کلیات طرح مقابله با اقدامات آمریکا تصویب شد

گروه سیاسی- سرانجام طرح مقابله با اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در دستور کار مجلس قرار گرفت و کلیات آن با ۲۴۰ رای در مجلس تصویب شد؛ طرحی که بخشی از اقداماتی است که هیات نظارت بر اجرای برجام برای اقدامات کنگره آمریکا پیش‌بینی کرده بود و اکنون نمایندگان جزییات این طرح را بعد از شنیدن نظرات موافق و مخالف،‌ با رای قاطع خود به تصویب رساندند و با سردادن شعار «مرگ بر آمریکا» همراهی خود را علنی کردند. این طرح از نادرترین طرح‌هاست که مخالفان هم برای افزایش مقابله با اقدامات آمریکا صحبت کردند و در واقع مخالفت نمایندگان موافقت بیش از حد انتظار با این طرح بوده است. به هر جهت این طرح دارای اجماع است و نظرات همه دستگاه‌ها درباره آن یک‌رنگ است. رییس مجلس نیز دیروز در صحن علنی مجلس پس از تصویب این طرح، تلنگری به آمریکا زد و گفت: آمریکایی‌ها بدانند که این گام اول بود که مجلس برداشت و ما با احتیاط در بعضی امور گام برداشتیم! ولی 16 مورد اقدامات دیگر هم در شورای نظارت بر مذاکرات هسته‌ای تصویب شد که به اجرا در‌خواهد آمد‌. البته اخطار رییس مجلس با توافق دسته‌جمعی نمایندگان همراه بود و این نکات در بررسی این طرح در مجلس در حالی مطرح می‌شد که مخالفانش کم از موافقان نداشتند و آنها بر سر افزایش شدت مقابله با اقدامات آمریکا اصرار داشتند. البته یکدستگی رای در خصوص طرح مقابله با اقدامات ماجراجویانه آمریکا فقط مختص نمایندگان مجلس نبود بلکه عباس عراقچی به عنوان نماینده دولت نیز پشت تریبون رفت و از این طرح مجلس حمایت کرد و آن را پاسخی مناسب و خردمندانه در برابر دشمنی آمریکا دانست. به گفته وی این طرح از قانون کنگره آمریکا هم قدرتمند‌تر است و از نیروهای دفاعی و اتباع ایران حمایت می‌کند.
به موجب مصوبه مجلس، وزارت امور خارجه مکلف است ظرف مدت سه ماه با همکاری نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با رعایت سلسله‌مراتب، ‌ وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و وزارت اطلاعات و بانک مرکزی نسبت به شناسایی اشخاص موضوع این ماده اقدام و با هماهنگی شورای عالی امنیت ملی نام آنها را در فهرست تحریم ثبت و منتشر کند. این فهرست هر شش ماه یکبار و در صورت لزوم به صورت موردی به روز می‌شود.
لاریجانی بعد از تصویب این طرح خطاب به آمریکایی‌ها گفت: آمریکایی‌ها به این موضوع توجه داشته باشند که در ماده 10 این طرح دولت را موظف کرده‌ایم که چنانچه دولت آمریکا در تحریم‌ها کارهایی انجام دهد که مخالف برجام است، باید اقدامات متقابل مناسب انجام شود. لذا وزارت امور خارجه باید وظایفش را با جدیت پیگیری کند‌ چرا‌که این موضوع برای ما بسیار پر‌اهمیت است. نوع رفتار آمریکا مورد رصد مجلس است. دولت هم مطابق ماده 10 باید اقدام متقابل انجام دهد و گزارش را به مجلس ارائه کند.
دفاع دسته‌جمعی نمایندگان در خصوص طرح مقابله با آمریکا


در ادامه محمدرضا صباغیان، نماینده مردم بافق در مخالفت با این طرح گفت: به نظر می‌آید این طرح خوب است ولی ما باید در برابر حرکاتی که آمریکا انجام می‌دهد، مقابله شایسته داشته باشیم. برجام با تدبیر نظام تصویب شد اما با وجودی که خودشان می‌گویند ایران به تعهداتش عمل کرده است،‌ رفتارهای دیگری دارند. وی ادامه داد: اگر برجام را در کفه ترازو قرار دهیم، وقتی قرار بر برد- برد باشد،‌ هرچه آمریکا به تعهداتش عمل نکند، ما داریم ضرر می‌کنیم. بنابراین باید نشان دهیم که اگر قرار است آمریکا به تعهداتش عمل نکند، ما هم عمل نخواهیم کرد. دوستان! اظهار عجز نزد ستم‎پیشگان، خطاست. احساس می‌شود در این طرح قضیه برجام کمرنگ دیده شده است. در این طرح باید با شدت بیشتری خواسته‌های مردم را دنبال کنیم،‌ غرب و آمریکا در حال پیگیری سیاست چماق و هویج هستند و ما نباید در دام آنها بیفتیم.
