كابينه افـولي!

هياهو،حاشيه و گمانه‌زني‌ها درباره دولت با معرفي ناقص اعضاي كابينه به مجلس شوراي اسلامي تا حدودي به پايان رسيد. كابينه‌اي كه شايد 50 درصد آن عوض شده باشد ولي بي‌شك به كارايي آن اضافه نخواهد شد. روحاني برخلاف وعده‌ها و اظهاراتي كه كرد، در اين كابينه جايگاهي براي زنان ايران زمين قايل نشد و نشان داد كه نگاهي متفاوت با بدنه اجتماعي طرفدار او دارد. در اين كابينه غير از نعمت‌زاده، تمام وزرايي كه انتقادهاي فراواني به آن‌ها وارد بود همچنان پابرجا هستند و اين نيز نمايانگر آن است كه لابي‌هاي قدرت بيشتر از خواسته‌هاي مردمي مي‌توانند در اين دولت تاثير‌گذار باشند. اينك تمام اميد ملت به مجلس شوراي اسلامي‌است تا وزرايي را كه از كارآمدي لازم برخوردار نيستند، از ورود به پاستور منع كنند و نگذارند براي چهار سال ديگر سكان اداره دولت به دست‌كساني بيفتد كه صلاحيت لازم را براي اداره ايران اسلامي ندارند.
بي‌شك حضور شخصيت‌هايي مانند ظريف، زنگنه و قاضي‌زاده‌هاشمي براي قشرهاي مختلف مردم روزنه‌اميدي است ولي باقي‌ماندن وزرايي مانند آخوندي،ربيعي، حجتي و رحماني‌فضلي نشان‌داد كه لايه‌هاي تصميم‌گير قدرت، همچنان در اداره دولت مي‌تازند و قصد ندارند كه دولت‌مردمي را به ملت واگذار كنند. در ادامه به بررسي سوابق و مشخصات فردي اين افراد مي‌پردازيم تا با كابينه دوازدهم كه ميانگين سني آن با وجود جهرمي، وزير ارتبطات، همچنان از دوره قبل بالاتر است، كمي بيشتر آشنا شويم.
سيد محمد بطحايي
(گزينه پيشنهادي وزارت آموزش و پرورش)


متولد 1342
تحصيلات : كارشناسي برنامه‌ريزي آموزش و ارشد مديريت دولتي گرايش مديريت مالي
از سوابق مهم وي در مديريت آموزش كشور مي‌توان به معاونت دبيركل شوراي عالي آموزش و پرورش ،معاون پشتيباني و توسعه وزارت آموزش و پرورش از ابتداي دولت يازدهم تا استيضاح علي اصغر فاني و همچنين سرپرستي وزارت آموزش و پرورش به‌مدت 14روز اشاره كرد .تا پيش از اين گمانه‌زني‌ها حكايت از اين داشت كه علي زرافشان به‌عنوان گزينه پيشنهادي بزرگ‌ترين وزارتخانه كشور كه بيش از يك سوم پرسنل دولت را تحت پوشش دارد، انتخاب شود ولي با اعلام ليست وزرا خبري از نام او نبود تا سيد محمد بطحايي، گزينه معرفي شده حسن‌روحاني براي تصدي وزارتخانه آموزش و پرورش باشد.
محمد جواد آذري جهرمي
(گزينه پيشنهادي وزارت ارتباطات )
متولد 1360
تحصيلات : فارغ التحصيل رشته مهندسي برق قدرت از دانشگاه صنعت آب و برق
از مهم‌ترين سوابق اجرايي وي مي‌توان به مديرعاملي شركت ارتباطات زير ساخت و معاونت وزارت ارتباطات اشاره كرد كه هم اكنون نيز او در اين مناصب فعاليت دارد. عده‌اي او را باني اصلي افزايش سرعت اينترنت و كاهش قيمت آن در كشور مي دانند و عده اي ديگر او را فردي مي دانند كه در زمان فيلترينگ گسترده دولت دهم مديركل امنيت سيستم‌هاي ارتباطي سازمان تنظيم مقررات بوده است .
به هر حال معرفي او ، ميانگين سني كابينه را ترميم كرد وگرنه معلوم نبود معدل سني 58سال وزراي پيشنهادي دولت دوازدهم به چه ميزان مي‌رسيد. حوزه ارتباطات كه از گذشته نيز يد طولايي در تربيت مديران جوان زير30 سال داشته ، اين بار نيز پيش‌قدم شده و مديري با سن 36 سال را ، تحت عنوان وزير با عنايت رييس دولت به مجلس معرفي كرده است .
 
