وزیر راه و شهرسازی خبر داد: اقساط وام مسکن کاهش می‌یابد

وزیر راه و شهرسازی از اقدامات جدید دولت در حوزه تسهیلات مسکن خبر داد و گفت: اقساط وام مسکن کاهش می‌یابد.
به گزارش تسنیم، عباس آخوندی با یادآوری افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن از 20 میلیون تومان به 160 میلیون تومان (برای زوج‌های جوان) اظهار کرد: بخش اصلی مسکن کشور مربوط به قدرت خرید است، هرچه میزان قدرت خریدار بیشتر باشد بازار مسکن به رونق نزدیک‌تر می‌شود.
وی با اشاره به برنامه دولت برای بخش مسکن، تصریح کرد: یکی از اقدامات اصلی در این بخش طولانی‌تر شدن دوره بازپرداخت تسهیلات است که با این اقدام میزان اقساط کاهش می‌یابد.
وی ادامه داد: در صورت موافقت بانک مرکزی از طریق طولانی‌تر شدن دوره‌های اقساط و نیز کم شدن مدت سپرده‌گذاری میزان دسترسی خانوار‌ها به پرداخت تسهیلات بلندمدت افزایش می‌یابد.


وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که اکثر کشور‌های توسعه‌یافته با همین مدل در جهت تعهد قدرت خرید مسکن اقدام می‌کنند، اظهار کرد: طبق گزارش‌هایی که بانک مرکزی به‌طور مرتب ارائه می‌دهد، در بیشتر ماه‌ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته میزان خرید و فروش در بخش مسکن رشد داشته است.
مشکل مسکن روی تابلوی بورس کالا حل می‌شود
مدیرعامل بورس کالا از تعریف شاخص مسکن و امکان ایجاد معامله اوراق مسکن خبر داد و گفت: بخشی از مشکل مردم در خانه‌دار شدن با این روش بورس کالا حل می‌شود.
حامد سلطانی‌نژاد در گفت‌وگو با فارس، از تلاش برای تعریف شاخص مسکن و ایجاد امکان معاملات اوراق محور این کالای مصرفی در تالار نقره‌ای خبر داد و گفت: برخورداری از بازیگران بسیار از جمله ویژگی‌های خوشایند بازار مسکن و مستغلات است.
وی گفت: عموم مردم می‌توانند مصرف کننده، سازنده مسکن یا سرمایه‌گذار مسکن باشند، اما گروه همیشه در صحنه‌ای تحت عنوان بنگاه‌های مشاور املاک وجود دارند که همواره یا در مورد مسکن صحبت می‌کنند یا در مورد مباحث مرتبط با مسکن. به عبارتی عامیانه‌تر باید گفت کف بازاری‌های حوزه مسکن تلاش می‌کنند که بازاری راه بیافتد تا بتوانند در بنگاه معاملات مسکن تحلیلی از شرایط موجود را داشته باشند.
مدیر عامل بورس کالا با اشاره به پیشنهاد خود به اتحادیه مشاوران املاک به منظور استفاده از داده‌های تاریخی برای تعریف شاخص مسکن در بورس گفت: می‌توان با ارایه دسترسی به سامانه معاملات و یک مانیتور به مشاوران املاک زمینه خرید و فروش مسکن و یا اوراق بهادار مبتنی بر مسکن را فراهم کرد.
به گفته وی، اگر می‌خواهیم سبدی از اوراق بهادار بر روی مسکن تعریف کنیم که تبدیل به سبد همگن مسکن شود، می‌توان با کمک اتحادیه انبوه سازان و مشاوران مسکن آن را ایجاد کرد. از سویی دیگر می‌توان معاملاتی را از طریق سلف موازی مسکن و یا اوراق بهادار مسکن در نظر گرفت و امکان پیش خرید کردن مسکن را فراهم آورد.
وی افزود: مدل دیگر در این زمینه تعریف یک‌سری پروژه‌های انبوه سازی در چارچوب معاملات مالی همزمان با ارایه دسترسی به مشاوران املاک در سامانه معاملات است که می‌تواند زمینه پیش فروش ساختمان‌های نیمه ساز را فراهم کند، از سویی دیگر پول مردم نیز به گردش در می‌آید، بدون اینکه تورمی ایجاد کند.
