تقلب و حبس خانگی در ونزوئلا

بحران ونزوئلا وارد مراحل خطرناکی شده است؛ بحرانی که زمينه اقتصادی داشت و حال، تبدیل یه یک بحران اجتماعی‌سیاسی شده است. جانشین چاوز، بدجوری قافیه را باخته و معلوم نیست تا چه زمانی می‌تواند در مقابل سیل خروشان ملت، ایستادگی کند. شهروندان ونزوئلایی از تورم چهار رقمی به ستوه آمده‌اند و گرانی امان شان را بریده است. آن‌ها خواهان کناره‌گیری مادورو ودارودسته‌اش هستند اما دولت پوپولیستِ سوسیالیست، دست‌بردار نیست و نمی‌خواهد ميدان را ترک کند. این روزها، جنبش های اعتراضی در کف خیابان‌های کاراکاس و ساير شهرهای سرزمین بولیوار حسابی شعله‌ور است و معترضان از «حصر خانگی» رهبران‌شان و ربوده شدن آن‌ها توسط حکومت،به شدت خشمگین هستند. نفتی که روزگاری مادورو و دارودسته‌اش را «سرمست» کرده بود، پس از افتادن در سراشیبی کاهش قیمت حال، به بلای جان حکومت سوسیالیسم تبدیل شده است.
دو پارلمان در مقابل هم!
پارلمان ونزوئلا که در انتخاباتی دموکراتیک برگزیده شده، اکنون با مجلس جدید موسسان این کشور روبه‌روست؛ مجلسی که از سیاست‌های نیکولاس مادورو، رییس‌جمهوری ونزوئلا پشتیبانی می‌کند. پارلمان می‌کوشد که به هر شکل ممکن جلوی سلب اختیارات خود را بگیرد.
در پارلمان اصلی ، احزاب مخالف دولت نزدیک به دو سوم کرسی‌ها را در اختیار دارند، اما در مجلس موسسان بیشتر کرسی‌ها در دست چاوزیست‌ها و طرفداران دوآتشه مادورو قرار دارد. حالا باید از دوئل دو پارلمان گفت که یکی بر خلاف سیاست‌های حکومت حرکت می‌کند و دیگری، پشت دولت ورشکسته ونزوئلا ایستاده است! البته این موازی‌کاری مادورو در ایجاد پارلمانی جدید، خود نوعی بدعت محسوب می‌شود و پیش از این مردم نسبت به برگزاری انتخابات مربوط به آن، اعتراضات خیابانی گسترده ای برگزار کرده بودند. کارشناسان و ناظران بین المللی، پارلمان موسسان را غیرقانونی می‌دانند و مصوبه جنجالی چند روز پیش آن یعنی عزل لويیزا اورتگا دیاز، دادستان کل ونزوئلا را باطل اعلام کرده‌اند. جالب اینجاست که دیروز اعضای مجلس موسسان در یک حرکت خودجوش به ساختمان پارلمان حمله کردند که رهبری این یورش ضد دموکراتیک را دلسی رودریگز، وزیر خارجه پیشین و رییس کنونی پارلمان موسسان بر عهده داشت.شماری از نمایندگان پارلمان ونزوئلا گفته‌اند که تعدادی از اعضا و کارکنان پارلمان جدیدالتاسیس موسسان با همراهی نفرات ارتش به کاخ قانونگذاری (ساختمان پارلمان این کشور) حمله و آن را اشغال کردند. تصاویری که این نمایندگان در رسانه‌های اجتماعی منتشر کرده‌اند، افرادی را در تالار تشکیل جلسات مجمع ملی پارلمان ونزوئلا نشان می‌دهد.


مخالفت اروپا و آمریکا با پارلمان غیرقانونی
دو روز پیش، هم اتحادیه اروپا و هم دولت آمریکا با تشکیل پارلمان موسسان مخالفت کرده و آن را غیرقانونی دانسته بودند. خبرگزاری رویترز به نقل از محافل دولتی آمریکا گزارش داده که واشنگتن درصدد وضع اقدامات تحریمی علیه چندین تن از مقامات بلندپایه‌ ونزوئلاست که از افراد نزدیک و مورد اعتماد نیکولاس مادورو محسوب می‌شوند. تا به امروز، تلاش برای برکناری ريیس جمهوری به دلیل مخالفت دیوان عالی ونزوئلا، که اعضای آن در دوره ریاست‌جمهوری آقای مادورو و هوگو چاوز، ريیس‌جمهوری سابق منصوب شده‌اند، موفقیت‌آمیز نبوده است.
تقلب انتخاباتي و بركناري دادستان
یک هفته پیش، تحقیقات پیرامون اتهام تقلب در انتخابات اخیر مجلس موسسان ونزوئلا به جریان افتاده بود. روز پنج‌شنبه، ۱۲ مرداد ، لوييزا اورتگا، دادستان کل ونزوئلا، گفته بود که با توجه به شواهدی که در مورد احتمال بروز تقلب در شمارش آراي انتخابات مجلس موسسان این کشور در دست است، دستور تحقیق در این مورد را صادر کرده است.
با داغ شدن بحث تقلب در انتخابات، دولت مادورو، تلاش‌ها برای سرنگونی دادستان کل را کلید زد و در یک اقدام غیرقانونی، پارلمان تازه کار موسسان ، خانم اورتگا را برکنار کردند.
نکته مهم این بود که حتی شرکت اسمارت‌ماتیک، تامین کننده تجهیزات رای‌گیری که در لندن مستقر است، گفت که آمار اعلام شده از سوی دولت دست کم یک میلیون نفر بیش از تعداد واقعی رای‌دهندگان بوده است. دادستان کل ونزوئلا اعلام کرد که این واقعه‌، چنان بی‌سابقه و چنان جدی است که خصوصیات جرم کیفری را به خود گرفته است. وی با اشاره به تشکیل مجلس موسسان، تقلب انتخاباتی را بخش دیگری از روند تقلب آمیز، غیرقانونی و خلاف قانون اساسی توصیف کرد که رییس جمهوری آن را برای حفظ قدرت به جریان انداخته است.