هفته شلوغ بهارستان

آرمان: قطار دولت یازدهم به ایستگاه پایانی رسیده است و طبق گفته معاون اول رئیس جمهور، یکشنبه به طور رسمی فعالیت دولت نخست حسن روحانی به پایان می‌رسد و دولت دوازدهم کار خود را شروع می‌کند. روز سه‌شنبه نیز حسن روحانی به مجلس می‌رود تا در جریان رأی اعتماد از وزرای خود دفاع کند. بهروز نعمتی، سخنگوی هیات رئیسه مجلس با اشاره به اینکه رئیس جمهوری باید برای دفاع از افراد پیشنهادی خود در مجلس حاضر شود، گفت: از سه شنبه گذشته نیز فراکسیون‌ها و کمیسیون‌ها بررسی صلاحیت وزرا را آغاز کرده اند. نعمتی در ادامه گفت: بر اساس صحبت‌های انجام شده با آقای محمود واعظی مقرر شد که نفر پیشنهادی کابینه دوازدهم برای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یکشنبه هفته آینده به مجلس معرفی شود. به گفته نعمتی بررسی صلاحیت وزرا چهار روز و بدون تعطیلی، در دو نوبت صبح و بعد از ظهر در مجلس انجام می‎شود و اگر روز پنجشنبه بررسی‌ها تمام نشد نمایندگان باید روز شنبه نیز جلسه علنی داشته باشند. البته فراکسیون‌های مختلف مجلس چندروز است که کار بررسی صلاحیت‌ وزرای پیشنهادی را آغاز کرده‌اند و همچنین برخی از نفرات کابینه جدید به مجلس رفته‌اند تا در جلسات فراکسیون‌ها حاضر شوند. مجلسی‌ها در هفته جاری نیز میزبان دیگر گزینه‌های مد نظر رئیس جمهور هستند. فراکسیون امید که متشکل از نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس دهم است نیز در همین زمینه مشغول به بررسی و جمعبندی است تا باتوجه به مطالبات عمومی، رأی خود را به وزرای پیشنهادی روحانی بدهد. همچنین قرار است در نوبت صبح امروز (شنبه)، آقایان آخوندی، آوایی، زنگنه، ظریف، علوی و قاضی‌زاده هاشمی برای ارائه برنامه‌‌ها و پاسخگویی به سوالات نمایندگان، در جلسه فراکسیون امید حاضر شوند. همچنین در جلسه نوبت بعد از ظهر فراکسیون هم قرار است آقایان حجتی، آذری جهرمی، رحمانی فضلی و سلطانی‌فر به بیان برنامه‌ها و پاسخگویی به سوالات نمایندگان بپردازند.
فراکسیون امید
پس از مجلس ششم این نخستین بار است که فراکسیونی با دیدگاه اصلاح‌طلبانه در مجلس حضور دارد. به همین دلیل ماموریت ویژه‌ای در ماجرای رأی اعتماد بر عهده فراکسیون امید است. پس از معرفی کابینه از سوی دولت، بحث‌هایی در جامعه شکل گرفت که گفته می‌شد شاخص‌ها و معیارهای اصلاح‌طلبانه چنان که انتظار می‌رفت در کابینه لحاظ نشده است. به همین دلیل نمایندگان فراکسیون امید که خود را پیگیر مطالبات مردم می‌دانند، اکنون با بررسی دقیق کابینه جدید و مطابقت آن با مطالبات عمومی، نقش مهمی در آينده کشور خواهند داشت. البته برخی افراد تلاش کردند با ایجاد شایعاتی مبنی بر درگیری نمایندگان با کابینه جدید، برای فراکسیون امید حاشیه‌سازی کنند. در پی انتشار این اخبار دبیرخانه فراکسیون با انتشار اطلاعیه‌ای، اخبار منتشره را تکذیب کرد. در این اطلاعیه آمده است: «متاسفانه شاهد برخی بی‌اخلاقی‌ها در فضای مجازی هستیم. انتشار اخباری مبنی بر دیدار جمعی از نمایندگان فراکسیون امید با برخی وزرا و ارائه درخواست‌هایی نظیر انصراف از حضور و... نمونه‌هایی تاسف برانگیز از تلاش برای به حاشیه بردن کار فشرده