زمين سوخته

گروه ورزش
بحث بدهي باشگاه‌هاي ليگ برتري به اشخاص حقيقي و حقوقي سال‌هاست گريبانگير فوتبال ايران شده است. باشگاه‌هاي ايراني كه بيش از بودجه‌هاي مصوب خود و همين طور منابع درآمدي، قراردادهاي هنگفت با بازيكنان، مربيان ايراني و خارجي منعقد كرده‌اند، حالا با بدهي‌هاي انباشته شده زيادي مواجهند كه اگر تا 9 شهريورماه موفق به تسويه اين بدهي‌ها نشوند از سوي AFC مجوز حرفه‌اي براي‌شان صادر نمي‌شود.
شايد اين نخستين‌بار نباشد كه كنفدراسيون فوتبال آسيا بحث حرفه‌اي‌گري و صدور مجوز حرفه‌اي را براي باشگاه‌ها مطرح كرده است. يكي از آيتم‌هاي مهم در اين امر بدهكار نبودن باشگاه‌ها به اشخاص حقيقي و حقوقي است. اين نخستين بار نيست كه كنفدراسيون فوتبال آسيا روي معضلي در فوتبال ايران دست مي‌گذارد كه سال‌هاست باشگاه‌هاي ايراني را گرفتار كرده است. شايد بزرگ‌ترين بدهكاران هم سرخابي‌هاي تهراني باشند كه علاوه بر بدهي‌هاي سنگين به برخي مربيان و بازيكنان ايراني و خارجي، بدهي‌هاي مالياتي سنگيني را هم بر عهده دارند.
با وجود اينكه چندين و چند سال كنفدراسيون فوتبال آسيا به باشگاه‌هاي ايراني مهلت داده تا تكليف بدهي‌هاي خود را مشخص كنند، اما هر سال باشگاه‌هاي ايراني از طريقي كه شايد يكي از آنها سندسازي باشد، مجوز حرفه‌اي مي‌گرفتند اما امسال طي نامه‌اي كه AFC  به فدراسيون فوتبال ايران ايميل كرده است، تصاويري هم از بدهي‌هاي سنگين باشگاه‌هاي ايراني روي اين ايميل ضميمه كرده تا نشان دهد اين كنفدراسيون از بدهي‌هاي سنگين باشگاه‌هاي ايراني به طور كامل مطلع است. بر همين اساس در اين نامه تاكيد كرده فدراسيون فوتبال ايران طي مدت مشخص شده (يعني 31 آگوست – 9 شهريورماه) مدارك باشگاه‌هاي حاضر در مسابقه‌هاي ليگ قهرمانان آسيا را بررسي كرده تا براي‌شان مجوز حرفه‌اي صادر شود.
بر اساس قوانين موجود، صدور مجوز حرفه‌اي براي باشگاه‌ها از سوي فدراسيون‌هاي فوتبال همان كشور انجام مي‌شود. فدراسيون‌ها وظيفه دارند مدارك و مستندات باشگاه‌ها را بر اساس درخواست كنفدراسيون فوتبال آسيا بررسي كرده و اگر باشگاهي توانست مدارك مورد نياز را تهيه كند، مجوز حرفه‌اي برايش صادر شود. همانطور كه در اين گزارش هم عنوان شد، چند سالي بود با مماشاتي كه در فدراسيون فوتبال انجام مي‌شد، باشگاه‌هاي ايراني به راحتي مجوز حرفه‌اي مي‌گرفتند اما اين‌بار شايد با دفعات قبل بسيار تفاوت داشته باشد.


