عربستان سرانجام به بقای اسد تن داد

معارضان سوریه به نقل از وزیر خارجه عربستان اعلام کردند، «عادل الجبیر» به هیات عالی مذاکره کنندگان معارضان گفته است که بشار اسد در قدرت باقی می‎ماند و اکنون امکان کنار زدن او نیست.
هیات عالی مذاکره‌کننده معارضان سوریه (هیات ریاض) اعلام کرد که وزیر خارجه عربستان از آنان خواسته که باید با دیدگاهی جدید وارد مذاکرات آتی شوند و این دیدگاه منطبق بر واقعیت‌ها باشد.
وبگاه شبکه ماهواره‌ای «الجسر» وابسته به معارضان سوریه گزارش کرد، عادل الجبیر در دیداری که روز سوم اوت (12مرداد) با نمایندگان هیات عالی مذاکره‌کنندگان معارضان انجام داده به آنها گفته که بشار اسد در قدرت باقی است و اکنون امکان کنار زدن او نیست و باید طبق این واقعیت وارد مذاکرات آتی شد.
عادل الجبیر گفته که «ورود به مذاکرات براساس دیدگاهی جدید که منطبق بر واقعیت‌های میدانی و وضعیت بین‌المللی جدید باشد، ضرورت دارد». او همچنین هشدار داده که اگر معارضان خود را با این دیدگاه منطبق نکنند، قدرت‌های بزرگ شاید به دنبال راهکاری خارج از معارضه بگردند.


شبکه خبری روسیا الیوم، نیز این خبر را به نقل از معارضان منعکس کرده است.
وبگاه الجسر افزود: این مطلب در نامه هیات عالی منعکس شده و در آن آمده که وزیر خارجه عربستان، کناره‌گیری اسد از قدرت را بعید دانسته و گفته که «واقعیت‌های میدانی نشان می‌دهد که خروج او [اسد] از قدرت در ابتدای مرحله انتقالی ممکن نیست. ما باید مدت حضور او در مرحله انتقالی و میزان اختیاراتش را در آن مرحله بررسی کنیم».
براساس این گزارش، طبق همین مسئله، عادل الجبیر از معارضه مقیم ریاض خواسته که با دیدگاهی جدید وارد مذکرات شود. الجبیر گفته که کشورش «با قدرت از معارضه مسکو و قاهره دعوت کرده که به ریاض بیاییند و در نشستی جدید، تشکیل هیئتی مشترک و فراگیر را بررسی کنند و پیشنهاد کرده که در ماه اکتبر، نشستی در ریاض برگزار شود».
پیشتر آمریکا، فرانسه و بعد از آنان ترکیه به این واقعیت تن داده بودند که با حمایت از گروههای مسلح تروریستی که برخی از آنان را «معارضه مسلح میانه‌رو» می‌خوانند، نمی‌توانند دولت سوریه را که مورد حمایت ایران، مقاومت و روسیه است، سرنگون کنند.
عربستان دیرتر از این کشورها به این واقعیت اذعان کرده است و در مذاکرات ژنو اصرار کرده بود که اسد از قدرت کنار برود. پیشتر عادل الجبیر که به تازگی در منصب وزیر خارجه عربستان منصوب شده بود، مکرر تکرار کرده بود که اسد چه بخواهد چه نخواهد باید از قدرت کنار برود اما اکنون اذعان کرده است که اسد در قدرت باقی است.
وبگاه الجسر همچنین فاش کرده که «ریاض حجاب» رئیس هیئت عالی مذاکره‌کننده به عادل الجبیر گفته که «به دلیل علل داخلی، معارضه درحالتی از سرخوردگی و ناکامی به سر می‌برد» و این احتمال وجود دارد که خود او [ریاض حجاب] به دلیل مشکلات سلامتی خود از منصب ریاست هیات کناره‌گیری کند.»