و کارشناسی کمیته‌های دوازده‌گانه‌ای است که در فراکسیون امید برای حصول منصفانه‌ترین نتیجه و رسیدن به دقیق‌ترین تصمیم درباره وزرای پیشنهادی تشکیل شده و به فعالیت شبانه روزی مشغول هستند.» همان‌طور که در این اطلاعیه نیز بر آن تاکید شده، فراکسیون امید 12 کمیته برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در نظر گرفته است که اکنون این کمیته‌ها مشغول ارزیابی کابینه جدیدهستند. عبدالکریم حسین‌زاده، عضو فراکسیون امید درهمین خصوص به ایسنا توضیح داد: برای وزرای پیشنهادی جدید هم سه دسته شاخص‌های عمومی، تخصصی و ارزشی تعریف شده که برای هر یک از این سه شاخه ضریب اهمیتی پیش‌بینی شده است. در حوزه‌های عمومی ارتباط تسهیلات با وزارتخانه در حوزه تخصصی، تجربه مدیریتی و سابقه اجرایی و در حوزه ارزشی مسائل مختلف، سوابق، موضوعات گفتمانی و اصلاح‌طلبی گنجانده شده که برای آن ضریب اهمیتی در نظر گرفته شده است. این نماینده مجلس گفت: در حال حاضر ۱۷ وزیر معرفی شده براساس سه شاخص و ضریب اهمیت آنالیز می‌شوند و نتیجه نهایی به میثاق فراکسیون برای تصمیم‌سازی در صحن علنی تبدیل خواهد شد. محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید نیز در همین خصوص گفت: فراکسیون امید تا این لحظه هیچ موضعگیری مشخصی درباره هیچ یک از وزرای پیشنهادی نداشته است و خبرهایی که بعضا منتشر می‌شود صرفا براساس نظرات شخصی نمایندگان است. او ادامه داد: فراکسیون با تشکیل کمیته‌های تخصصی برای ارزیابی کارنامه هریک از وزرای پیشنهادی، نسبت به برگزاری جلسات با وزرا اقدام می‌کند و در ‌‌نهایت گزارش خود را به فراکسیون ارائه می‌دهند و این گزارش مبنای کار ما خواهد بود.
معاونان رئیس‌جمهور


رئیس جمهور از هفته گذشته، پس از معرفی کایبنه پیشنهادی خود 5 نفر از معاونان خود را نیز منصوب کرد. اسحاق جهانگیری، معصومه ابتکار، لعیا جنیدی و شهیندخت مولاوردی افرادی هستند که هفته گذشته به معاونت رئیس‌جمهور منصوب شدند که در این بین تنها لعیا جنیدی سابقه حضور در دولت را نداشته است. رئیس جمهور پس از آن علی اکبر صالحی را نیز به عنوان معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی منصوب کرد و بنابراین صالحی نیز در مسئولیت خود ابقا شده است. غلامرضا ظریفیان درباره انتخاب شهیندخت مولاوردی، معصومه ابتکار و لعیا جنیدی به عنوان دستیار و معاونان رئیس‌جمهور اظهار داشت: زنان با توجه به تخصص‌ها و توانایی‌هایی که به دست آورده‌اند، ظرفیت‌های خوبی برای مدیریت کشور ایجاد کرده‌اند و در این زمینه تلاش‌های خوبی داشته و تجارب موفقی ارائه داده‌اند. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب همچنین خاطرنشان کرد: در گذشته همواره به صورت نمادین به نقش زنان در جامعه پرداخته و در زمان انتخابات درباره استفاده از زنان در مدیریت کشور وعده داده شده اما در عمل به دلایل منطقی انتخاب زنان با مشکل روبه‌رو شده است. دولت دوازدهم هم خوب است که متعهد شود در یک فرایند بخشی از کارشناسان زن را به ادارات کل و از اداره کل به معاونت ارتقا دهد و به وزارتخانه‌ها ماموریت دهد که از زنان توانمند خود در سطوح میانی و ارشد مدیریت استفاده کند.