پایان تردیدهای رئیس‌جمهور

آرمان- حمید نظری: از همان روزهایی که انتخابات سال 96 به پایان رسید و مشخص شد که حسن روحانی در برابر انبوهی از وعده و وعیدهای رقبا موفق شد برای دومین بار از مردم برای ریاست جمهوری رأی اعتماد بگیرد، بسیاری منتظر معرفی کابینه دولت دوازدهم ماندند. کابینه‌ای که نخستین گام از تحقق مطالبات مردمی بود که اکنون روحانی را تا 1400 رئیس قوه اجرایی کشور کرده‌اند. کابینه جدید از دو حیث می‌تواند مطالبات و درخواست‌های مردم را تحقق بخشد. نخست اینکه بسیاری از مردم از او خواسته‌اند به زنان و جوانان میدان داده شود تا پس از سالیانی بالاخره بتوانند ظرفیت‌ها و توانایی‌های خود را نشان دهند. حضور زنان و جوانان در کابینه دولت به عنوان ویترین گفتمان اصلاح‌طلبی و اعتدالی، می‌تواند اقدامی مهم و موثر در جهت تحقق این وعده باشد. در وهله دوم نیز کابینه کارآمد، هماهنگ، چابک و باجسارت است که قادر است برنامه‌های دولت را پیگیری کند. برنامه‌هایی که در انتخابات رأی اکثریت را کسب کرده است و اکنون نوبت به دولت رسیده تا اعتماد مردم را پاسخ دهد. اگر کابینه جدید کارآمدی لازم را نداشته باشد قادر نیست مقابل مانع‌های مختلفی که در مسیر اجرای برنامه‌های دولت وجود دارد، موفق شود. اکنون قطار دولت دوازدهم به ایستگاه معرفی کابینه رسیده است و در آستانه معرفی هیات وزیران حسن روحانی قرار داریم.
روز موعود!
از هفته گذشته گمانی‌زنی می‌شد که روحانی قصد دارد لیست همکاران خود برای دولت دوازدهم را در مراسم تحلیف به مجلس تقدیم کند که مشخص شد او چنین قصدی ندارد. پس از آن گفته شد که شیخ دیپلمات برای تسریع در روند آغاز به کار دولت دوازدهم تا سه‌شنبه کابینه خود را به مجلس معرفی خواهد کرد. البته معاون پارلمانی رئیس‌جمهور این موضوع را تایید نکرد تا همچنان انتظارها برای معرفی کابینه پابرجا بماند. حسینعلی امیری در این خصوص به ایسنا گفت: هنوز مشخص نشده است که لیست وزرای پیشنهادی رئیس‌جمهور سه‌شنبه تقدیم مجلس شود. وی همچنین از تکمیل لیست کابینه حسن‌روحانی اظهار بی‌اطلاعی کرد. اما باتوجه به واکنش‌هایی که نمایندگان مجلس و سیاسیون نشان داده‌اند و خبرهایی که از رایزنی‌های اصلاح‌طلبان با روحانی به گوش می‌رسد، مشخص است که جز دو یا سه وزیر، تکلیف دیگر وزارتخانه‌ها نهایی شده است. امیری در خصوص اینکه برخی از اعضای فراکسیون امید از چینش احتمالی کابینه انتقاداتی داشته‌اند به ایلنا گفت: مردم، رئیس‌‌جمهور را انتخاب کرده‌اند و آقای روحانی هم با بررسی‌های بسیار، در نظر گرفتن ملاحظات، رعایت مصالح نظام و کشور و بر اساس برنامه‌هایی که افراد برای پیشبرد امور کشور به ایشان ارائه داده‌اند، کابینه دولت دوازدهم را به مجلس ارائه می‌دهند. او افزود: «آقای روحانی بی‌تردید در معرفی اعضای کابینه برای هر کدام از افراد پیشنهادی، دلیل خواهند داشت و البته ذائقه مجلس را هم مد نظر قرار می‌دهند.» اکبر رنجبرزاده، عضو هیات رئیسه مجلس نیز با اشاره به روند رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی کابینه دولت دوازدهم در جلسات علنی مجلس به تسنیم گفت: طبق شنیده‌ها اگر آقای روحانی اعضای کابینه پیشنهادی دولت دوازدهم را سه‌شنبه 17 مرداد به مجلس معرفی کند، روند رأی اعتماد به وزرا از روز دوشنبه 23 مرداد در مجلس آغاز می‌شود. وی در تشریح جزئیات روند رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم در مجلس، اظهار داشت: رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم در دو نوبت صبح و عصر در جلسات علنی مجلس انجام می‌شود و در صورت نیاز و در جهت تسریع در روند کار، احتمال برگزاری جلسات در سه شیفت کاری نیز وجود دارد. عضو هیات رئیسه مجلس تصریح کرد: روند رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم در 4 روز کاری در مجلس پایان می‌یابد. البته بهروز نعمتی به ایسنا گفت: ظاهرا اسامی وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) تقدیم مجلس خواهد شد که در این صورت به محض ارائه اسامی، آن را در جلسه علنی مجلس اعلام وصول خواهیم کرد. به گفته وی، پس از معرفی کابینه پیشنهادی دولت، در فرصت یک هفته جلسات رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی در مجلس برگزار خواهد شد.