این مقام مسئول یادآور شد: انجام این معاملات در بورس کالا اگر چه نمی‌تواند رکود را از بین ببرد، اما به دلیل وجود نیروی انسانی انبوه در کشور به عنوان سرمایه اصلی و علاقه‌مند به حوزه مسکن،بازاری را می‌تواند ایجاد کند که تقارن اطلاعاتی در آن وجود داشته باشد.
به گفته وی، شاخصی بر مبنای معامله یک متر مربع منزل مسکونی در منطقه متوسط تهران می‌تواند برای اشخاصی که علاقه‌مند به خرید مسکن هستند تولیدکننده‌هایی را فراهم کند که در ازای دریافت پول از آنها اقدام به ارایه مسکن به متقاضیان کنند. در عین حال واسط‌های مالی از جمله صندوق‌های سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان نیز در این بین می‌توانند وجود داشته باشند.
وی ادامه داد: در حال حاضر با تامین سرمایه مسکن رایزنی شده و مدلی که به جمع بندی رسیده فعلاً انتشار اوراق سلف موازی مسکن و اوراق مشارکت مسکن است به این ترتیب که یکسری واحد‌های سرمایه‌گذاری از یک پروژه خریداری می‌شود و وقتی معادل تعداد یونیت‌ها به یک واحد مسکونی رسید دارنده واحد‌های سرمایه‌گذاری می‌تواند مسکن خود را تحویل بگیرد.
سلطانی نژاد با اشاره به ویژگی‌های بازار مالی گفت: خاصیت بازار مالی بزرگ‌تر شدن و برخورداری از اهرم مالی است که خروجی آن افزایش تعداد بازیگران بازار است. وزارت راه و شهرسازی، دانشگاهیان،انبوه سازان و مشاوران املاک باید نظرات خود را در این زمینه ارایه دهند تا موضوع فروش متری مسکن از طریق یونیت‌ها انجام شود.
رئیس سابق اتحادیه مشاوران املاک هم با بیان این‌که راه‌حل خروج بازار مسکن از رکود 5 ساله، خارج کردن سرمایه‌ها از بانک‌هاست، گفت: یکی از معضلات کشور این است که اقتصاددانان، سیاسی فکر می‌کنند.
مصطفی‌ قلی‌خسروی در خصوص آینده بازار مسکن با تاکید بر این‌که کسی حق ندارد امید مردم را از بین ببرد، اظهار کرد: پیش‌بینی‌ها درباره آینده مسکن بر اساس امیدواری‌هاست؛ با توجه به تسهیلاتی که در این بخش پرداخت می‌شود می‌توان به رونق بازار مسکن و به تبع ان رونق اقتصادی کشور امیدوار بود.
وی با بیان این‌که هیچکدام از مسئولان طالب رکود اقتصادی نیست، تصریح کرد:‌ دولتمردان می‌خواهند سفره مردم پُربار باشند و ثبات قیمتی و سیاسی یکی از آرزوهای ماست.
وی با اشاره به این‌که در ثبات قیمتی و سیاسی روند بازار مسکن آرام می‌گیرد، افزود:‌ یکی از الزامات خروج مسکن از رکود، خارج کردن سرمایه‌ها از بانک‌ها و سوق دادن آن به سمت بازار مسکن است. در این صورت به طور قطع شاهد شکوفایی این بخش خواهیم بود.
رئیس سابق اتحادیه مشاوران املاک از مالیات به‌عنوان ابزار کارآمدی برای کنترل بازار مسکن و خروج ان از رکود نام برد و در عین حال گفت: البته نباید اخذ مالیات به ‌گونه‌ای باشد که در نهایت شاهد تعطیلی یک بخش اقتصادی باشیم، همچنین مالیات نباید به رشد بیکاری منجر شود.
قلی‌خسروی ادامه داد:‌ یکی از معضلات کشور این است که اقتصاددانان سیاسی فکر می‌کنند، اگر آنها سیاست را از خود دور کنند، اقتصاد خیلی سریع به شکوفایی می‌رسد.