عدم سنخیت طرح موجود با اقدامات آمریکا
حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نماینده مردم شاهین‌شهر هم در مخالفت با این طرح تاکید کرد: «مخالفت من با اصل این طرح نیست بلکه پیشنهادم این است که این طرح باید بازدارنده‌تر از این باشد. کارشناسان حقوقی بیان می‌کنند تناسبی میان آنچه آمریکایی‌ها انجام دادند و آنچه ما در این طرح برای مقابله آوردیم، وجود ندارد.» وی تاکید کرد: اقدامات آمریکایی‌ها سنگین‌تر از این است که در این طرح آمده است. نیازی که در مقدمات آمده است، کافی نیست. ما باید در مقدمه طرح می‌گفتیم که چرا این طرح را تصویب می‌کنیم. باید همه جنایات آمریکا از 28 مرداد‌ از بین بردن هواپیما مسافربری ایران تا کشتارهایی که به دست داعش انجام دادند، در مقدمه می‌آمد. به نظر می‌رسد این طرح عملیاتی نیست.»
این نماینده با بیان اینکه تحقیق و توسعه برای سانتریفوژها، الزام قوه قضاییه برای برخورد با جنایتکاران آمریکایی از ترامپ گرفته تا باقی‌شان در این طرح باید دیده می‌شد، ادامه داد: در راستای ضررهایی که به ما زدند، اموال آمریکایی‌ها باید مصادره شود. جای تکلیف قوی‌تر به وزارت امور خارجه و استفاده از ابزار دیپلماسی برای افشای جنایت‌هایی که آمریکا در منطقه انجام داده است، در این طرح خالی است.
حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، نماینده مردم اسلام‌آباد‌ هم در دفاع از این طرح گفت: مقابله با آمریکا را در دستور کار داریم نه مقابله با برجام و سایر دستگاه‌هایی که در برجام درگیر هستند. اصلا آمریکایی‌ها می‌خواهند میدان مینی ایجاد کنند که برجام از طرف ما لغو شود،‌ الان ترامپ تیمی را مشخص کرده و سه ماه به آنها وقت داده است تا اعلام کنند ایران پایبند به برجام نیست و تحریم‌ها بازگردد. اما آنها می‌دانند یک مشکل اساسی دارند؛ برای اینکه مقدمات کار‌شان فراهم شود باید آژانس اعلام کند که ایران پایبند نیست. وی تاکید کرد: ‌ما اگر تعهدمان را بشکنیم، ‌آن زمان خود آژانس ما را محکوم می‌کند و زمینه بازگشت تحریم‌ها فراهم می‌شود. آمریکایی‌ها تلاش کردند تا تحریم‌های فرامرزی خود را اعلام کنند،‌ اتفاقا برجام دست آمریکایی را بسته که آن دسته از تحریم‌هایی که با برجام برداشته شده است را دیگر نمی‌توانند برگردانند،‌ مانند تحریم نفتی.
توضیح عراقچی در مورد تفاوت این طرح و قانون مقابله با نقض برجام
پس از پایان اظهار نظر نمایندگان موافق و مخالف، عباس عراقچی به عنوان نماینده دولت پشت تریبون رفت و گفت: این طرح پاسخ مناسب و در عین حال خردمندانه به دشمنی آمریکاست. این طرح بخشی از اقداماتی است که هیات نظارت بر اجرای برجام برای اقدمات کنگره آمریکا پیش‌بینی کرده است. این طرح از قانون کنگره آمریکا هم قدرتمند‌تر است و از نیروهای دفاعی و اتباع ایران حمایت می‌کند. وی در پاسخ به صحبت‌هایی که این طرح را در راستای پاسخ به نقض برجام می‌دانستند، این‌گونه توضیح داد: ما قانون الزام دولت به اقدام مناسب در صورت نقض برجام را داریم. این‌طور نیست که آن قانون لغو یا نقض شده باشد،‌ آن قانون در جای خود است و در صورتی که نقض آشکار برجام صورت بگیرد،‌ آن قانون ما را ملزم می‌کند که در احیای فعالیت‌های هسته‌ای خود گام برداریم.
صحبت‌های نقوی‌حسینی به عنوان سخنگوی کمیسیون امنیت ملی، پایان بحث بود. وی تصریح کرد: این طرح متناظر با طرح مصوب کنگره آمریکاست وگرنه ظرفیت جمهوری اسلامی بیش از این است، اگر آمریکا بخواهد غلط اضافی بکند،‌ جمهوری اسلامی ظرفیت بیشتری دارد. وی تاکید کرد: به هر حال دشمنی آمریکا ادامه دارد و از دولتی که سران نوپایی دارد و مسوولان پزشکی جهانی روی سلامت مغزی آنها اظهار نظر می‌کنند و می‌گویند تردیدهایی در مورد سلامت مغزی آنها وجود دارد، دیگر این قبیل کارها دور از ذهن نیست! ولی ملت ایران محکم در برابر این رژیم سلطه‌گر خواهد ایستاد.
افزایش نظارت نمایندگان بر دولت
در ادامه جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی‌، نمایندگان با کلیات طرح الحاق موادی به قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی موافقت کردند و از این طریق نظارت بر وزرا و رییس‌جمهور شدت خواهد گرفت. چهارشنبه هفته گذشته، طرحی از سوی کمیسیون آیین‌نامه داخلی در دستور کار مجلس قرار گرفت تا نظارت بر وزرا و رییس‌جمهور افزایش پیدا کند و آنها هر سال برای ارائه گزارش عملکردشان به مجلس بیایند. گفتنی است بر اساس این طرح که هدف آن افزایش توان نظارتی مجلس است، هر سال رییس‌جمهور و وزرا باید گزارش عملکرد ارائه دهند و این گزارش به صحن بیاید و رییس‌جمهور و وزیر در مجلس توضیح دهند و نمایندگان موافق و مخالف صحبت کنند و سرانجام رای‌گیری شود.