افتتاح متروی فرودگاه امام با حکم قضایی متوقف شد؛

اشکان نظام‌آبادی- آخرین روزهای حکمرانی قالیباف در خیابان بهشت با اقداماتی همراه شده که برای مخالفان او چندان خوشایند نیست؛ ترک‌کردن کار از سوی مدیران آقای شهردار تا «استخدام‌های اتوبوسی» در شهرداری تهران مخالفان را عصبانی کرده و حالا نوبت به وزارت‌ راه و شهرسازی رسیده تا با حکم قضایی مانع افتتاح ایستگاه متروی فرودگاه امام شود‌. سابقه اختلاف آخوندی و قالیباف به «بیگانگی رویکرد» این دو نسبت به هم بر می‌گردد؛ بیگانگی عمیقی که آخوندی آن را «رویکرد سوداگرانه» نامگذاری کرده است‌. تکیه او بر کرسی وزارت‌ راه و شهرسازی همین قدر میان شهرداری و وزارت‌ راه اختلاف‌برانگیز بود که کار را به دوبار لابی حامیان قالیباف در مجلس برای استیضاح آخوندی کشاند‌. حالا در روزهای آخر شهرداری قالیباف، وزارت‌ راه و شهرسازی پرده پایانی اختلاف‌ها را کنار زده و با «حکم قضایی» به جنگ شهرداری رفته است‌.
«عدم تایید طرح ایمنی متروی تهران- فرودگاه امام» در شورای عالی فنی امور زیربنایی موضوعی است که چندی پیش توسط وزارت‌ راه و شهرسازی اعلام شد و حالا با پیگیری قضایی افتتاح این ایستگاه که قرار بود در 16 مرداد انجام شود به حالت تعلیق درآمده است‌. دادگستری روز گذشته با صدور حکمی به فرمانده پلیس آزادراه تهران- قم و فرمانده فرودگاه امام خمینی دستور داد تا زمانی که طرح ایمنی خط ۸ متروی تهران به تصویب شورای عالی فنی امور زیربنایی وزارت‌ راه و شهرسازی نرسیده و اجرا نشده باشد، افتتاح و بهره‌برداری این خط را متوقف کند‌. در این حکم آمده است که «در صورت تمرد از دستور قضایی مطابق قانون اقدام لازم انجام خواهد گرفت‌»؛ موضوعی که نشان می‌دهد متروی فرودگاه در تاریخ مقرر افتتاح نخواهد شد‌.
شاهکار مشترک بهبهانی و نیکزاد
عدم تایید فنی متروی فرودگاه امام به‌طور کلی به «رعایت نشدن حریم ریلی جاده» مربوط است؛ بر اساس ماده 5 قانون ایمنی راه‌ها و راه‌آهن، ایجاد هرگونه ساختمان و دیوارکشی و تاسیسات به شعاع 100 متر از انتهای حریم راه‌ها بدون کسب مجوز از وزارت‌ راه ممنوع است‌. با این وجود این پروژه در وزارت‌ راه و ترابری کلید خورده و بی‌توجهی مسوولان وقت وزارت‌ راه به این موضوع نیز سوال‌برانگیز است‌.


یک منبع آگاه در وزارت‌ راه و شهرسازی در این خصوص به «جهان صنعت» می‌گوید: «کلنگ این پروژه در ابتدا در وزارت‌ راه و ترابری توسط علی نیکزاد و حمید بهبهانی زده شد و از همان ابتدا برای حریم خطوط ریلی که باعث عدم تایید ایمنی شده کشیدن فنس پیشنهاد شده بود‌.» این پیشنهاد احتمالا برای پایین بردن هزینه‌های احداث توسط بهبهانی ارائه شده و اکنون همین اقدام برای وزارت‌ راه و شهرسازی دردسرساز شده است‌.
پیگیری‌های «جهان‌صنعت» نشان می‌دهد این مشکل در برخی پروژه‌های مشابه کشور نیز وجود داشته است؛ ایستگاه متروی ترمینال جنوب یکی از نمونه‌های بارز این معضل است که در حریم ریلی تهران قرار دارد‌. نمونه دیگری در راه‌آهن ورامین وجود دارد که مصوبه احداث آن توسط وزارت‌ راه و شهرسازی صادر شده و این خط ریلی هم در حریم ریلی قرار دارد‌. از سوی دیگر متروی گلشهر- هشتگرد نیز در درون باکس‌های بتنی برای کاهش هزینه‌ها با سنگ‌ریزه پر شده که باعث ایجاد آلودگی صوتی و کاهش ایمنی خواهد شد‌.
وعده معاون حمل‌ونقل ترافیک به رسانه‌ها
پیش از این در یکی از جلسات مشترک مسوولان وزارت راه و شهرسازی با مسوولان شرکت مترو تهران مقرر شده بود طرح‌ ایمنی خط مترو تهران- فرودگاه امام‌(ره) با توجه به همجواری آن با آزادراه تهران- قم از سوی شرکت مترو تهران تهیه شود تا پس از بررسی شورای عالی فنی امور زیربنایی وزارت‌ راه و شهرسازی و در صورت نبود یا رفع ابهامات مورد تصویب قرار گیرد‌. در حال حاضر طرح ایمنی خط مترو تهران- فرودگاه امام که از سوی شرکت مترو تهران تهیه‌شده، مورد تایید شورا نیست‌. با این حال معاون حمل‌ونقل ترافیک شهرداری تهران از افتتاح خط هشت مترو تهران در روز دوشنبه مورخ ۱۶ مردادماه سال‌جاری به رسانه‌ها خبر داده است‌. تلاش «جهان‌صنعت» برای برقراری ارتباط با مسوولان مترو به منظور پاسخگویی در مورد این موضوع بی‌نتیجه ماند‌.
ایرادات فنی به مترو ارسال شده بود
یک منبع آگاه در وزارت‌ راه و شهرسازی می‌گوید: «ایرادات طرح ایمنی این خط مترو در قالب نامه‌ای به شرکت مترو تهران ارسال شده بود و شرکت مترو تهران، در تاریخ ۷ مردادماه سال‌جاری طرح ایمنی مربوط را به دبیرخانه شورای عالی فنی امور زیربنایی وزارت‌ راه و شهرسازی ارائه کرد که با توجه به ایرادات فنی و ایمنی و عدم تایید کارشناسان شورا، قابل طرح در شورای عالی فنی امور زیربنایی نیست‌.»
در این شرایط شرکت مترو موظف است، ظرف ۱۰ روز کاری نسبت به ارائه طرح ایمن‌سازی که توسط مشاور ذی‌صلاح تهیه‌شده باشد با لحاظ شرح خدمات مورد تایید شورای عالی فنی اقدام نمایند تا وزارت‌ راه و شهرسازی به قید فوریت، ضمن بررسی‌های لازم، موضوع را در شورای عالی فنی مطرح و نتیجه را اعلام کند‌.