سيد محمود علوي
(گزينه پيشنهادي وزارت اطلاعات )
متولد 1333
تحصيلات : دكتري فقه و مباني حقوق اسلامي
او در حال حاضر نيز تصدي وزارت اطلاعات را دارد و نسبت به شرايط امنيتي كه در منطقه حكمفرماست عملكرد مناسبي را از خود در اين سمت به جا گذاشته است. او همچنين نماينده تهران در مجلس خبرگان پنجم نيز هست. علاوه بر اين سابقه چهار دوره نمايندگي مجلس و رياست سازمان عقيدتي سياسي ارتش نيز در كارنامه سياسي وي به چشم مي خورد .
 
مسعود كرباسيان
( گزينه پيشنهادي وزارت اقتصاد و امور دارايي )
متولد 1335
تحصيلات :كارشناسي برنامه‌ريزي ، كارشناسي ارشد مديريت با گرايش سيستم و دكتري مديريت بازرگاني
دومين وزارتخانه اي كه پيشنهاد رييس‌جمهوري غافلگيري برخي‌ها را به وجود آورده، وزارت اقتصاد است‌. مسعودكرباسيان گزينه پيشنهادي اين وزارت، هم اكنون مسئوليت رياست كل گمرك كشور و معاونت وزير اقتصاد را بر عهده دارد. در سوابق اجرايي وي عضويت در هيات مديره بيش از 30 موسسه و شركت مختلف از سازمان بهشت زهرا تا شركت توانير وزارت نيرو به چشم مي خورد. وي همچنين به مدت يك سال در شهرداري تهران مشاور عالي محمدباقر قاليباف بوده است. دوازده كتاب از او در حوزه علم اقتصاد به چاپ رسيده است . وي همچنين برادر كوچك‌تر مهدي كرباسيان، معاون وزير صنعت و معدن است.
 
محمد جواد ظريف
( گزينه پيشنهادي وزارت امور خارجه )
متولد 1338
تحصيلات : دكتري حقوق و روابط بين الملل
وزير خوشنام و محبوب دولت يازدهم كه ماموريت خود در دولت قبل يعني برجام را به خوبي پشت سرگذاشت، از جمله افرادي بود كه همگان انتظار ابقاي او را در پست وزارت خارجه داشتند . ظريف با سابقه 30 سال حضور در تيم ديپلماتيك اول كشور، به نظر مناسب ترين گزينه براي اين وزارتخانه است ، به خصوص آنكه در شرايط فعلي حراست از حقوق كشورمان در مجامع بين‌المللي بيش از پيش به علم و گشاده رويي امثال ظريف نيازمند است.
 
سيد حسن قاضي زاده هاشمي
(گزينه پيشنهادي وزارت بهداشت)
متولد 1338
تحصيلات : متخصص چشم‌پزشکی و فوق تخصص جراحی قرنیه
طرح تحول نظام سلامت كه از دوره قبل كليد خورد تا حدودي وضعيت درماني كشور را بهبود بخشيد تا جايي كه در زمان انتخابات از آن به عنوان نقطه قوت دولت حسن روحاني ياد شد. اين چشم‌پزشك (كمي عصبي ) به نظر با توجه به كارنامه چهار سال گذشته‌اش راه سختي براي كسب مجدد راي اعتماد از مجلس دهم نخواهد داشت. البته برخي طرفداران دولت مخالف حضور او هستند و برخلاف آنكه او از شخصيت‌هاي اصلاح طلب است، نگاه او را به پايداري‌ها نزديك مي‌دانند. به نظر حضور دوباره او در ليست كابينه دوازدهم خبر خوشايندي براي حوزه بهداشت كشور است.
 
علي ربيعي
( گزينه پيشنهادي وزارت تعاون ، كار و رفاه اجتماعي )
متولد 1334
تحصيلات : دكتري مديريت
وزير فعلي تعاون ، كار و رفاه اجتماعي كه سوابق كارگري او به پيش از انقلاب بر مي‌گردد، دوباره براي گرفتن راي اعتماد به مجلس شوراي اسلامي معرفي شد .
او كه سابقه امنيتي دارد، از اعضاي موسس خانه كارگر نيز به شمار مي‌رود. در مورد اين وزارتخانه شايعاتي از قبل شنيده مي‌شد اما حسن‌روحاني با توجه به سوابق مديريتي ربيعي حاضر نشد روي اسم او خط بكشد. از چالش‌هاي او در صورت گرفتن راي اعتماد مجدد از نمايندگان، مي‌توان به نرخ بيكاري بيش از 12 درصد، مشكل وضعيت معيشتي بازنشستگان و معضلات سازمان تامين اجتماعي اشاره كرد.
 
