سایه و روشن های کابینه در بهارستان

آرمان: روز گذشته آخرین ساعات بررسی کابینه دوازدهم در مجلس به پایان رسید و از امروز، بهارستان به فاز جدیدی از این بررسی‌ها وارد می‌شود. طبق آیین‌نامه، نمایندگان یک هفته پس از معرفی کابینه زمان دارند تا برنامه وزرای پیشنهادی را مطالعه کنند و همچنین برای پرسش و پاسخ از وزرای پیشنهادی، میزبان آنها در مجلس باشند. این مهلت یک‌هفته‌ای اکنون به پایان رسیده و مجلس وارد فاز اعتماد به یاران روحانی خواهد شد. طبق خبری که پیش از این نیز اعلام شده بود، رئیس‌جمهور امروز به مجلس خواهد رفت تا از گزینه‌های پیشنهادی خود دفاع کند و همچنین نظاره‌گر موافقت‌ها و مخالفت‌های نمایندگان ملت باشد. حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در رابطه با رایزنی‌های صورت‌گرفته میان وزرای پیشنهادی با نمایندگان مجلس شورای اسلامی به ایلنا گفت: برنامه‌ریزی‌های خوبی با همکاری و همراهی رئیس مجلس، هیات‌رئیسه مجلس و روئسای فراکسیون‌های مجلس داشته‌ایم. معاون پارلمانی رئیس‌جمهور با بیان اینکه ما احساس می‌کنیم که شرایط و روابط خوبی میان مجلس و دولت وجود دارد، تصریح کرد: ما امیدوار هستیم هر ۱۷ وزیر معرفی‌شده از سوی آقای رئیس‌جمهور بتوانند اعتماد نمایندگان را جلب کنند و دولت هم تمامی تلاش خود را برای رسیدن به این مساله انجام خواهند داد. محمدرضا تابش، نماینده اصلاح‌طلب مجلس نیز با اشاره به همین موضوع گفت: احتمالا تمامی وزرای پیشنهادی موفق به کسب رأی اعتماد مجلس خواهند شد. برآورد من این است که مشکل آنچنانی برای گرفتن رأی اعتماد وجود ندارد.
سرنوشت وزارت علوم
هفته گذشته که رئیس‌جمهور وزیران خود را به مجلس پیشنهاد کرد، مقابل نام وزیر علوم را خالی گذاشت تا در روزهای آینده اقدام به انتخاب وزیر علوم دولت دوازدهم کند. همین موضوع باعث گمانه‌زنی‌های فراوانی در خصوص وزیر علوم شده تا هر روز چهره‌های جدیدی به عنوان گزینه اصلی این وزارتخانه معرفی شود. چندین گروه نیز در این بین مشغول گفت‌وگو و حتی فشار به رئیس‌جمهور هستند تا نظر او را تحت تاثیر خود قرار دهند. حسینعلی امیری، معاون پارلمان روحانی در این خصوص خاطرنشان کرد: گزینه پیشنهادی وزارت علوم در حال بررسی است و نمی‌توانم زمان دقیقی برای معرفی وزیر پیشنهادی مطرح کنم. آقای رئیس‌جمهور در حال بررسی و انتخاب بهترین گزینه برای وزارت علوم است. او در پاسخ به این سوال که آیا احتمال معرفی وزیر زن برای تصدی وزارت علوم وجود دارد، ابراز داشت: تنها نکته‌ای که در این‌باره می‌توانم بگویم این است که موضوع وزیر علوم در حال بررسی است و باید اندکی در این‌باره صبر کنیم. به‌رغم اینکه اخبار منتشرشده از سمت نزدیکان رئیس‌جمهور حاکی از جمع‌بندی نهایی او بر جعفر میلی‌منفرد برای این کرسی است اما برخی گمانه‌ها نیز در این زمینه نشان می‌دهد که احتمال حضور یک وزیر زن در وزارتخانه علوم و تحقیقات وجود دارد. محمدعلی وکیلی، عضو هیات‌رئیسه مجلس نیز در این‌باره گفت که استفاده از زنان در دستگاه‌های مختلف و کابینه مطالبه مجلس است. او ادامه داد: با توجه به اینکه رئیس‌جمهور وزیر زن به مجلس معرفی نکرده است، باید دید که وزرا حاضرند این کاستی کابینه را در وزارتخانه‌های خود جبران کنند یا خیر، چون به هر صورت استفاده زنان در کابینه مطالبه مجلس است. وکیلی در ارزیابی کلیت کابینه دولت دوازدهم به ایسنا گفت: کلیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم خوب است ولی در سقف مطالبات نیست.
