۱۲نفر قربانی سیل تابستانه

رئیس سازمان مدیرت بحران کشور آخرین وضعیت مناطق سیل‌زده در پنج استان کشور را تشریح کرد و از مرگ ۱۲ تن در پی این حادثه خبر داد. اسماعیل نجار گفت: به دنبال بارش باران در استان‌های گلستان گیلان، خراسان رضوی، خراسان شمالی و سمنان که از روز پنجشنبه آغاز شده و جمعه نیز ادامه داشت شاهد جاری شدن سیل در برخی از شهرستان‌ها بودیم، طوری که درحال حاضر عملیات امدادرسانی در ۲۱ شهر و روستا از این پنج استان ادامه دارد. نجار با بیان اینکه وقوع این حادثه پیشتر از طریق اطلاعیه و اخطاریه‌های سازمان هواشناسی پیش‌بینی و از طریق رسانه‌های محلی اطلاع‌رسانی شده بود، افزود: این سیلاب خساراتی را به تاسیسات و جاده‌های مواصلاتی وارد کرده و تاکنون برابر آمارها قریب به ۴۰۰ تن امدادرسانی شده است. همچنین از بیش از ۳۰ واحد مسکونی عملیات تخلیه آب انجام شده است. رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه متاسفانه در پی این حوادث ۱۲ تن در سه استان جان خود را از دست داده‌اند، گفت: ‌هفت‌نفر در خراسان رضوی، چهارنفر در گلستان و یک‌نفر در خراسان شمالی جان خود را از دست داده‌اند. همچنین دو تن در روستای شیرین‌آباد علی‌آباد کتول مفقود شده‌اند که جست‌وجوها برای نجاتشان همچنان ادامه دارد.
آبگرفتگی و عملیات امداد و نجات
بارش شدید باران و وقوع طوفان در شرق استان گلستان، چهار نفر را به کام مرگ برده است. در برخی شهرهای شرق این استان نیز آبگرفتگی شدید معابر مشاهده می‌شود. از ساعات ابتدایی شامگاه پنجشنبه، بارش شدید باران، شهرهای شرق استان گلستان را درگیر مشکلاتی همانند آبگرفتگی معابر کرده است که این بارش شدید وقوع سیلاب در اطراف رودخانه‌ها را به همراه داشته است. روز گذشته معاون امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر استان گلستان گفت: حضور مردم برای تهیه تصاویر و مشاهده روند عملیات امدادونجات کار را برای امدادگران سخت کرده است. علیرضا صیاد افزود: در حال حاضر محور عبوری منطقه زرین‌گل که دو شب گذشته و صبح دیروز مسدود شد، بازگشایی شده، اما به دلیل شدت بارش باران و احتمال وقوع حادثه، تردد در این محور با کندی، احتیاط و به صورت محدود انجام می‌شود. در حال حاضر نیز به دلیل بارش شدید باران در شهرستان کلاله خیابان‌های این شهر دچار آبگرفتگی شدید شده و تیم‌های امدادی و شهرداری این شهر برای اجرای عملیات امدادی و تخلیه آب از مسیرهای اصلی وارد عمل شده‌اند.
مردم در ارتفاعات پناه گرفته‌اند


همزمان معاون فنی‌وعملیات سازمان اورژانس، از وقوع سیل در درگز، چناران و کلات نادری خبر داد و عنوان کرد: حادثه‌‌دیدگان در ارتفاعات چهلمیر پناه گرفته‌‌اند و تیم‌های ارزیاب در حال ارزیابی روستاهای آسیب‌دیده هستند. حسن نوری در آخرین گزارش خود از سیل در استان خراسان رضوی، بیان کرد: این حادثه شهرستان‌های درگز، چناران و کلات را تحت تاثیر قرار داده و محورهای درگز - کلات، درگز - قوچان و درگز - چهلمیر به دلیل وقوع سیا مسدود شده‌اند.
تداوم بارش باران در نوار شمالی کشور
همزمان مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی گفت: دیروز در نوار شمالی کشور، شاهد تداوم کاهش دما بودیم. در استان‌های ساحلی دریای خزر، به‌‌ویژه مازندران، گلستان، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، ارتفاعات شمال سمنان، ارتفاعات شمال تهران و مناطقی از گیلان، رگبار باران گاهی همراه با رعدوبرق و وزش باد پیش‌بینی می‌شود. به گزارش ایسنا، احد وظیفه افزود: بارش‌ها در استان گلستان، مناطقی از مازندران و خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی و ارتفاعات شمال سمنان شدت بیشتری دارد و دریای خزر مواج خواهد بود. روز گذشته سازمان هواشناسی در اخطاریه‌ای گفت: «از دیروز به سبب رگبار باران، گاهی رعدوبرق و وزش باد شدید موقت، در استان‌های گلستان، مازندران، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی و شمال سمنان، آبگرفتگی معابر عمومی، احتمال طغیان رودخانه‌ها و مسیل‌ها پیش‌بینی می‌شود. به همین دلیل توصیه می‌شود اقدامات لازم برای جلوگیری از خسارت احتمالی به‌ویژه در مناطق کوهپایه‌ای انجام شود.»