ويکي‌ليکس از روابط نزديک رياض - تل‌آويو پرده برداشت

به گزارش روزنامه رأي‌اليوم، سايت افشاگر ويکي‌ليکس اعلام کرد که عربستان مذاکراتي را از سال ۲۰۰۸ درباره مسئله عادي‌سازي روابط با اسرائيل و طرح صلح عربستان که در سال ۲۰۰۲ امضا شد، آغاز کرده است.
شخصيت‌هاي بانفوذ عربستاني در سال ۲۰۰۶ به صورت علني اعلام کردند که اسرائيل ديگر دشمن به حساب نمي‌آيد و بيشتر يک همپيمان غيررسمي است. اين اظهارات به طرح‌هايي براي برقراري روابط ميان دو طرف در سال ۲۰۰۸ تبديل شد. از آن تاريخ عملي بودن روابط نزديک ميان تل‌آويو و رياض مشاهده شد.  مسئله جديد در روابط عربستان و اسرائيل اين است که رياض مرحله جديدي از روابط نزديک با اسرائيل را آغاز کرده، اما اين روابط در سطح اطلاعاتي يا امنيتي نيست.
براساس اسناد ويکي‌ليکس، نايف بن احمد بن عبدالعزيز، يکي از مهم‌ترين فرماندهان نظامي عربستاني متخصص در زمينه‌هاي عمليات ويژه و جنگ سايبري مقاله‌اي را در مجله نيروهاي مشترک امريکايي منتشر و در آن به شکل مثبت درباره اسرائيل صحبت و بر لزوم تقويت روابط ميان کشورش و تل‌آويو تأکيد کرده است.  وي تأکيد کرده که بهتر است دو طرف براي تقويت روابط همکاري ميان فلسطيني‌ها و عرب از يک‌سو و اسرائيلي‌ها از سوي ديگر تلاش کنند.
اسناد ويکي‌ليکس نشان مي‌دهد که روابط نزديک ميان رياض و تل‌آويو تنها در سطح رسمي نيست بلکه در سطح مردمي نيز هست. يکي از تلگراف‌هاي ارسال شده از سوي وزارت خارجه عربستان نشان مي‌دهد که دهها دانشجوي عربستاني در سفارت اسرائيل در واشنگتن آموزش ديده‌اند. اين دوره بخشي از برنامه آموزشي براي آماده کردن رهبران تحت نظارت دولت امريکا بوده است.  هدف از اين برنامه آموزشي آموزش جوانان براي رهبري در داخل جوامع خود و همکاري بين‌المللي با همتايانشان در کشورهاي ديگر است. هدف اين برنامه پرورش نسل جديدي از رهبران جوان فعال در سطوح اجتماعي و سياسي است تا در روابط بين‌المللي و چگونگي اداره آن متخصص شوند.


براساس اسناد ويکي‌ليکس در سال ۲۰۱۴ يک نظرسنجي از سوي مرکز خاورميانه در واشنگتن درباره آينده صلح نشان داد که بيشتر عربستاني‌هايي که در اين نظرسنجي شرکت کرده بودند از برقراري صلح با اسرائيل و راهکار تشکيل دو کشوري حمايت کردند.