت‌هاي دنياست.
3. حضور 44ميليوني مردم پاي صندوق‌ها و رأي 24ميليوني به رئيس‌جمهور منتخب به منزله پذيرش و اقبال عمومي ملت ايران به راه و روش اعتدالي و اصلاح‌طلبانه است که رئيس‌جمهور منتخب در چهار سال گذشته در پيش گرفته و اين انديشه و اين راه مورد اقبال و پذيرش جامعه جهاني نيز قرار دارد.


4. حضور وسيع و چشمگير هيئت‌هاي عالي‌رتبه سياسي، ديپلماتيک و پارلماني در مراسم تحليف رئيس‌جمهور، مؤيد شکست انگاره باطل ايران‌ستيزي و ايران‌هراسي است که دشمنان کينه‌توز نظام اسلامي از جمله رژيم صهيونيستي و برخي رقباي منطقه‌اي درصدد القاي آن هستند.
5. حضور اين تعداد هيئت بلندپايه از کشورهاي مختلف و سازمان‌هاي بين‌المللي، از يک سو نشانگر موفقيت‌آميزبودن سياست خارجي فعال، سازنده و تعاملي دولت يازدهم در چهار سال گذشته و از سوي ديگر تأييد و تأکيدي است بر ادامه اين سياست‌ها از سوي جامعه جهاني.
6. ميوه و ثمره برجام و ديگر موفقيت‌هاي سياست خارجي کشور را مي‌توان در چنين برهه‌هاي حساس و نقاط عطف تعيين‌کننده‌اي چيد و درو کرد، آنجا که با وجود فشارهاي ديوانه‌وار سران رژيم صهيونيستي و ترفندهاي گوناگون رقباي منطقه‌اي و اقدامات بي‌منطق و تحريم‌ها و تحديدهاي از سر استيصال دولتمردان آمريکايي، بازهم شاهد حضور پرشور و پرشعور بيش از 110 هيئت عالي‌رتبه در مراسم تحليف رئيس‌جمهور منتخب هستيم تا با صداي بلند به ايران‌هراسي و ايران‌ستيزي دشمنان ايران يک «نه» بزرگ بگويند.
7. پيام ايران صلح، دوستي، امنيت، توسعه و رفاه براي همه ملل جهان بوده و خواهد بود و ايران به تمامي آناني که خواهان حسن نيت و دوستي با ايران هستند، پاسخي مناسب و دوستانه خواهد داد. مراسم تحليف رئيس‌جمهور، اين پيام را به‌طور مستقيم و بي‌واسطه به نمايندگان و فرستادگان دوسوم جامعه بين‌المللي و به‌طور غيرمستقيم و از طريق 130 رسانه بين‌المللي حاضر در مراسم، به مردم جهان منتقل مي‌كند.
8. مراسم تنفيذ و آيين تحليف رئيس‌جمهور و جلب توجه گسترده جهانيان به اين مراسم، نشانگر قدرت نرم جمهوري اسلامي ايران است. برگزاري موفقيت‌آميز انتخابات رياست‌جمهوري، حضور گسترده و تعيين‌کننده مردم در اين انتخابات، انتخاب رئيس‌جمهور منتخب با آراي قاطع، پذيرش رأي مردم از سوي همه جناح‌ها و جريانات سياسي، تنفيذ حکم رئيس‌جمهور از سوي رهبري معظم نظام، حمايت قاطع و پشتيباني همه قوا، دستگاه‌ها و نهادهاي حاکميتي از جمله نيروهاي مسلح از رئيس‌جمهور منتخب و نهايتا برگزاري مراسم تحليف رئيس‌جمهور در پيشگاه نمايندگان مردم در خانه ملت، جملگي نمايانگر قدرت نرم جمهوري اسلامي و تأثير شگرف آن بر افکار عمومي مردم دنياست. قدرت نرمي که جهانيان را به تکريم و تحسين واداشته و بايد به پاسداشت و ارتقاي ظرفيت عظيم قدرت نرم در کنار قدرت سخت و کوبنده نظام و کشور اسلامي‌مان همت گماشت.