انعقاد بزرگ‌ترین قرارداد خودروسازی 

تولید مشارکتی خودرو در ایران یکی از اهدافی است که وزارت صنعت، معدن و تجارت در پسابرجام دنبال کرده است. درواقع صنعت خودرو کشور یکی از بخش‌های اقتصادی کشور بود که از فضای پیش آمده پس از برجام حداکثر استفاده را انجام داد و درنهایت نخستین محصول مشارکتی بین ایران خودرو و پژو فرانسه با حضور حسن روحانی، رئیس‌جمهور در 12 اردیبهشت سال جاری به افتتاح رسید. در همین راستا،‌ صنعت خودرو کشور تاکنون شش قرارداد با شرکت‌های معتبر بین‌المللی پس از برجام منعقد کرده که یکی قرارداد شرکت ایران خودرو و پژو بود که محصول آن وارد بازار شده است و دو محصول دیگر هم به‌تدریج و تا پایان امسال وارد بازار خواهد شد. این قراردادها با مشارکت دستکم 40‌درصدی طرف ایرانی اجرایی می‌شود که تولید خودروهایی باکیفیت و با ظاهری مناسب که از نظر قیمتی در حدی مناسب است را شاهد خواهیم بود.
بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری تاریخ صنعت خودرو
قرارداد بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری تاریخ صنعت خودرو ایران بین رنو فرانسه و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) با حضور محمدرضا نعمت زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت امضا شد. با گذشت بیش از 10 ماه از امضای توافق اولیه در نمایشگاه خودرو پاریس 2016، قرارداد بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری تاریخ صنعت خودرو ایران بین رنو فرانسه و ایدرو به عنوان نماینده بخش دولتی در ایران و شرکت «پرتو نگین ناصح» به عنوان نماینده بخش خصوصی امضا شد. این همکاری مشترک شامل یک مرکز مهندسی و خرید جدید برای حمایت از قطعه سازان داخلی و یک کارخانه تولیدی با ظرفیت اولیه سالیانه 150‌هزار دستگاه است.خودرو‌های «سیمبل» و «داستر» جدید، نخستین خودروهای تولیدی این کارخانه خواهند بود که در سال 2018 به تولید می‌رسد. بر اساس این توافقنامه، رنو برای نخستین بار در ایران، مراکز توزیع، فروش و خدمات پس از فروش خواهد داشت. این شرکت در حوزه تحقیق و توسعه، خرید و بومی سازی، تولید خودرو و توزیع و صدور آن در شبکه توزیع و تحت استاندارد شرکت رنو در بازارهای داخلی و خارجی، فعال خواهد بود. در شرایط پس از برجام، شرکت رنو آستین‌ها را بالا زد و برای عقب نماندن از رقیب دیرینه خود یعنی پژو، مذاکره با خودروسازان ایرانی را آغاز کرد. دور جدید همکاری‌های خودرویی ایران و فرانسه با امضای توافقنامه ایدرو و رنو در دومین روز از نمایشگاه خودرو پاریس، بین منصور معظمی، رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) و تیری بلوره، قائم مقام مدیرعامل رنو و با حضور محمدرضا نعمت زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت و کارلوس گون، مدیرعامل رنو آغاز شد.البته رنو علاوه بر اینکه در دوران تحریم مانند رقیبش پژو، ایران را ترک نکرد، محصولاتی دیگری همچون تندر 90، پارس تندر و ساندرو هاچ بک و استپ وی را به بازار ایران آورد.
ایجاد مرکز تحقیق و توسعه رنو


وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن بیان اینکه دلایل مختلفی در طولانی شدن روند مذاکرات با رنو وجود داشت، اعلام کرد که یک مرکز توانمند تحقیق و توسعه رنو و یک مرکز فنی- مهندسی در ایران ایجاد می‌شود که نسبت به قراردادهای قبلی وضعیت بهتری دارد و پررنگ‌تر است. محمدرضا نعمت‌زاده در آیین امضای قرارداد همکاری مشترک اظهار کرد: بازار ایران یکی از بازارهای این شرکت محسوب می‌شود و ما مشارکتی را از ۱۲ سال قبل با رنو آغاز کرده‌ایم که هنوز کامل نشده است. او گفت: به‌رغم رکودی که در این زمینه طی سال‌های قبل داشتیم، بخش خصوصی توانست مشارکت خوبی را در زنجیره بین‌المللی شکل دهد و ۲۰۰ مشارکت در بخش صنعت، معدن و تجارت در کمتر از دو سال شکل گرفته که برخی از آنها به تولید رسیده است. نعمت‌زاده با اشاره به اینکه در ابتدای کار اعتراضاتی صورت گرفت که به چه علت سهم ایدرو در این مشارکت ۴۰‌درصد خواهد بود، گفت: ما به حضور فعال بخش سرمایه‌گذار خصوصی تاکید داریم و در ابتدای امر برای شروع کار ایدرو فعالیت خود را آغاز کرد و در حال حاضر دیدیم که سهم آن به ۲۰‌درصد کاهش یافته است. علاوه بر این سهم شرکت فرانسوی ۶۰‌درصد خواهد بود و سهم شرکت پرتو نگین ناصح نیز ۲۰‌درصد لحاظ شده است.
قرارداد با ایران استثنایی است
همچنین قائم مقام شرکت رنو در مراسم امضای قرارداد همکاری مشترک با بیان اینکه مفتخریم که امضا قراردادی استثنایی را با ایدرو و گروه نگین اعلام می‌کنیم، اظهار داشت: این قرارداد با یکی از استراتژیک‌ترین کشورها برای رنو یعنی ایران به امضا رسید. ایران به خاطر پتانسیل‌های خوب صنعتی، زیرساخت‌های خودروسازی و نیروی انسانی توانمند، شرایط ژئوپولیتیک استثنایی دارد. تیری بلوره با بیان اینکه این توافقی استثنایی در تاریخ صنعت خودرو ایران به جهت سرمایه‌گذاری انتقال تکنولوژی داخلی سازی و پرورش استعدادهای ایرانی، ایجاد مرکز مهندسی و خرید تولید خودروهای به روز و صادرات است، افزود: رنو با حضور بدون وقفه در ایران از سال 2004 تعهد خود را ثابت کرده است و امضای این قرار داد تعهد و خواست قوی ما را برای حضور بلندمدت در ایران تایید می‌کند.
نیوداستر و نیوسیمبل در راه است
رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران گفت: در فاز یک دو محصول تولید می‌شود؛ یکی نیو داستر و دیگری نیو سیمبل که طراحی آنها در مرحله پایان است و پس از تحویل کارخانه کارهای اجرایی آغاز شده است. این دو خودرو به‌صورت مشارکتی در ایران ساخته خواهد شد که رده قیمتی این خودروها پایین‌تر از ۱۰۰‌میلیون تومان خواهد بود. رئیس هیات عامل ایدرو همچنین درمورد این مساله که تولید خودرو با چند‌درصد ساخت داخل در این قرارداد مدنظر قرار می‌گیرد؟ اعلام کرد: در ابتدای کار سهم مورد نظر داخلی ۴۰‌درصد و پس از آن به ۶۰ تا ۷۰‌درصد خواهد رسید. اما در قرارداد عنوان شده که پس از گذشت ۱.۵ سال به میزان ۶۰‌درصد برسیم.