طلسم «هشت» شكسته می‌شود؟

بانوان ايران در شرايطي راهي مسابقات قهرماني آسيا شده‌اند كه تغيير و تحولات گسترده‌اي روي نيمكت دارند
دختران واليبال ايران در چهار دوره حضور قبلي خود، هر بار به مقام هشتمي رسيدند و اين بار به دنبال ارتقاي اين جايگاه هستند
مسابقات قهرماني زنان آسيا با حضور 14 تيم برتر آسيا برگزار مي‌شود و تيم ملي بانوان كشورمان، ششمين حضورش را تجربه مي‌كند
نوزدهمین دوره مسابقات والیبال قهرمانی زنان آسیا از امروز به میزبانی شهر مانیل كشور فیلیپین آغاز خواهد شد و ملی‌پوشان دختر كشورمان برای ششمین بار در این دوره از مسابقات حضور خواهند داشت. دخترانی كه تاكنون و در پنج دوره پیشین به مقامی بهتر از هشتمی دست پیدا نكردند، حالا در تلاش خواهند بود كه برای نخستین بار در جایگاهی بهتر از هشتمی قرار گرفته و طلسم این مقام تكراری را بشكنند. تیم ملی بانوان بزرگسالان ایران، سال گذشته در دو تورنمنت مهم و معتبر حضور پیدا كرد و توانست نتایج قابل قبولی كسب كند. این دو تورنمنت مهم، مسابقات جام باشگاه‌های آسیا به میزبانی فیلیپین و رقابت‌های جام كنفدراسیون‌های زنان آسیا در كشور ویتنام بود. مسابقاتی كه اولی با كسب مقام پنجمی (كه در تاریخ اعزام بانوان والیبال به مسابقات برون مرزی بی‌نظیر بود) و دومی با ایستادن روی سكوی ششمی به پایان رسید. صعود دوپله‌ای دختران ایران در قاره كهن، امیدواری را به والیبال بانوان تزریق كرد و انگیزه‌ای شد تا دختران بعد از پایان لیگ، تمرینات خود را با نشاط آغاز كنند. هرچند تیم ملی زنان بنا به صلاحدید فدراسیون والیبال، همكاری‌اش را با مایدا چیچیچ ، سرمربی اسلوونیایی خود تمام كرد و اكرم قهرمانی را روی نیمكت سرمربی‌گری خود دید، اما این تغییر و تحولات تاثیری روی انگیزه دختران بلندقامت ایران نگذاشت. حالا دختران ایران در یك قدمی مسابقاتی مهم و معتبر هستند و تلاش خواهند كرد از اعتبار ورزش بانوان ایران در این میدان بین‌المللی با تمام توان دفاع كنند.


نبرد قهرمانی زنان آسیا از پشت عینك تاریخ
نخستین دوره مسابقات والیبال قهرمانی زنان آسیا در سال 1975 به میزبانی ملبورن استرالیا برگزار شد و ژاپن موفق به کسب مقام قهرمانی شد. این اولین دوره این رقابت‌ها بود و پس از آن مسابقات، هفده دوره دیگر را پشت سر گذاشت. چهار تیم والیبال زنان استرالیا، چین، ژاپن و کره جنوبی در تمامی ادوار این رقابت‌ها حضور داشته‌اند و پای ثابت این مسابقات به شمار می‌رفتند. تیم ملی والیبال زنان چین، پرافتخارترین کشور مسابقات والیبال قهرمانی آسیا، در تمام ادوار برگزار شده است.