اصلاح‌طلبان با 940 پست کلیدی شهرداری چه می‌کنند؟

آفتاب یزد- گروه سیاسی: زمان اندکی تا معرفی شهردار جدید تهران باقی است و دیر یا زود یک نفر از هفت گزینه ای که مایل به نشستن بر کرسی شهرداری بودند یا نبودند، باید مسئولیت اداره پایتخت را به طور رسمی متقبل شود. شورای شهر پنجم پس از دریافت برنامه کامل کاندیداهای موجود، روند بررسی را آغاز کرده و قرار است که به‌طور شفاف همه شهروندان از انتخاب شهردار آتی پایتخت مطلع باشند.
دوست داشته باشیم یا نه، بارها و بارها گفته شده که آن چه از مشکلات و چالش‌ها‌ی در پیش روی شهردار آینده تهران مطرح شده است، تنها نوک کوه یخی است که ارتفاع حقیقی آن هنوز برای هیچکس هویدا نیست. جدای از بدهی‌های سرسام‌آور شهرداری و وجود پرونده‌هایی که ماحصل مدیریت به سبک محمد باقر قالیباف است، انتصابات و استخدامات حاشیه‌دار در سطوح مختلف شهرداری تهران وجود دارد که باعث می‌شود به قول احمد مسجد جامعی، پرداخت حقوق یکی از نخستین چالش‌ها‌ و بحران‌ها‌ی شهردار تهران به حساب بیاید. با این حال، طبق گفته منابع مختلف، حدود940 پست کلیدی در بدنه شهرداری موجود است که متصدیان آن در دوازده سال گذشته، ‌بنا به خواست و تصمیم قالیباف و تیم مدیریتی اش در سمت‌ها‌ی خود منصوب شده‌اند. به همین خاطر بدیهی است که بیم آن می‌رود تا بسیاری از این افراد حتی به لحاظ سیاسی نیز رویکردی قالیبافی داشته و مشکلاتی را در راه اداره شهر تهران به وجود بیاورند. مسئله ای که برخی افراد و خبرگزاری‌ها‌ از آن نیز به عنوان یک چالش بزرگ دوره جدید شهرداری تهران یاد کرده‌اند. به همین خاطر هنوز مشخص نیست که با تغییر مهم‌ترین صندلی ساختمان بهشت، سرنوشت این افراد چه خواهد شد. پالایش و تصفیه سرتاسری و یا تعامل و همکاری با بخشی از نیروهای سابق؟
در همین راستا افشین حبیب زاده منتخب دوره پنجم شورای شهر تهران در گفتگو با آفتاب یزد، با بیان این نکته که به هر حال شهردار جدید تهران یک فرد اصلاح‌طلب خواهد بود و قطعا مطالبات آن بخش از جامعه را که به اعضای شورا رای داده‌اند در انتصابات خود لحاظ خواهد کرد، خاطرنشان شد: «بدون تردید کسانی باید در کنار شهردار جدید قرار گیرند که با برنامه‌ها‌یی که اصلاح‌طلبان در زمان انتخابات ارائه دادند و همین طور با برنامه‌ها‌یی که شهردار ارائه خواهد داد و البته آن هم جدای از برنامه اصلاح‌طلبان نخواهد بود و از آن متاثر است هماهنگ باشند. جدای از تمام این‌ها‌ همان‌طورکه ما در ویژگی‌ها‌ی شهردار آوردیم شهردار یک فرد اصلاح‌طلب خواهد بود و قطعا کسانی که همراه با برنامه‌ها‌ و این مطالبات نباشند طبیعتا نمی‌توانند در کنار شهردار به فعالیت خود ادامه دهند.»
حبیب زاده همچنین با اشاره به حضور افراد با تجربه در پست‌ها‌ی کلیدی فعلی شهرداری گفت: «آن‌چیزی که مهم است و حتما مورد توجه قرار خواهد گرفت و ما نیز از شهردار خواهیم خواست، این است که تغییر و تحولات را در درون خود شهرداری پیگیری کند و نگاهش به بدنه خود شهرداری باشد و از افرادی که صاحب تجربه هستند و سال‌ها‌ درون شهرداری فعالیت کردند و پذیرای برنامه شهردار و اصلاح‌طلبان هستند و


در واقع هماهنگ با گرایش‌ها‌ی اصلاح‌طلبی هستند در اولویت قرار گیرند.» وی افزود: «حتما از شهردار خواهیم خواست که هم به مطالبات اصلاح‌طلبان و هم بدنه شهرداری در انتصاباتشان توجه کنند».