محمود حجتي نجف آبادي
( گزينه پيشنهادي وزارت جهاد كشاورزي )
متولد 1334
تحصيلات : مهندسي عمران
وي در صورت انتخاب مجدد به‌عنوان وزير كشاورزي، با سابقه‌ترين وزير كشاورزي جمهوري اسلامي لقب خواهد گرفت. با توجه به وضعيت كمبود منابع آبي ايران و بحث واردات بي‌رويه محصولات كشاورزي به نظر دوره پرچالشي در انتظار او خواهد بود كه تعلل وي و مديران مسئول در اين حوزه، كشور را در آينده به عواقب جبران ناپذيري در حوزه كشاورزي دچار خواهد كرد.
 
 
حبيب ا... بي طرف
( گزينه پيشنهادي وزارت نيرو)
متولد 1335
تحصيلات : كارشناسي ارشد مهندسي عمران
از هم‌دانشكده‌اي‌هاي بيژن زنگنه كه پس از او در دولت اول اصلاحات به وزرات نيرو رسيد، دوباره پس از دوازده سال براي احراز اين پست از سوي روحاني به مجلس معرفي شده است.
او علاوه بر سابقه وزارت نيرو،استانداري يزد را نيز در كارنامه دارد. وي هم‌اكنون علاوه بر تدريس در دانشگاه، مسئوليت معاون امور مهندسي، پژوهش و فناوري وزير نفت و همچنين رياست سازمان نظام مهندسي استان تهران را بر عهده دارد. بايد منتظر ماند تا ديد واكنش نمايندگان مجلس به انتخاب وزيري مجرب در راس وزارت نيرو چه خواهد بود.
 
سيد عليرضا آوايي
( گزينه پيشنهادي وزارت دادگستري )
متولد 1335
تحصيلات : حقوق
قاضي عالي رتبه و با سابقه كه از سال 1357 به استخدام دادگستري درآمده است. از سوابق وي در حوزه قضايي مي‌توان به دادستان عمومي انقلاب در دزفول و اهواز، رييس كل دادگستري استان‌هاي لرستان،اصفهان،مركزي و تهران اشاره كرد. وي در حال حاضر رييس دفتر بازرسي ويژه رييس جمهور است.
 
امير سرتيپ امير حاتمي
(گزينه پيشنهادي وزرات دفاع )
متولد 1345
تحصيلات : دانش‌آموخته دانشگاه افسري امام علي(ع) ودوره مديريت دفاع ملي در دانشگاه عالي دفاع ملي
در كارنامه اجرايي او مي‌توان از فرماندهي يگان‌هاي شمال‌غربي كشور ، معاون اطلاعات ارتش و مشاورعالي رييس ستاد كل نيروهاي مسلح را نام برد. اگر دريابان شمخاني را به‌عنوان فردي ارتشي محسوب كنيم، مي توان گفت كه قرار گرفتن يك نظامي از ارتش در رأس وزارت لجستيكي دفاع بعد از دوازده سال صورت گرفته است. امير سرتيپ حاتمي، هم اكنون جانشين وزارت دفاع است.
 
محمد شريعتمداري
( گزينه پيشنهادي وزرات صنعت،معدن و تجارت )
متولد 1339
تحصيلات : دكتري مديريت
جوان‌ترين وزير دولت اول اصلاحات و رييس ستاد حسن روحاني در انتخابات دوازدهم رياست جمهوري پس از آنكه در دولت اول روحاني به عنوان وزير غايب بود، اين بار به‌عنوان وزير صنعت، معدن و تجارت معرفي شد. او اگر بتواند راي اعتماد لازم را از مجلس بگيرد، به‌عنوان جانشين مسن‌ترين وزير دولت يازدهم شناخته خواهد شد. وزيري كه عدم حضور وي در كابينه كمك شايان ذكري به دولت دوازدهم در جوان تر شدن كرد .او هم اكنون معاون اجرايي رييس جمهور است.
وزارت علوم، تحقيقات و فناوري
صاحب كرسي اين وزارت از سوي حسن‌روحاني معرفي نشده است.
گويا انتخاب گزينه پيشنهادي براي آن پر سر و صدا تر از اين ها خواهد بود و بايد منتظر بمانيم تا ببينيم چه فردي سكان دار نظام آموزش عالي كشور خواهد شد. برخي از حضور ميرزاده در اين جايگاه خبر مي‌دهند كه اميدواريم حسن‌روحاني چنين اشتباهي نكند.
 
