انتقادات متقابل قالیباف و نجفی افزایش یافت

بگو مگوی مستاجران بهشت
همدلی| محمدباقر قالیباف آخرین روزهای خود را در بهشت می‌گذراند، او به زودی باید وسایلش را از ساختمان شهرداری تهران در خیابان بهشت جمع کند و آن گونه که منتخبان شورای آینده شهر تهران گفته‌اند، روز پنجشنبه مشخص می‌شود که چه کسی باید کلید اتاق شهردار را از او تحویل بگیرد.
در آن سو یکی از کسانی که گفته می‌شود منتخبان مردم تهران برای شورای شهر او را نامزد جانشینی قالیباف کرده‌اند، محمدعلی نجفی است. سیاست‌مداری که پس از نزدیک به چهار دهه کار اجرایی و سیاسی، گفته می‌شود به این دلیل در دولت دوازدهم حضور ندارد که کلیددار شهرداری تهران باشد. به خصوص که روز گذشته گفته شد که محمدعلی افشانی یکی از گزینه‌های جدی این مقام، از نامزدی برای احراز این جایگاه، انصراف داده است.
در این میان به نظر می‌رسد که میان شهردار 12سال اخیر (که باید کم‌کم آماده پذیرفتن عنوان شهردار سابق تهران باشد) و کسی که احتمال ریاست وی بر شهرداری تهران می‌رود، جدالی در گرفته است که البته به زمان انتخابات نیز برمی‌گردد.


واکنش به وعده‌های اقتصادی قالیباف
ابتدا در زمان تبلیغات نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم که محمدباقر قالیباف وعده 5/2 برابری درآمدهای کشور را داده بود، محمدعلی نجفی به شدت به آن انتقاد کرد و این ادعا را در ادامه ادعاهای محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور سابق دانست و در این باره گفته بود: آقای قالیباف ادعا می‌کند که من درآمد کشور را 5/2 برابر می‌کنم، این ادعا شبیه ادعاهای دولت قبل و رئیس جمهور قبلی است و فقط رنگ و لعابش تغییر کرده است. برای کسب این درآمد باید رشد سالیانه اقتصادی ۲۵ درصد باشد در حالی‌که متوسط رشد سالانه ما در ۴ دهه گذشته فقط ۳ درصد بوده است.
او افزود: قالیباف گفته است که رشد اقتصادی را به بالای ۲۵درصد می‌رسانم. کسانی که به ایشان مشورت می‌دهند یا آشنایی اولیه با اقتصاد ندارند یا دروغ می‌گویند. قبلا ایشان گفته بود که اگر بخواهم کاندید ریاست جمهوری شوم، باید بر سر من اجماع شود اما نه تنها اجماع نشد، بلکه در رای‌گیری جمنا چهارم شده بود.
نجفی در بخش دیگری ازسخنان خود با بیان اینکه کارنامه ۴ ساله اخیر قالیباف اصلا قابل دفاع نیست، گفت: پوپولیسم فریبکارانه را باید افشا کنیم تا مردم دچار انحراف نشوند. آقای قالیباف گفته است که ۵میلیون شغل ایجاد می‌کنم ایشان راهکار باید بدهد که چگونه می‌تواند این کار را انجام دهد؟
نجفی در ادامه سخنرانی خود اظهار داشت: یکی از مشکلات در انتخابات، پوپولیسم فریبکارانه است. اینکه چرا در سال‌های اخیر این جریان تقویت شده جای بحث بسیاری وجود دارد. نگرانی اینجاست که خدایی نکرده پوپولیسم فریبکارانه مسیر آگاهانه انتخاب را تحت تاثیر قرار دهد. با طرح شعارهای پوچ مردم دچار ابهام و انحراف در تصمیم‌گیری می‌شوند و نباید بگذاریم این اتفاق بیفتد.
انتقاد شدید از کارنامه قالیباف در شهرداری
محمدعلی نجفی البته انتقاد از قالیباف را در زمان انتخابات ادامه داد و این بار کارنامه او در شهرداری تهران را هدف قرارداد. او گفته بود: امسال که آقای قالیباف شهرداری را ترک می‌کنند یعنی یا رئیس‌جمهور می‌شوند یا شورای شهر ایشان را عوض می‌کنند و به مشهد برمی‌گردند، شهرداری بین ۲۰ تا ۶۰ هزار میلیارد تومان بدهی دارد.