دیگر تیم‌های حاضر در این مسابقات برای اینكه بتوانند به جایگاه تیم ملی چین در این مسابقات برسند و با دختران والیبال چین رقابت كنند، نیاز به كسب حداقل 13قهرمانی دارند. والیبال زنان چین علاوه بر عناوین مهم جهانی و المپیک، 13 مدال طلای مسابقات قهرمانی زنان آسیا را در پرونده کاری خود دارد. این تیم در هجده دوره گذشته این رقابت‌ها هفده بار بر روی سکو رفته است که 13 مدال طلا، سه عنوان نایب قهرمانی و یک مدال برنز، نتیجه تلاش ملی‌پوشان این کشور بوده است. تیم ملی والیبال زنان چین تنها در سال 2013 به مقام چهارمی اکتفا کرد و نتوانست روی سكوی مسابقات قرار بگیرد. بعد از كشور چین كه پیشتاز این مسابقات است، کشورهای ژاپن (سه طلا، هفت نقره و 6 برنز)، تایلند (دو طلا و سه برنز) و کره جنوبی (هفت نقره و هشت برنز) به ترتیب در رتبه‌های دوم تا چهارم پرافتخارترین کشورهای این رقابت‌ها محسوب‌مي‌شوند؛ همچنین قزاقستان با یک مدال نقره در جدول مدال‌آوران این رقابت‌ها قرار دارد. تیم ملی والیبال بانوان ایران در حالی امسال برای ششمین‌بار در این رقابت‌ها شرکت می‌کند که سال 2007 در تایلند برای نخستین‌بار در این مسابقات شرکت کرد و عنوان دوازدهم را به دست آورد. چهار جایگاه هشتمی در سال‌های 2009، 2011، 2013 و 2015 حاصل تلاش زنان ایران در مسابقات قهرمانی آسیا در چهار دوره بعدی است.
هرآنچه در هجدهمین دوره قهرمانی زنان گذشت
دوره هجدهم مسابقات والیبال قهرمانی زنان آسیا، سال 2015 با حضور 14 تیم به میزبانی كشور چین برگزار شد. مسابقاتی كه در پایان، تیم ملی زنان چین موفق شد سكوی قهرمانی‌اش را از آن خود كند و سیزدهمین مدال طلای این مسابقات را به گردن بیاویزد. پس از چین، تیم‌های کره جنوبی، تایلند و چین تایپه رتبه‌های دوم تا چهارم هجدهمین دوره مسابقات زنان آسیا را به دست آوردند. تیم‌های ویتنام، ژاپن، قزاقستان، ایران، استرالیا، هند، مغولستان، فیلیپین، هنگ کنگ و سریلانکا نیز، رتبه‌های پنجم تا چهاردهم را به دست آوردند. تیم ملی زنان كشورمان در این دوره از رقابت‌ها با قبول شكست مقابل تیم‌های چین، ویتنام، ژاپن، كره جنوبی و قزاقستان و كسب پیروزی مقابل تیم ملی هند به مقام هشتمی این رقابت‌ها دست پیدا كرد.
كار سخت دختران والیبال در مرحله گروهی
تیم ملی والیبال زنان ایران در مرحله نخست گروهی نوزدهمین دوره مسابقات قهرمانی زنان آسیا به مصاف سه تیم مالدیو، تایلند و چین تایپه خواهد رفت. دو تیم چین تایپه و تایلند در زمره قدرت‌های والیبال زنان آسیا هستند ودختران ملی‌پوش ایران، كار سختی در جدال با آن‌ها خواهند داشت. تیم ملی زنان ایران 18 مرداد، اولین دیدار خود را مقابل چین تایپه برگزار خواهد كرد. دومین دیدار آن روز 19 مرداد مقابل تیم ملی تایلند برگزار می‌شود و تیم ملی زنان مالدیو، آخرین حریف ایران در مرحله نخست گروهی این رقابت‌ها خواهد بود. فرمول مسابقات والیبال قهرمانی زنان آسیا به سبكی است كه دو تیم نخست هر گروه در پایان مرحله گروهی اول به جمع هشت تیم برتر مسابقات راه پیدا می كنند و تیم‌های دوم و سوم گروه باید برای كسب عنوان نهم تا چهاردهمی با يكديگر رقابت كنند. تیم