عباس احمد آخوندي
( گزينه پيشنهادي وزارت راه ، مسكن و شهرسازي)
متولد 1336
تحصيلات : كارشناسي ارشد مهندسي راه وساختمان ، دكتري اقتصاد سياسي
يكي از پرحاشيه ترين وزراي دولت يازدهم كه در كابينه پيشنهادي دوازدهم نيز دوباره اسم او به چشم مي‌خورد، بي‌شك عباس آخوندي است. او دوبار تا مرز استيضاح رفت ولي هردوبار استيضاح وي راي كافي نياورد. طرح جنجالي مسكن مهر محمود احمدي‌نژاد از همان ابتداي وزارت او مورد انتقاد قرار گرفت تا كار به جايي كشيد كه موجي از واكنش‌ها به سوي او گسيل شد. گفتني است آخوندي از نزديكان شيخ نور است و برخي حضور او در دولت و ماندگار شدنش را برگرفته از اين نسبت خانوادگي مي‌دانند.
 
عباس صالحي
( گزينه پيشنهادي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي)
متولد 1342
تحصيلات : دكتري فلسفه
به طور كل يكي از گزينه‌هايي كه با انتشار كابينه دوازدهم مورد استقبال عموم قرار گرفت، شخص عباس صالحي بود . وي به واسطه معاونت فرهنگي و سرپرستي چند روزه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي اسمش بر سر زبان‌ها افتاد . او كسي است كه بيشتر به عنوان فعال حوزه فرهنگ شناخته مي‌شود . نگاهي به كارنامه فرهنگي او نشان از رابطه مثبت وي با اهالي قلم و همچنين ارتباط نزديك با رسانه ها دارد . صالحي در صورت اينكه راي اعتماد مجلس را بگيرد، بدون شك به عنوان يكي از فرهنگي‌ترين وزراي فرهنگ و ارشاد كشور پس از سال‌ها لقب خواهد گرفت.
 
عبدالرضا رحماني فضلي
(گزينه پيشنهادي وزارت كشور )
متولد 1338
تحصيلات : دكتري جغرافياي انساني
انتخاب دوباره وي از مدت ها قبل از سوي برخي نمايندگان اميد با مخالفت رو به‌رو شده بود ولي گويا قدرت علي لاريجاني به فراكسيون اميد چربيد تا رحماني فضلي، مجدد از سوي روحاني بر سكان يكي از مهم‌ترين وزارتخانه‌هاي كشور تكيه بزند. البته كار او براي گرفتن راي اعتماد از اين مجلس كه تركيب متفاوتي با دوره قبل دارد، چندان آسان نيست. از سوابق اجرايي وي مي‌توان به نمايندگي مردم شيروان در مجلس، رييس ديوان محاسبات به مدت پنج سال و جانشين فرمانده كل قوا در نيروي انتظامي اشاره كرد.
 
بيژن نامدار زنگنه
( گزينه پيشنهادي وزارت نفت )
متولد 1331
تحصيلات : كارشناسي ارشد مهندسي عمران
او با سابقه‌ترين و مسن‌ترين وزير پيشنهادي كابينه دوازدهم است. فاكتور توان مديريتي و جسارت وي سبب شده كه همچنان او را به عنوان وزير در دولت ببينيم. يكي از حوزه هاي كشور كه بسيار نيازمند نمايان كردن ثمره برجام است، بدون ترديد حوزه نفت و گاز است . او در صورت كسب راي اعتماد مجلس، راه سختي در دوره دوم خواهد داشت، به ويژه آنكه افراد منتقد با شيوه مديريت او در مناصب مختلف كم نيستند .
 
مسعود سلطاني فر
( گزينه پيشنهادي وزارت ورزش و جوانان )
متولد 1338
تحصيلات : كارشناسي ارشد علوم سياسي
او بيشتر از آنكه ورزشي باشد، مانند همه مديران اين حوزه سياسي است. ولي اين را نيز بايد خاطرنشان كرد كه تعامل وي با اهالي ورزش در طول اين مدت مثبت ارزيابي شده است. او سوابق متعددي در استانداري‌هاي كشور دارد كه از آن جمله مي‌توان به استانداري استان‌هاي گيلان و مركزي اشاره كرد. او در ابتداي دولت يازدهم به عنوان گزينه پيشنهادي ورزش و جوانان معرفي شد.