وی افزود: بین ۲۰ تا ۶۰ هزار میلیارد فاصله بسیار است ولی دلیل این فاصله بسیار، عدم شفاف‌سازی است. شورا می‌گوید بدهی شهرداری ۶۰ هزار میلیارد تومان است ولی شهرداری بدهی‌ها را ۲۰ میلیارد اعلام کرده است. می‌خواهم بگویم حتی شورای شهر هم میزان بدهی‌های شورا را نمی‌داند.
نجفی که خود قبلا عضو سابق شورای شهر تهران بود، افزود: بودجه سالانه شهرداری ۱۷هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان است، یعنی هر شهروند تهرانی از شهرداری 7 میلیون و 500 هزار تومان طلبکار است.
نقل قول قالیباف در مناظره‌ها و تکذیب نجفی
اما این تنها رویارویی این دو نفر نبود. محمدباقر قالیباف در آخرین مناظره میان نامزدهای ریاست جمهوری گفت که محمدعلی نجفی به عنوان مشاور روحانی با معادل‌سازی «املاک نجومی» می‌خواست «جلوی کثافت‌کاری حقوق‌های نجومی را بگیرند.» موضوعی که سبب شد تا محمدعلی نجفی نیز به شدت واکنش نشان دهد. نجفی در این باره گفت: در هیچ جلسه‌ای صحبت از لوث کردن حقوق‌های نجومی با طرح املاک نجومی نکرده‌ام. وی گفت: موضوع املاک نجومی را سازمان بازرسی کل کشور گزارش داد و حداقل خسارت شهرداری را در این پرونده 23 هزار میلیارد ریال (2300میلیارد تومان) اعلام کرد و حتی وقوع تخلف را سازمان شفافیت آقای احمد توکلی نیز تایید کرد. اما این روزها که محمدباقر قالیباف در آستانه ترک شهرداری تهران است، محتمل است که محمدعلی نجفی جایگزین وی شود، یک بار دیگر این دو به جدال – این بار برسر شهرداری – پرداختند.
قالیباف: نامزدهای شهرداری برنامه‌ای ندارند
روز گذشته محمدباقر قالیباف در مراسم افتتاحیه خط 8 مترو گفت: من و تیم مدیریتی‌ شهرداری این روزهای پایانی از سمت رسانه‌ها و فضاهای مجازی شاهد اظهاراتی هستیم که رسالت رسانه‌ها را زیر سوال می‌برد.
شهردار تهران گفت: می‌گویند ما آماده هستیم شهری سوخته را تحویل بگیریم که باید برای ساختن آن ده‌ها سال آواربرداری کنیم. آیا افتتاح خط 8 مترو آواربرداری است؟ من آمار نمی‌دهم اما مردم صبح تا شب در شهر راه می‌روند و شاهدند شهر چقدر تغییر کرده است. امروز تعداد خطوط مترو به حدی افزایش یافته که شهروندان در ایستگاه‌ها گم می‌شوند. امروز در شهر با ساخت 8خط مترو طرح متروی تهران را به پایان رساندیم.
قالیباف خطاب به منتقدانش خاطرنشان کرد: می‌شنویم که می‌گویند شهرداری پل، بزرگراه و جاده ساخته اما مترو نساخته! در حالی‌که ادعا می‌کنند رویکرد و هدف ما در این دوازده سال اشتباه بوده و فقط سازه ساخته‌ایم، اما نگاهی به برنامه‌های پنج کاندیدای شهرداری‌تهران نشان می‌دهد آنها هم حرف جدیدی برای گفتن ندارند.
طعنه به 12 سال شهرداری قالیباف
این بار نیز محمدعلی نجفی به قالیباف پاسخ داد. وی در واکنش به اظهارات محمدباقر قالیباف در کانال تلگرامی خود نوشت: قرارنیست همیشه حرف جدید بزنیم.گاهی باید به حرف‌هایى که۱٢سال گفته‌اند و به آنها عمل نکرده‌اند، عمل کنیم و اشتباهات و خطاها را اصلاح کنیم.