تعهد«نجفی» به مردم تهران

آرمان- مطهره شفیعی: پنجشنبه سوت پایان پروسه انتخاب شهردار تهران زده و محمدعلی نجفی به عنوان ساکن بهشت معرفی شد. از میرزا عباس‌خان مهندس‌باشی که در سال 1287 برکرسی شهرداری تهران نشست تا همین چند روز گذشته که به محمدباقر قالیباف شهردار پایتخت می‌گفتند، انتخاب فردی برای شهرداری تهران با فراز و فرودهایی همراه بوده است که از آن جمله می‌توان به استفاده از افراد کم آگاه به موضوعات و معضلات کلانشهر تهران، در نظر داشتن کرسی شهرداری برای جهش به جایگاه‌های بالاتر، تخلفات مالی و... اشاره داشت. شورای پنجم با وعده انتخاب شهردار توانا و بی‌حاشیه پروسه انتخاب ساکن بهشت را آغاز کرد چنان که ابتدا طی فراخوانی نام افرادی را که در خود توانایی اداره شهر تهران را داشتند ثبت کردند و سپس از میان آنها طی مراحلی به افراد کمتری رسیدند و در نهایت 5 نفر ماندند. پنجشنبه گذشته موعد انتخاب شهردار همه کاندیداها با هدف انسجام و اتحاد کناره‌گیری کردند تا تنها محمدعلی نجفی که در سابقه فعالیت‌های خود عضویت در شورای شهر را هم دارد به عنوان شهردار معرفی شود. او شانزدهمین شهردار تهران پس از انقلاب است و انتخاب او از سوی اعضای شورای شهر را می‌توان موفقیت دیگری از سوی امیدی‌ها دانست، چرا که منتخبان شورای شهر از لیست واحد امید به بهشت رفتند و تعهد آنها تداوم خدمت به مردم در سایه اتحاد تشکیلاتی است و با رأی به نجفی نشان دادند به این تعهد پایبند هستند. روز پنجشنبه محمدعلی نجفی سرانجام توانست ۲۱ رأی اعتماد اعضای شورای پنجم را برای شهردار شدن کسب و پس از ۱۲ سال ریاست قالیباف بر شهرداری تهران، این کرسی را از آن خود کند. مرتضی الویری رئیس سنی شورای شهر گفت: «مرعشی استعفای خود را اعلام کرده و شهردار از بین آقایان نجفی، مهرعلیزاده و خانم کولایی انتخاب می‌شود. امروز رأی‌گیری انجام می‌شود اما شهردار معرفی نمی‌شود.» با اعلام انصراف کولایی و مهرعلیزاده مشخص شد که نجفی 66 ساله شهردار است. او دومین شهردار تهران است که از حزب کارگزاران انتخاب می‌شود؛ شهردار نخست غلامحسین کرباسچی بود. گفتنی است به گفته الویری، کار شورای پنجم از اول شهریور آغاز می‌شود.
تعهد نجفی به مردم تهران
نحفی پس از اعلام انتخابش به عنوان شهردار در اینستاگرامش نوشت: «ان‌شاءا... سعی خواهم کرد از همه امکانات در شهرداری و خارج از شهرداری استفاده کنم تا دو خواست اصلی شهروندان محقق شود؛ یکی ایجاد آرامش که جنبه‌های معنوی و روانی شهروندان در زندگی شهری را شامل می‌شود و دوم آسایش که جنبه‌های فیزیکی و مادی آنها را در بر می‌گیرد. تمام تلاشم را به کار خواهم گرفت که نزد شهروندان تهرانی روسفید باشم و شرایطی را فراهم کنم که زندگی شهروندی آنها چهار سال دیگر به مراتب بهتر از امروز باشد.»
از سلسبیل تا بهشت


متولد خیابان سلسبیل برای رسیدن به بهشت راه درازی در پیش نداشت اما تجربه اندوخت تا 19 مرداد 96 اعضای شورای شهر با اطمینان از توانایی‌های او کرسی بهشت را به نامش بزنند. برخی مخالفان حضور نجفی در شهرداری سعی در القای این موضوع نادرست داشتند که او فاقد تجربه در مدیریت شهری است و فراموش کردند که ذهن جامعه فراموش نمی‌کند نجفی درحالی که تنها 30 سال داشت بر کرسی وزارت فرهنگ و آموزش عالی تکیه زد و در دولت آیت‌ا... هاشمی هم سکان وزارت آموزش و پرورش در دستان او بود. امروز که سال‌ها از آن دوران می‌گذرد زمانی که سخن از گزینه مطلوب برای اداره وزارت آموزش و پرورش می‌شود همه نگاه‌ها به سمت نجفی می‌چرخد، چرا که عملکرد او در این وزارتخانه سبب شد تا حتی مخالفانش هم نتوانند نقدی به آن داشته باشند. بنابراین نجفی برای حفظ این اعتبار در شرایطی حاضر به پذیرش مدیریت شهرداری تهران شد که به اذعان همگان سرشار از مشکلات است، اما او به توانایی خود برای رفع این مشکلات ایمان دارد.