ملی والیبال زنان كشورمان برای رسیدن به جمع هشت تیم برتر مسابقات، نیاز به حداقل دو پیروزی در مرحله نخست گروهی دارد. بر اساس پیش‌بینی كارشناسان و با توجه به نتایجی كه والیبال بانوان ایران پیش از این مقابل تیم‌های هم گروهش به‌دست آورده بود، پیش‌بینی می‌شود كه تیم ملی بانوان ایران مقابل تیم مالدیو كار سختی نداشته باشد. اما دو دیدار دیگر مقابل تیم‌های چین تایپه و تایلند قطعا برای دختران والیبال ایران چالش‌برانگیز خواهد بود. تیم ملی والیبال ایران برای اینكه بتواند عنوان حضورش در ادوار قبلی این رقابت‌ها را تكرار كند و البته گوش چشمی نيز به ارتقاي مقام داشته باشد، محكوم به كسب دو پیروزی در مرحله نخست گروهی است. تیم ملی بانوان ایران اگر موفق به كسب دو پیروزی و صعود به جمع هشت تیم برتر مسابقات نشود، باید برای كسب عنوان نهم تا چهاردهمی رقابت كند و قطعا در آن مرحله نيز كار سختی خواهد داشت. باید منتظر ماند و دید دختران بلندقامت والیبال ایران در آغاز مسابقات و در مرحله گروهی، چه نتایجی به دست می‌آورند. آیا این دختران می‌توانند باز هم مانند پنج دوره قبلی حضور خود ، به جمع هشت تیم برتر آسیا راه پیدا كنند؟
آرزوی موفقیت پاسور غایب برای هم‌تیمی‌هایش
به توانمندي‌هايتان باور داشته باشيد
شبنم علیخانی، پاسور با سابقه و با تجربه تیم ملی والیبال بانوان ایران در نوزدهمین دوره مسابقات قهرمانی زنان آسیا، نمی‌تواند تیم ملی كشورمان را همراهی كند. این بازیكن مدتی قبل با آسیب‌دیدگی سختی مواجه شد و به همین دلیل امكان حضور در تركیب تیم ملی را از دست داد. علیخانی كه این روزها به شدت از عدم همراهی تیم ملی زنان، ناراحت و دلگیر است در گفت‌وگو با «قانون» از آرزوهایش برای هم‌تیمی‌هایش می‌گوید:« بعد از 10 سال كه در تمام اعزام‌های تیم ملی بانوان این تیم را همراهی می‌كردم، به دلیل آسیب‌دیدگی نتوانستم در كنار تیم باشم و این برایم به شدت ناراحت‌كننده است. آن هم در شرایطی كه دختران ایران امسال كار سختی در مسابقات دارند و برای رسیدن به جمع هشت تیم برتر و تكرار جایگاه قبلی خود در مسیری دشوار قرار گرفته‌اند. بدون شك در این دوره از مسابقات حضور بازیكنان با تجربه می‌توانست خیلی مفیدتر باشد اما متاسفانه من نتوانستم تیم را همراهي كنم. اعتقاد من این است كه بازیكنان تیم ملی اگر در دیدارهای سخت پیش‌رو، خودشان و توانمندی‌هایشان را باور داشته باشند، به طور قطع می‌توانند نتیجه لازم را بگیرند و این برای‌‌آن‌ها دور از دسترس نیست. برای تك تك‌شان آرزوی موفقیت در نبرد سخت قهرمانی آسیا دارم و باید بگویم كه دلم پیش آن‌هاست و در خانه ماندن در این شرایط واقعا برای من آزار دهنده است. امیدوارم با تلاش و پشتكار و توكل بر خدا بتوانند به نتایج خوبی دست پیدا كنند و دهان منتقدانی راكه در نهایت بی انصافی از دختران والیبال انتقاد می‌كنند، ببندند».