فسادستيزي پاک‌دستي و فداکاري

دوازدهمين کنگره سراسري سازمان عدالت و آزادي با حضور فعالان سياسي اصلاح‌طلب، در سالن همايش دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبايي برگزار شد. کنگره حزب عدالت و آزادي، با پيام رئيس دولت اصلاحات کار خود را آغاز کرد. بعد از آن کليپي به نمايش درآمد از خطبه‌هاي آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني در نمازجمعه تهران. در بخش ديگري، لحظاتي از نطق‌هاي انتخاباتي حسن روحاني و صحبت‌هاي اسحاق جهانگيري در مناظره‌هاي تلويزيوني انتخابات دوازدهمين دوره رياست‌جمهوري پخش شد.
گفتمان اصلاحات جريان واحدي دارد
اولين سخنران دوازدهمين کنگره سازمان عدالت و آزادي ايران اسلامي در جمع فعالان سياسي اصلاح‌طلب، محمدرضا عارف، رئيس فراکسيون اميد است. او با اشاره به گفتمان حزب‌محور اصلاحات گفت: «معتقديم حرکات جبهه‌اي نمي‌تواند هميشه ادامه يافته و موفق شود. لازم است به سمت تشکيل احزاب فراگير پرقدرت حرکت کنيم». رئيس شوراي‌عالي سياست‌گذاري اصلاح‌طلبان ادامه داد: «امروز در دو کنگره حضور داشتم و بنا داشتم در جلسه اول در جمع، کمي گلايه‌هاي تند را مطرح کنم که خوشبختانه زمان کوتاه بود و همه مسائل مطرح نشد چراکه بعضا شاهد سوءاستفاده از اين انتقادات درون‌گفتماني هستيم».
گفتمان اصلاحات را تقويت کنيم


عارف به برخي مخاطرات جديد پيش‌روي جريان اصلاحات اشاره کرد و گفت: «اگر در گذشته از بيرون جبهه اصلاحات مي‌خواستند گفتمان اصلاحات را از بين ببرند الان از درون به دنبال جايگزيني گفتمان اصلاحات هستند. از اين رو يک گفتمان جعلي نمي‌تواند جايگزين گفتمان ريشه‌دار اصلاحات شود. بايد به تقويت گفتمان اصلاحات بپردازيم چراکه گفتمان اصلاحات پاسخ‌گوي بسياري از نيازهاست». رئيس فراکسيون اميد با تأکيد بر اينکه برخي اعضاي ليست اميد اصلاحات را تا درِ مجلس مي‌خواستند، گفت: «چندي‌پيش به يکي از دوستان ليست اميد در مجلس به صورت خصوصي گلايه کردم و چند روز بعد ديدم که گفته است حضور من در ليست اميد فلان شهرستان افتخاري براي اين ليست بوده است، مشکلي نيست. ما در انتخابات ۹۸ خود را از اين افتخار محروم مي‌کنيم، ببينيم باز اين افراد رأي مي‌آورند يا خير!». عارف با تأکيد بر اينکه بايد خود را از هم‌اکنون براي انتخابات ۹۸ آماده كنيم، بر لزوم انتقاد درون‌گفتماني با حفظ وحدت و انسجام به‌عنوان پيش‌فرض اصلي اين مبحث تأکيد کرد و گفت: «از دوستان مي‌خواهيم هر نوع نقدي را نسبت به عملکرد شوراي‌عالي دارند، به دبيرخانه اعلام کنند». او به مباحث روز کشور نيز پرداخت و گفت: «در هر دو انتخابات رياست‌جمهوري، حسن روحاني را به درستي به‌عنوان کانديداي خود انتخاب کرديم. قطعا تا پايان راه نيز رويکرد کلان ما در فراکسيون اميد حمايت از دولت و آقاي روحاني خواهد بود».