آخرین رایزنی‌ها


هفته گذشته لیستی از کابینه آینده دولت منتشر شد که «آرمان» نیز طی گزارشی به آن پرداخت. به نظر می‌رسد همان لیست مراحل نهایی شدن را طی می‌کند تا روحانی از این فهرست رونمایی کند. البته اصلاح‌طلبان معتقدند شاخص‌های مهمی در این فهرست لحاظ نشده است و نمایندگان مجلس نیز که خود را پیگیر مطالبات مردم می‌دانند، معتقدند این لیست مطابق با میل رأی 24 میلیونی مردم نیست و به همین دلیل مشغول رایزنی با رئیس‌جمهور هستند. اسماعیل گرامی‌مقدم، فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره آخرین رایزنی کمیته تعامل شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان با دولت به ایلنا گفت: «طبق آنچه می‌دانم، آخرین رایزنی‌ها در حال انجام است و دو طرف در حال گفت‌و‌گو هستند تا به برخی از مطالباتی که در جامعه وجود دارد، پاسخ داده شود. او افزود: قطعا رئیس‌جمهور تا آخرین لحظه از فرصت خود برای معرفی کابینه استفاده خواهد کرد. گرامی‌مقدم در پاسخ به این سوال که آیا لیست کابینه نهایی شده است یا خیر، گفت: تقریبا ۹۰ درصد لیست نهایی شده است و شاید در دو وزارتخانه هنوز به جمعبندی نهایی نرسیده‌ باشند.» البته در وزرای پیشنهادی روحانی بسیاری از افرادی که در دولت یازدهم عملکرد قابل توجهی نداشتند، کنار گذاشته‌ شده‌اند و به عقیده بسیاری از صاحبنظران، دولت دوازدهم به مراتب از اعضای کابینه یازدهم کارآمدتر است. قاسم میرزایی نیکو، عضو هیات رئیسه فراکسیون امید مجلس در گفت‌وگو با انتخاب اظهار داشت: به احتمال 90 درصد، رئیس‌جمهور در روز سه‌شنبه وزرای پیشنهادی خود را به مجلس معرفی خواهد کرد. وی افزود: پس از معرفی کابینه، مجلس طبق قانون تقریبا یک هفته بررسی وزرا را در دستور کار می‌گذارد و به آنها رأی اعتماد می‌دهد. میرزایی نیکو در پاسخ به سوالی در مورد نظر فراکسیون امید در مورد وزرای پیشنهادی احتمالی، خاطرنشان کرد: پس از معرفی کابینه، فراکسیون امید کمیته‌های مختلفی تشکیل داده و در پایان نسبت به وزرا با خرد جمعی در مجمع رای‌گیری می‌کند. وی افزود: کابینه‌ای که اخبارش به ما رسیده، کابینه مورد قبولی است و به تفکر اعتدال نزدیکی و قرابت دارد. عضو فراکسیون امید ضمن ابراز رضایت از اسامی طرح شده به عنوان وزرای دولت دوازدهم گفت: ما طی بررسی که در فراکسیون امید کردیم، هفت وزیر نمره خوب نیاورده‌اند. خوشبختانه از این هفت نفر، 5 نفر معرفی نشده‌اند.
فراکسیون امید
البته تغییر کابینه به نظر بسیاری از حامیان روحانی و همچنین افکار عمومی کافی نبوده و لیست فعلی نیز نیازمند تغییراتی است تا دولت دوازدهم بتواند کارنامه بهتری را به جای بگذارد. آنچه روشن است اینکه آینده سیاسی اصلاح‌طلبی پیوند مستقیمی با عملکرد دولت دوازدهم دارد و البته گفته می‌شود اگر روحانی در کابینه جدید خلاف شعارها و گفتمانی که با آن رأی کسب کرده عمل کند، ممکن است نحوه تعامل و رفتار اصلاح‌طلبان و حامیان دولت با دستگاه دولت روحانی دستخوش تغییراتی شود. بهرام پارسایی، سخنگوی فراکسیون امید با اشاره به حمایت فراکسیون امید از حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری به ایسنا گفت: «امیدواریم کابینه‌ای که معرفی می‌شود شاخص‌های مورد نظر را داشته باشد تا ما به صورت یکپارچه از آنها حمایت کنیم، اما الزاما از کل کابینه حمایت نخواهیم کرد و اگر این شاخص‌های تعریف شده در وزرای پیشنهادی نباشد ما در مقابل مردم، قانون و جامعه مسئول هستیم و براساس شاخص‌ها تصمیم‌گیری خواهیم کرد.» محمدرضا عارف نیز درباره نحوه ارزیابی کابینه پیشنهادی از سوی فراکسیون امید، اظهار کرد: در جلسه‌ای که در این خصوص تشکیل شد، ضمن تاکید فراکسیون بر ادامه مسیر حمایت از دولت که از سال 92 آغاز شده بر لزوم ارزیابی همه وزرایی که توسط آقای روحانی معرفی می‌شوند، تاکید شد. وی همچنین تصریح کرد: براساس تصمیم شورای مرکزی، مقرر شد اعضای فراکسیون امید در هر یک از کمیسیون‌های تخصصی، کمیته بررسی وزرای مربوط به آن حوزه را تشکیل دهند و در روزهای آینده، نتیجه این بررسی‌ها به مجمع عمومی ارائه خواهد شد. عارف درباره چگونگی اعلام نظر فراکسیون درباره وزرای پیشنهادی هم گفت: در نهایت و پس از استماع گزارش‌های کمیته‌ها، درباره همه وزرای پیشنهادی در فراکسیون اتخاذ تصمیم خواهد شد.