از سوی دیگر سید حسن رسولی دیگر عضو شورای جدید و اصلاح‌طلب پایتخت نیز در گفتگو با آفتاب‌یزد در خصوص سرنوشت این 940 پست کلیدی عنوان کرد: «این تعداد پست مدیریتی ارشد که اشاره کردید بعید می‌دانم در شهرداری وجود داشته باشد ولی در عین حال بعد از کابینه دولت، گسترده‌ترین و مهم‌ترین کابینه مدیریتی در بین دستگاه‌ها‌ی اجرایی کشور در مرکز ایران شهرداری تهران است. حدود 55هزار نفر پرسنل شاغل در شهرداری تهران هستند که در بین این جمعیت چند ده هزار نفری نیروهای بسیار متخصص، متعهد و کارشناس وجود دارد.» وی تاکید کرد: «نگاه به مقوله نیروی انسانی به نظر من یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های شرایط احراز شهردار تهران باید باشد و یکی از جهت گیری‌ها‌ی شورای اسلامی دوره پنجم در این خصوص توصیه به خانم یا آقای شهردار آینده تهران است که حتی‌الامکان و در شرایط مساوی همکاران خودش را در وهله اول از میان خانواده بزرگ شهرداری تهران انتخاب کند».
رسولی همچنین با برشمردن ویژگی‌ها‌ی مثبت اعضای فعلی بدنه شهرداری خاطرنشان شد: « علاوه بر وجود تخصص‌ها و توانمندی‌ها‌ی متنوع و متکثر در این جمع گسترده از جهت اشراف به مسائل ریز و تخصصی حوزه مدیریت شهری مان این مجموعه، مجموعه توانمندی است و بسیاری از این همکاران ما در شهرداری نیروهای زحمتکش و تکنوکراتی هستند که قصدشان خدمت به شهروندان عزیز تهرانی است.» عضو اصلاح‌طلب شورای شهر ادامه داد: « به هر حال حوزه مدیریت شهری در سال‌ها‌ی گذشته بر اساس یک سبک خاص سازماندهی و مدیریت اداره شده و حتما شهردار آینده تهران به دنبال ایجاد تغییرات و نوسازی این سبک مدیریتی خواهد بود، ولی به نظرم می‌توانیم اطمینان بدهیم به همکارانمان در شهرداری تهران که اگر در هرجایگاهی که هستند قابلیت و کارآمدی بالایی داشته باشند در شرایطی که اصلاح‌طلبان در شورای شهر و شهرداری تعیین کنند با مشکلی مواجه نخواهند شد.» حسن رسولی در پایان تصریح کرد: «به طور طبیعی اگر معدود کسانی باشند که بر اساس رابطه و بدون به همراه داشتن قابلیت‌های حرفه‌ای در این حوزه قرار دارند حق شهردار آینده تهران است که برای انجام بهینه ماموریت‌ها‌ و مسئولیت‌ها‌ی خودش همانند سایر حوزه‌ها در حوزه مدیریت منابع انسانی به خصوص گزینش مدیران توانمند و همراه عمل کند.»
در واقع به نظر می‌رسد مشی اصلاح‌طلبان منتخب مردم تهران، حفظ افراد کارآمد با رویکرد غیرسیاسی و نوسازی باقی پست‌ها‌ی موجود با واجدان شرایط اصلاح‌طلب باشد. اهمیت این رویکرد بدون شک ابعاد گسترده‌ای در دل خود دارد؛ تا جایی که در خصوص برخی از گزینه‌های پیشین شهرداری این نگرانی برای جامعه اصلاح‌طلبان به وجود آمد که مبادا بنا به سابقه و رویکردهای پیشین این اشخاص، همکاری‌هایی خلاف جریان اصلاح‌طلبی و منفعت ملی با همراهان قالیباف در تخلفات احتمالی دوران مدیریتش شکل گیرد و مطالبات اصلاح‌طلبانه ملت در این راه محقق نشود. اما حالا این طور به نظر می‌رسد که اصلاح‌طلبان در حال دیکته کردن اصول مدیریتی مبتنی بر منفعت ملی خود به ساختارهای مدیریتی کشورند و هنوز با فشار افکار عمومی و پرسش‌گری رسانه‌های حامی مردم، می‌شود به تداوم رویکرد اصلاحات در کشور امیدوار بود.