عارف در حاشيه دوازدهمين کنگره سازمان عدالت و آزادي درباره اظهارنظر برخي از اعضاي فراکسيون اميد درخصوص وزراي پيشنهادي دولت گفت:
به‌هرحال ممکن است برخي نمايندگان درباره بعضي وزرا اظهارنظر شخصي کنند اما هنوز فراکسيون اميد به هيچ جمع‌بندي مشخصي نرسيده است. فراکسيون اميد با تشکيل کميته‌هاي تخصصي براي ارزيابي کارنامه هريک از وزراي پيشنهادي، نسبت به برگزاري جلسات با وزرا اقدام مي‌کند و در نهايت گزارش خود را به فراکسيون ارائه مي‌دهند و اين گزارش مبناي کار ما خواهد بود. او درباره کميته رفع حصر فراکسيون اميد گفت: «اين مسئله نيز در حال پيگيري است و واقعيت اين است که ما تمايلي به رسانه‌اي‌کردن اين مسئله نداشتيم و اکنون نيز معتقديم نياز به اين کار نيست و بهتر است نتيجه نهايي پيگيري‌ها به مردم اطلاع داده شود. در گذشته نيز پيگيري‌هايي صورت گرفته بود و ان‌شاءالله سعي مي‌کنيم از اين پس موضوع را با جديت بيشتر پيگيري کنيم. ديدارهايي نيز انجام شده و در ادامه راه نيز جلساتي با ديگر مسئولان مربوطه برگزار خواهد شد».
حقانيت گفتمان اصلاحات ثابت شده است
دومين سخنران کنگره، مصطفي تاجزاده، معاون سياسي وزير کشور دولت اصلاحات بود. او گفت: «در کشور ما دو جناح هستند که بالفعل در سياست و در قدرت فعال هستند که تبارشان به جناح چپ و راست مي‌رسد. يک جناح در ربع‌قرن گذشته و از سال ۷۶ تا امروز سعي کرده با ايجاد محدوديت‌هايي مانع فعاليت جناح رقيب شود و جناح ديگر نيز از خرداد ۷۶ براي شکستن تک‌صدايي تلاش مي‌کند». او با اشاره به ويژگي‌هاي جناح اصولگرا گفت: «برخي از فعالان اين جناح از مصونيت برخوردار هستند اما در پنج انتخابات اخير جناح مقابل آنها پيروز قاطع بوده است». تاجزاده ادامه داد: «اتفاق مهمي که افتاده اين است که براي اولين‌بار شاهد اعتراف اصولگراها هستيم که امکانات در مجموع به ضرر اينها بوده است. بهترين تحليل را وحيد جليلي کرد که گفت پيروزي دوپينگي، ما را مفنگي کرده است. کمابيش اين اعترافات را قاليباف نيز داشته است که گفته... به خاطر ارتباط با نهادهاي خاص ارتباط ما با مردم قطع شده است». تاجزاده تأکيد کرد: «در دوره آزادي و بهار مطبوعات حتي روزنامه‌هاي اصولگرا‌ نيز جذاب‌تر و خواندني‌تر بودند. خود آنها‌ هم در پي توقيف‌ها دچار بي‌هويتي شدند و تيراژشان به‌شدت افت کرد». او ادامه مي‌دهد: «تلاش براي محدودکردن رقابت‌ها، در کوتاه‌مدت به اصلاح‌طلبان ضربه زد و با حذف چهره‌هاي مشهور ما انتخابات را از دست مي‌داديم اما در بلندمدت اين روش اصولگرايان را از مردم دور کرد». به گفته تاجزاده «اصلاح‌طلبان در داخل مي‌گفتند با اين محدوديت‌ها نمي‌توانيم آينده روشني براي ايران رقم بزنيم چنانچه در عرصه جهاني هم با ماجراجويي نمي‌توانيم آينده‌اي روشن به وجود آوريم. امروز حقانيت گفتمان اصلاحات ثابت شده است». به گفته تاجزاده اما اقدامات محدودكننده بي‌اثر شده است. معاون سياسي وزير کشور دولت اصلاحات ادامه مي‌دهد: «حالا که اصولگرايان از نهادهاي انتخابي حذف شدند، بايد به سمت ائتلاف بروند چون در شکست‌ها جناح‌ها به سمت وحدت مي‌روند اما آنها درگير اختلاف هستند». 
به‌گفته تاجزاده در بسياري از خطاها ما با اصولگراها شريک بوديم اما خطاها را پذيرفتيم و عذرخواهي کرديم و سعي کرديم خطاها را جبران کنيم. پذيرش خطا، پوزش‌خواهي و تلاش براي جبران اشتباهات، سه تفاوت مهم اصلاح‌طلبان با اصولگرايان است. تاجزاده از اصلاح‌طلبان خواست با فسادستيزي و پاکدستي و فداکاري اين دستاوردها را حفظ کنند.