AFC در ايميلي كه به فدراسيون فوتبال ايران ارسال كرده، عنوان داشته از بدهي سنگين پرسپوليس به مانوئل ژوزه و همين طور بدهي استقلال به آندرانيك تيموريان، باخبر است. اين نامه نشان مي‌دهد اين كنفدراسيون ديگر اجازه نخواهد داد باشگاه‌هاي بدهكار به راحتي مجوز حرفه‌اي بگيرند. اگر هم در اين بين فدراسيون فوتبال ايران اقدام به صدور مجوز حرفه‌اي براي اين باشگاه‌ها كند AFC مي‌تواند آن را لغو كند. لغو اين مجوز حرفه‌اي هم با كنار گذاشتن باشگاه مذكور از ليگ قهرمانان آسيا همراه خواهد بود.
پرسپوليس، استقلال، نفت تهران و تراكتورسازي تبريز 4 نماينده ايران در ليگ قهرمانان آسيا 2018 خواهند بود. باشگاه‌هايي كه شايد يكي بيشتر از ديگري به اشخاص حقيقي و حقوقي بدهكار باشد. وضعيت پرسپوليس كه طي اين روزها كاملا مشخص است. پرسپوليس علاوه بر بدهي نزديك به 100 ميلياردي به اداره ماليات، بايد پرونده مانوئل ژوزه و دستيارانش را هم ببندد. پرونده‌اي كه اگر بسته نشود، شايد علاوه بر كنار گذاشتن اين تيم از ليگ قهرمانان آسيا تبعات ديگري همچون كسر امتياز براي قرمزپوشان تهراني به همراه داشته باشد. البته علي‌اكبر طاهري طي چند روز گذشته چندين بار به اداره ماليات رفته تا بلكه بتواند اين بدهي مالياتي را هرچه زودتر تعيين تكليف كند.
استقلال تهران هم با بدهي‌هاي سنگين مالياتي مواجه است. اين باشگاه كه حدود 50 ميليارد تومان بدهي مالياتي دارد بايد ظرف مدت تعيين شده تكليف حساب‌هاي خود را مشخص كند. البته استقلالي‌ها علاوه بر بدهي به بازيكنان خارجي به آندرانيك تيموريان هم مبالغي را بدهكار هستند كه اين بازيكن به خاطر دريافت اين مبالغ به كنفدراسيون فوتبال آسيا شكايت كرده است. حال بايد ديد آيا افتخاري كه مديريت آبي‌پوشان تهراني را بر عهده دارد، مي‌تواند ظرف مدت تعيين شده تكليف بدهي‌هاي اين باشگاه را مشخص كند يا نه.
نفت تهران هم كه فصل قبل با علي دايي قهرمان جام حذفي شد امسال به عنوان يكي از نمايندگان ايران در ليگ قهرمانان آسيا حضور خواهد داشت. اين باشگاه كه انواع و اقسام طلبكار را به خود مي‌بيند، فرصت چنداني براي تسويه حساب با آنها در اختيار ندارد. وزارت نفت كه رسما اعلام كرده علاقه‌اي به تيم‌داري و هزينه در فوتبال حرفه‌اي ندارد و به همين خاطر اين باشگاه را به شركت بهنام پيشروكيش فروخته تا بلكه اين شركت علاوه بر تسويه‌حساب با طلبكاران اين باشگاه را اداره كند. اين شركت هم كه هيچ گونه پاسخي به طلبكارانش نمي‌دهد تا وضعيت اين باشگاه ريشه‌دار تهراني در هاله‌اي از ابهام باشد.
تراكتورسازي تبريز هم وضعيت چندان خوبي از نظر بدهي ندارد. اين باشگاه كه به خاطر همين بدهي‌هاي خارجي از پنجره نقل و انتقالات زمستاني و همين طور تابستاني محروم شد حالا منتظر است تا با روشن شدن وضعيت مالي بتواند پروانه حرفه‌اي بگيرد و در ليگ قهرمانان آسيا حضور داشته باشد.
باشگاه‌هاي ايراني تنها تا 31 آگوست يعني همان 9 شهريور ماه فرصت دارند تا مدارك خود را مبني بر تعيين تكليف بدهي‌هاي خود به فدراسيون فوتبال ارايه كرده تا اين فدراسيون بتواند مجوز حرفه‌اي براي اين باشگاه‌ها صادر كند. AFC  كه تا به حال با كنار گذاشتن يك باشگاه عربستاني نشان داده در جهت حرفه‌اي‌سازي باشگاه‌ها بسيار مصمم است بايد ديد آيا اين‌بار هم با مماشات نسبت به باشگاه‌هاي ايراني برخورد خواهد كرد يا واقعا باشگاه‌هايي كه نتوانند مجوز حرفه‌اي بگيرند را كنار خواهند گذاشت. اگر اينگونه باشد بايد بپذيريم يك زنگ خطر جدي براي نمايندگان ايران در آسيا به صدا درآمده كه نبايد اين خطر را ناديده بگيريم.
 
بازيكنان و مربيان سابق نفت به AFC شكايت خواهند كرد
در صورتي كه طي 3-2 روز آينده مطالبات مربيان و بازيكنان سابق نفت تهران به آنها پرداخت نشود، آنها شكايت خود را به كنفدراسيون فوتبال آسيا خواهند كرد. طلبكاران باشگاه نفت تهران شامل مربيان و بازيكنان سابق اين تيم كماكان به دنبال گرفتن حق و حقوق خود هستند و اين در حالي است كه قول‌هاي مساعدي براي پرداخت مطالبات‌شان به آنها داده شده است. اين در حالي است كه در صورتي كه مطالبات طلبكاران باشگاه نفت طي 3-2 روز آينده به آنها پرداخت نشود و اقدام موثري از سوي كميته انضباطي و فدراسيون فوتبال صورت نگيرد، آن‌وقت مربيان و بازيكنان سابق اين باشگاه راه ديگري را براي دريافت مطالبات خود در پيش خواهند گرفت. اين افراد احكام كميته انضباطي كه به سود آنها صادر شده را ترجمه كرده و حتي قرار است در مالزي هم يك وكيل خبره و زبردست استخدام كنند تا در صورت پرداخت نشدن مطالبات‌شان از باشگاه نفت به كنفدراسيون فوتبال آسيا شكايت كنند كه قطعا با توجه به حضور باشگاه نفت در ليگ قهرمانان آسيا در سال بعد اين شكايت قطعا شرايط خوبي براي باشگاه ايجاد نخواهد كرد. غلام حسنوي، مربي سابق تيم نفت تهران در گفت‌وگو با خبرگزاري فارس اين خبر را تاييد كرد.