تبریک یادگار امام به مناسبت روز خبرنگار؛ اخلاق رسانه از نیازهای امروز ماست

جماران| حجت الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی به مناسبت روز خبرنگار در صفحه اینستاگرام خود نوشت:روز خبرنگار مبارک باد.
امروز یاد خاطره‌اى افتادم از روزهاى تلخى که پشت سر گذاشتیم. روزى یکى از دوستان که در یکى از تشکل‌هاى محترم حوزوى عضویت داشت به من گفت که خبرنامه داخلى آنها خبرى را درباره من انتشار داده است و آن را براى من نقل کرد. خبر از اساس دروغ بود. از آن جمله دروغ‌ها که ردّ پایى هم در واقعیت ندارد. حقیقتش به این دروغ‌هاى جور و واجور عادت کرده بودم و تنها گفتم که خبر از صحت برخوردار نیست. اما گویا آن عزیز احساس مسئولیت کرده و به متصدیان خبر نامه اعتراض کرده بود و آنها گفته بودند این خبر را عیناً از بولتن ویژه یکى از خبرگزارى‌ها نقل کرده‌اند و در ادامه خودشان از سردبیر آن خبرگزارى پیگیر شده بودند. بعد از چند روز مسئول سیاسى آن تشکل محترم به من مراجعه کرد و با ابراز تاسف مطلبى را گفت که بهانه این نوشته است. گفت سردبیر آن خبرگزارى وقتى با اعتراض ما مواجه شد که سند خبر شما چیست، در کمال آرامش گفت «اگر تاکنون نمى‌دانستید بدانید خبر ویژه یعنى دروغ»، «جنگ روانى یعنى دروغ».
تردید ندارم که بیش از هر کس، خبرنگاران شریف و محترم ما از این تفکر لطمه دیدند به گونه‌اى که هنوز آثار زخم‌هایش را به یادگار دارند. اما خواستم یادآور شوم که علاوه بر آنکه شرافت این شغل بیش از هر کار دیگر به صداقت است، راستگویى مهم‌ترین شرط توفیق این منصب است. خبر باید «راست» باشد و «همه‌ى راست» باشد و «جز راست نباشد» و «غلو و بزرگنمایى» در بیان آن نباشد. شک نکنید خبرنگاران ما از زمره بهترین خبرنگاران هستند و جز با نیت خدمت و عشق به آرمان‌هایشان به این امر که هزینه‌اش بعضاً بیش از فایده‌اش است، مبادرت نمى‌کنند. البته این را هم فراموش نکنیم که امروزه به سبب پیدایش شبکه‌هاى اجتماعى همه مردم به نوعى خبرنگار هستند و اگر بهتر بگویم داراى رسانه هستند و همین است که رعایت صداقت، انصاف، پاک چشمى، امانت، احترام، ادب، حفظ آبروى دیگران و در یک کلام اخلاق را بیش از هر زمان دیگر واجب مى‌سازد. «اخلاق رسانه» از مهم‌ترین نیازهاى امروز ماست.
رئیس‌جمهور درگذشت آیت‌الله مروارید را تسلیت گفت


رئیس‌‌جمهور در پیامی درگذشت آیت‌الله مروارید، از مبارزان و پیشگامان نهضت امام خمینی(ره) را تسلیت گفت. متن پیام حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی به شرح زیر است:
درگذشت عالم پرهیزگار حضرت آیت الله حاج علی اصغر مروارید از مبارزان و پیشگامان پرتلاش نهضت امام خمینی(ره)، موجب تالم و تاثر خاطر شد. این عالم مجاهد در مقاطع سرنوشت ساز انقلاب اسلامی با تحمل سختی های فراوان، همواره حضوری آگاهانه و نقش آفرین داشت و برای تثبیت نظام و ترویج آرمان های اسلامی، از هیچ کوششی دریغ نکرد و کارنامه پر افتخاری از خود برجا گذاشت. اینجانب این ضایعه را محضر مقام معظم رهبری، علمای اعلام، حوزه های علمیه و بیت مکرم آن مرحوم تسلیت می گویم و برای آن مرحوم غفران واسعه الهی و همجواری با ائمه معصومین(ع) و برای عموم بازماندگان محترم صبر و اجر از درگاه خداوند متعال مسالت دارم.
معاون وزیرخارجه انگلیس:
ما به واسطه برجام نگاه مثبت ایران را دیده‌ایم
ایرنا - معاون وزیر خارجه انگلیس با بیان اینکه این کشور به دنبال ارتباط بهتر با جمهوری اسلامی هستیم، گفت: ما به واسطه برجام ایران را مورد آزمون قرار داده‌ایم و نگاه مثبت ایران را دیده‌ایم. آلیستر برت در خصوص سفر به تهران اظهار داشت: انگلیس برای حضور در مراسم تحلیف ریاست جمهوری روحانی در ایران حاضر شد و توانستیم ملاقات‌های دوجانبه و مذاکراتی هم داشته باشیم.
وی افزود: از اینکه روحانی برای بار دوم انتخاب شده بسیار خرسندیم. این می‌تواند راهی برای تقویت ارتباط با ایران باشد. آلستر برت یادآوری کرد: کشورهای دنیا همواره به دنبال برقراری ارتباط با یکدیگر هستند و مذاکره تنها راه برقراری ارتباط است. معاون وزیر خارجه انگلیس با بیان اینکه ما به دنبال ارتباط بهتر با جمهوری اسلامی هستیم، گفت: ما به واسطه برجام ایران را مورد آزمون قرار داده ایم و نگاه مثبت ایران را دیده‌ایم و با این شرایط برقراری ارتباط ممکن است.
ظریف و علوی فردا در جلسه فراکسیون مستقلین ولایی حضور می یابند
- ایرنا- سخنگوی فراکسیون مستقلین ولایی مجلس شورای اسلامی از حضور محمدجواد ظریف و حجت الاسلام والمسلمین محمود علوی وزرای پیشنهادی امور خارجه و اطلاعات در جلسه امروز (چهارشنبه) این فراکسیون خبر داد. مهرداد لاهوتی گفت: ظریف و علوی امروز برای ارائه برنامه‌های پیشنهادی خود برای دو وزارتخانه امور خارجه و اطلاعات در جلسه فراکسیون مستقلین ولایی مجلس حضور می یابند.
سخنگوی فراکسیون مستقلین ولایی مجلس افزود: در این جلسه که صبح فردا برگزار می شود ، نمایندگان سوالاتی را که پیرامون این دو وزارتخانه و برنامه های ظریف و علوی دارند از آنان خواهند پرسید.