آیا ربیعی رأی می‌آورد؟


نمایندگان خانه ملت در یک هفته گذشته، شاید پرمشغله‌ترین روزهای مجلس دهم را تجربه کردند. کمیته‌ها و گروه‌های متعددی برای بررسی سوابق، برنامه‌ها و شاخص‌های هیات وزیران پیشنهادی رئیس‌جمهور تشکیل دادند و علاوه برآن هر روز، میزبان برخی وزیران پیشنهادی بودند تا نقطه نظرات و برنامه‌های آنها را بدانند. روز گذشته نیز برخی وزرا به مجلس آمدند و پاسخگوی سوالات فراکسیون‌های مجلس شدند. علی ربیعی، یکی از این وزرا بود که البته برخی معتقدند او جزو افرادی است که باید تلاش بسیاری برای کسب رأی اعتماد از مجلس داشته باشد. ربیعی در نشست فراکسیون امید مجلس حضور پیدا کرد و به سوالات نمایندگان در خصوص مسائل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پاسخ داد. او در مورد برنامه‌های خود در زمینه‌های مختلف اشتغال،‌ فقر و دستمزدها بحث‌هایی را مطرح کرد و در خصوص بازگشایی انجمن صنفی روزنامه نگاران نیز گفت: بنده چهار مرتبه با دادستان کل در این خصوص ملاقات کردم و ایشان گفت اجازه بازگشایی این انجمن را نمی‌دهیم. پس از آن نیز ربیعی مسائل دیگری را به میان آورد و برنامه‌های خود را در مورد حل و فصل آنها به نمایندگان توضیح داد. او همچنین در حاشیه جلسات خود با نمایندگان گفت: بحث‌های خوبی مطرح شد و ما نیز برنامه‌هایمان را تشریح کردیم. باید یک جا به صورت غیر‌رسمی آموزش فنی حرفه‌ای را انجام دهد و بقیه را مدارس و دانشگاه‌ها انجام دهند. البته محمدعلی ‌پورمختار، نماینده اصولگرای مجلس از فضای نسبتا منفی مجلس نسبت به برخی وزرای پیشنهادی خبر داد. او در این خصوص به «انتخاب» اظهار داشت: عملکرد ربیعی در وزارت رفاه زیر سوال است و اگر اسناد در مورد ایشان در بحث اعطای وام در زمان فعلی صحت داشته باشد، اقدام و رفتار ناپسندی کرده‌اند. ‌پورمختار همچنین گفت که وزیر راه نیز تا حدودی با فضای منفی در مجلس مواجه است. عضو کمیسیون قضائی همچنین رأی‌آوری علیرضا آوایی را قطعی دانست و نگاه کمیسیون قضائی نسبت به وزیر پیشنهادی دادگستری را مثبت ارزیابی کرد.
میزبانی مجلس
پس از ربیعی وزرای دیگری نیز به مجلس رفتند و برنامه‌های خود را اعلام کردند. عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی پیشنهادی در کابینه دوازدهم گفت: امروز به تشریح برنامه‌های خود برای تصدی مجدد وزارت راه و شهرسازی پرداختم، خوشبختانه فضای سالمی در جریان است. آخوندی ادامه داد: فضای سالم و بسیار خوبی وجود دارد. دغدغه‌ها کاملا کارشناسی است و مشخص است نمایندگان دقت فراوانی در ارزیابی دارند. امیرسرتیپ امیر حاتمی درخصوص حضورش در مجلس گفت: نمایندگان به‌خوبی برنامه‌ها را مطالعه کرده‌اند. سوالات دقیقی را مطرح می‌کنند و دغدغه‌هایی نسبت به توان دفاعی کشور داشتند. حبیب‌ا... بیطرف، وزیر پیشنهادی نیرو چهره دیگری بود که به مجلس رفت. او با بیان اینکه با هر سه فراکسیون سیاسی مجلس دیدار و به سوال نمایندگان پاسخ داده‌ است، گفت: در این دیدار نمایندگان توانمندی و صلاحیت وزیر پیشنهادی را مورد ارزیابی قرار دادند. بیطرف درباره سوالات نمایندگان نیز عنوان کرد: بحث عمده ما در این کمیسیون‌ها مساله آب بود که امروز یک موضوع چالشی و حیاتی برای کشور و مردم است. او در ادامه تشریح کرد: برنامه وزارت نیرو و راهکارهای آن این است که سفره‌های آب زیرزمینی را احیا کند و با استفاده بهینه از این سفره‌ها مشکلات آبی کشور را برطرف کنند. استاندار سابق یزد همچنین گفت: عمده برنامه وزارت نیرو در دولت دوازدهم مدیریت سفره‌های آبی کشور است. ما باید یک مدیریت یکپارچه درباره منابع آبی سطح کشور داشته باشیم. مدیریت‌های پراکنده باعث افزوده‌شدن این چالش‌ها خواهد شد. وزیر پیشنهادی وزارت نیرو در دولت دوازدهم با بیان اینکه این مدیریت مورد توجه و عنایت نمایندگان قرار گرفته است، گفت: ظاهرا نمایندگان با توجه به برنامه‌های اعلام‌شده و بحث‌هایی که مطرح شد، نظرات مثبتی در این‌باره داشتند.