ایران برنده مناقشه با عربستان

شهروند| تقریبا همه چیز به نفع ایران تمام شده است. رایزنی‌ها و پیگیری شکایت از عربستان به دادگاه حکمیت ورزش با نتایجی خوب برای فوتبال ایران همراه شد و حالا فقط مانده اعلام رسمی حکم دادگاه CAS درباره مناقشه فوتبالی ایران و عربستان که به لغو برگزاری بازی‌ها در کشور ثالث و پرداخت غرامت به فوتبال ایران ختم خواهد شد.
ماجرا از کجا شروع شد؟
پس از اتفاقاتی که در سفارت عربستان در تهران رخ داد، مقامات سیاسی این کشور ارتباط سیاسی خود با ایران را به کمترین حد ممکن رساندند. سعودی‌ها حتی پای خود را فراتر از عرصه سیاست گذاشتند و با استفاده از لابی قدرتمند خود در کنفدراسیون فوتبال آسیا، AFC را مجاب کردند رأی به برگزاری بازی نمایندگان آنها با ایرانی‌ها در کشور ثالث بدهند و فدراسیون فوتبال هم نتوانست جلوی آن را بگیرد. این مسأله تبعات منفی زیادی برای فوتبال ایران از بعد فنی و مادی به همراه داشت.
شکایت ایران به CAS


بی‌توجهی کنفدراسیون فوتبال آسیا به درخواست‌های ایران برای لغو این رأی و شدت‌گرفتن اعتراض باشگاه‌های ایرانی به بازی در کشور ثالث به خاطر کارشکنی غیرقانونی سعودی‌ها عملا شرایطی را فراهم کرد تا مدیران فدراسیون فوتبال پس از مشورت با وزارت امور خارجه تصمیم بگیرند که از عربستان به دادگاه بین‌المللی حکمیت ورزش شکایت کنند. از همین‌رو دادگاه CAS تاکنون دو مرحله رسیدگی به پرونده شکایت ایران از عربستان را برگزار کرده و در این دو جلسه طرفین لوایح دفاعی خود را در اختیار  CAS قرار داده‌اند و حالا همه منتظر صدور رأی نهایی این پرونده جنجالی هستند.
دفاعیه محکم فدراسیون با مشورت وکلای سوییسی
مهدی تاج و مدیران فدراسیون فوتبال از روند رسیدگی به این پرونده رضایت زیادی دارند. آنها برای تثبیت ادعای خود مبنی بر کارشکنی عربستان و AFC حتی چندین جلسه مشورتی با وکلای بین‌المللی سوییسی برگزار کردند و با قدرت از خواسته خود در جلسات دادگاه دفاع کردند. در آخرین جلسه که 22 تیرماه گذشته در سوییس برگزار شد،‌ علیرضا اسدی دبیرکل سابق فدراسیون، امیر صدیقی وکیل حقوقی و یک وکیل سوییسی شرکت داشت و در طرف مقابل هم عربستانی‌ها با وکلای انگلیسی حضور داشتند. البته در این جلسه وکیل کنفدراسیون فوتبال آسیا که با حکم این کنفدراسیون رأی به بازی نمایندگان ایران و عربستان در کشور ثالث داده بود، هم حضور داشت. در پایان این جلسه مقرر شده بود که طبق ماده 10 قانون دادگاه عالی ورزش، مفاد جلسه محرمانه باشد و طرفین از انتشار اطلاعات اعم از مفاد و توضیحات مربوط به آن منع شدند.
AFC باید به فوتبال ایران خسارت بدهد
درست است که هنوز هیچ خبر رسمی درباره جزییات این نشست در رسانه‌ها منتشر نشده است اما در این جلسه دادگاه  CAS رسما به کنفدراسیون فوتبال آسیا مهلت می‌دهد که به فوتبال ایران به خاطر خسارت‌های واردشده با این تصمیم غیرقانونی پس از تعیین رقم، غرامت پرداخت کند. میزبانی از تیم‌های عربستانی در کشور ثالث، رفت و برگشت به کشور ثالث، بلیت‌فروشی این دیدارها، اسکان در هتل، تجهیز و اجاره استادیوم‌ها در کشور ثالث، هزینه‌های تأمین امنیت، چاپ پوسترها و بلیت‌های مربوط به مسابقه و... ازجمله هزینه‌های تحمیلی به باشگاه‌های ایرانی طی دو فصل گذشته لیگ قهرمانان آسیا بوده که کنفدراسیون فوتبال آسیا باید تمام آن را به‌عنوان غرامت پرداخت کند.
رأی نهایی به نفع ایران
به این ترتیب کاملا مشخص است که دادگاه CAS تصمیم کنفدراسیون فوتبال آسیا برای برگزاری مسابقات در کشور ثالث را هم وتو کرده است. ایران در جریان جلسات بارها و بارها اعلام کرده، هیچ مشکلی برای برگزاری مسابقات در عربستان و میزبانی از نمایندگان سعودی‌ها در شهرهای مختلف در امنیت کامل ندارد و این عربستان است که مسائل سیاسی را در فوتبال دخالت داده است. حالا اما با توجه به تلطیف روابط سیاسی و فرهنگی ایران و عربستان با از سرگیری اعزام حجاج ایرانی، بهترین فرصت برای پایان این مناقشه فوتبالی هم به وجود آمده و رسما عربستانی‌ها مجبور می‌شوند با حکم دادگاه CAS از تیم‌های ایرانی در خاک کشور خود پذیرایی کنند. گفتنی است، هنوز رأی نهایی این دادگاه اعلام نشده ولی تمام مستندات و روال رسیدگی به پرونده نشان می‌دهد که رأی نهایی به سود ایران است و عربستانی‌ها محکوم شده‌اند به کارشکنی‌های فوتبالی خود پایان بدهند.