بدهی شهرداری
از سوی دیگر باید در نظر داشت وضعیت اقتصادی شهرداری تهران چنان است که هر شخصی نمی‌تواند ادعای حل این معضلات را داشته باشد؛ بدهی‌ای که مهدی چمران رئیس دوره چهارم شورای شهر میزان آن را 20 هزار میلیارد تومان می‌داند و محسن هاشمی عضو شورای شهر پنجم تاکید می‌کند که میزان بدهی شهرداری بیش از 20هزار میلیارد تومان است. از سوی دیگر محمدمهدی تندگویان از اعضای شورای شهر چهارم توضیح می‌دهد: «من هنوز معتقدم در کل شهرداری 60 هزار میلیارد تومان بدهی دارد. 20هزار میلیارد آن مربوط به مطالبات بوده و 40 هزار میلیارد نیز مربوط به پروژه‌های تمام نشده است.» عباس جدیدی که او هم درشورای شهر گذشته حضور داشت، اذعان دارد: «60هزار میلیارد تومان بدهی سند خورده وجود دارد که شهرداری آنها را ایجاد کرده و جای سوال است که چرا بدهی را بالا آورده‌اند.» بنابراین مشخص است که بر خلاف ادعاهای مخالفان جلوس نجفی بر کرسی شهرداری، تنها دارا بودن تجربه مدیریت شهری دوای درد مشکلات پایتخت نیست و باید گفت پذیرش شهرداری از سوی نجفی با توجه به مشکلات زیادی که با آن مواجه است می‌تواند ایثارگری باشد. بررسی بدهی‌ها و مشکلات مالی شهرداری باید به دست شخصیت آشنا به اقتصاد سپرده می‌شد که نجفی این ویژگی‌ها را دارد.
توانا در تعامل
نجفی علاوه بر اینکه در عرصه داخلی به عنوان چهره‌ای شناخته می‌شود که هر دو جریان سیاسی سخنی جز رفتار اخلاقی و سیاست‌ورزی آگاهانه از او سراغ ندارند، در عرصه بین‌المللی هم دارای اعتبار خوبی است چنان که در اولین سفر حسن روحانی به نیویورک برای شرکت در شصت و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل در سال ۲۰۱۳ از همراهان رئیس جمهور بود. هدف او از این سفر مذاکراتی برای بازگرداندن سی هزار لوح گلی هخامنشی از موسسه شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو بود که وزارت امور خارجه آمریکا، جام شیردال غار کلماکره را به عنوان نشان حسن نیت دولت آمریکا به مردم ایران هدیه کرد.
کمک به شهردار
گفتنی است صبح پنجشنبه و پیش از مشخص شدن شهرداری نجفی، حسین مرعشی به ارائه برنامه‌های خود برای اداره تهران پرداخت. هر چند او می‌دانست ساعتی بعد استعفا خواهد داد اما فضا را مناسب یافت تا به ارائه دیدگاه‌های خودش بپردازد. مرعشی اظهارداشت: «زندگی در تهران باید گران شود زیرا وقتی زندگی در تهران ارزان باشد مردم به این شهر مهاجرت می‌کنند. اگر ما پایتخت‌های جدیدی به‌جز تهران تعریف نکنیم سیل مهاجرت به تهران افزایش پیدا خواهد کرد. باید با منشأ آلودگی مقابله کرد زیرا معتقدم چرا باید هوا را آلوده کرد و سپس آن را تصفیه نمود؟ بهترین و اقتصادی‌ترین راه برای کاهش آلودگی هوا و ترافیک در تهران افزایش حمل و نقل عمومی و به‌خصوص مترو است.» او خطاب به اعضای شورای پنجم گفت: «شهرداری که برآمده از رأی شماست باید جبهه‌ای به مسائل تهران نگاه کند و نباید برخورد حزبی داشته باشد.» مرعشی درباره ویژگی‌های شهردار آینده افزود: «شهردار منتخب اصلاح‌طلبان باید منتخب همه مردم باشد، کشور ما مدت‌هاست، از تنگ نظری‌ها رنج می‌برد. اصلاح‌طلبان باید سعه صدر را به نمایش بگذارند و رفتار شهروندان و گروه‌های اجتماعی باز و منصفانه باشد تا همه در شهر احساس آرامش کنند.» او در ادامه افزود: «قالیباف در شورای سوم با رأی اصلاح‌طلبان شهردار شد و رأی آنها تعیین کننده بود، اما شاهد بودیم در مقابل این حمایت اصلاح‌طلبان حتی یک شهردار منطقه از میان اصلاح‌طلبان انتخاب نشد و این نشان از برخورد تنگ نظرانه شهردار تهران داشت. در همین راستا ماموریت شهردار آینده تهران برگرداندن تعادل است و نباید مانند آنها عمل کنیم.» مرعشی با تاکید بر اینکه به هیچ وجه با فساد کنار نمی‌آید، ادامه داد: «من به هیچ وجه نمی‌توانم با مدیر فاسد کنار بیایم و کار کنم و در برخورد با مدیران هیچ‌گونه مماشاتی نباید صورت گیرد.» مرعشی گفت: «اگر گزینه‌ای جز من نبود، شهردار می‌شدم. من به شهردار آینده کمک می‌کنم، بدون اینکه سمت رسمی داشته باشم.» مرعشی از اعضا درخواست کرد که او را در رای‌گیری شرکت ندهند. وی گفت: رأی من محمد علی نجفی است.