احیای هاشمی در مجمع

آرمان: پیش از این در گزارشی که «آرمان» برای بررسی گزینه‌های محتمل برای ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام ارائه کرده بود، به این نکته اشاره شده بود که در شرایط سیاسی امروز آیت‌ا... هاشمی‌شاهرودی محتمل‌ترین گزینه برای نشستن بر کرسی خالی‌مانده آیت‌ا... هاشمی‌رفسنجانی است. روز گذشته رئیس و اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام از سوی مقام معظم رهبری تعیین و معرفی شدند. این نهاد و کرسی ریاست آن که از دی 95 و پس از رحلت آیت‌ا... هاشمی خالی مانده بود، چنان اهمیتی دارد که باعث شد رهبر انقلاب در حکمی آیت‌ا... موحدی‌کرمانی را به سمت ریاست موقت مجمع تا پایان دوره ششم منصوب کنند. در طی ماه‌های اخیر گمانه‌زنی‌های زیادی در مورد رئیس مجمع صورت می‌گرفت، به نحوی که برخی پیش‌بینی می‌کردند آیت‌ا... موحدی‌کرمانی حکم ریاست 5ساله دریافت می‌کند و برخی هم این گمانه را مطرح می‌کردند که ناطق نوری بر کرسی آیت‌ا... هاشمی تکیه خواهد زد، اما روز گذشته مقام معظم رهبری طی حکمی آیت‌ا... هاشمی‌شاهرودی را به عنوان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام معرفی و اعضای حقوقی و حقیقی مجمع را هم تعیین کردند. متن حکم رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است: «بسم‌ا... الرحمن الرحیم. خداوند علیم و قدیر را سپاس می‌گویم که با کمک و هدایت خود، مجمع تشخیص مصلحت را بر ادای وظایف خطیر آن موفق فرمود و این نهاد قانونی در بیش از ربع قرن توانست نقشی اثرگذار در اداره کشور داشته باشد. لازم می‌دانم از همه اعضا و کارگزاران این نهاد تشکر کنم و یاد درگذشتگان این مجموعه را گرامی بدارم، مخصوصا جناب آقای هاشمی‌رفسنجانی که از استوانه‌های سیاسی کشور بودند و سال‌ها مسئولیت سنگین ریاست این مجمع را برعهده داشتند، و نیز جناب حجت‌الاسلام والمسلمین آقای طبسی و جناب آقای عسگراولادی و جناب دکتر حسن حبیبی رحمه‌ا...‌علیهم. اکنون با آغاز دوره جدید این نهاد، به حکم تجربه‌های ارزنده موجود، تغییراتی در ساختار و محتوا ضروری می‌نماید که عمدتا عبارت است از: سامان‌بخشیدن به مجموعه‌ سیاست‌های کلی و بازنگری در عناوین و نیز در فرایند تعیین و تنظیم آن، سامان‌بخشیدن به مساله نظارت بر اجرای سیاست‌ها، سازوکار لازم برای ارزیابی کارآمدی و اثربخشی سیاست‌ها، ایجاد انسجام کامل در ساختار تشکیلاتی و مدیریتی و تمرکز برنامه‌ها بر اساس آیین‌نامه مصوب و چابک‌سازی تشکیلات و حذف بخش‌های موازی و غیر ضرور. بجز اینها تغییرات اصلاحی دیگری نیز در خلال کار و در سایه‌ دقت‌نظر دست‌اندرکاران و انعطاف‌پذیری تشکیلات، لازم خواهد نمود و به کار گرفته خواهد شد، ان‌شاءا....با عنایت به آنچه گفته شد، آیت‌ا... آقای حاج‌سیدمحمود هاشمی‌شاهرودی را به ریاست و جناب آقای دکتر محسن رضایی را به دبیری مجمع تشخیص مصلحت و اشخاص حقوقی و حقیقی نامبرده در زیر را به عضویت آن در دوره پنج‌ساله جدید منصوب می‌کنم.
اشخاص حقوقی
الف) روسای محترم سه قوه ب) فقهای معزز شورای نگهبان ج) رئیس ستادکل نیروهای مسلح د) دبیر شورای‌عالی امنیت ملی ه) وزیر یا رئیس دستگاهی که موضوع مورد بحث، به آن دستگاه مربوط است و) رئیس کمیسیون متناسب با موضوع بحث از مجلس شورای اسلامی
اشخاص حقیقی


آیات و حجج اسلام: آقای حاج سیدمحمود هاشمی شاهرودی، آقای حاج شیخ احمد جنتی، آقای امینی نجف‌آبادی، آقای موحدی کرمانی، آقای ناطق نوری، آقای حاج شیخ حسن صانعی، آقای محسنی اژه‌ای، آقای مجتهد شبستری، آقای سیدابراهیم رئیسی، آقای دری نجف‌آبادی، آقای محمدی‌عراقی، آقای مجید انصاری، آقای مصباحی‌مقدم و حضرات: آقای غلامرضا آقازاده، آقای علی آقامحمدی، آقای محمود احمدی‌نژاد، آقای محمدجواد ایروانی، آقای محمدرضا باهنر، آقای احمد توکلی، آقای سعید جلیلی، آقای غلامعلی حدادعادل، آقای داود دانش‌جعفری، آقای پرویز داودی، آقای محسن رضایی، آقای سیدمحمد صدر، آقای محمدحسین صفارهرندی، آقای محمدرضا عارف، آقای محمد فروزنده، آقای سیدحسن فیروزآبادی، آقای محمدباقر قالیباف، آقای حسین محمدی، آقای حسین مظفر، آقای سیدمصطفی میرسلیم، آقای سیدمحمد میرمحمدی، آقای سیدمرتضی نبوی، آقای علی‌اکبر ولایتی، آقای صادق واعظ‌زاده، آقای احمد وحیدی. حضرات آقایان را به حضور و اتقان و دقت در تشخیص مصلحت و نیز به صلاح و سداد و انصاف دعوت می‌کنم و توفیق و هدایت الهی را برای خود و آنان مسالت می‌نمایم. نکات یادشده در پیوست این حکم لازم است مورد توجه قرار گیرد. سیدعلی خامنه‌ای 23 مرداد 96»
تشکر آیت‌ا... هاشمی‌شاهرودی
آیت‌ا... هاشمی شاهرودی در نامه‌ای خطاب به مقام معظم رهبری از ایشان به دلیل سپردن مسئولیت ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام تشکر کرد. متن این پیام به شرح زیر است: «حضور مستطاب حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای. انقلاب شکوهمند اسلامی ایران که به برکت قیادت رهبر کبیر انقلاب امام راحل عظیم‌الشان چون شجره طیبه‌ای در ایران سربلند غرس گردید اکنون با رهبری‌های داهیانه رهبری معظم انقلاب و همراهی امت حزب‌ا... روز به‌روز بر ثمرات و برکاتش افزون می‌گردد. اینجانب مراتب سپاسگزاری خویش از حسن اعتماد آن جناب در سپردن مسئولیت ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام به اینجانب را اعلام و خداوند متعال را بر این نعمت شاکرم. امید می‌رود که این جانب در کنار سایر اعضای محترم مجمع که آنان نیز مفتخر به جلب اعتماد حضرتعالی گشته‌اند، این امانت را به بهترین وجه تحمل نموده و مسئولیت خطیر مشاورت مقام عالی ولایت امر در تعیین سیاست‌های کلی نظام و دیگر مسئولیت‌های قانونی مربوط را تحت ارشادات آن رهبر فرزانه ادا نمایند.»
آیت‌ا.. هاشمی‌شاهرودی میانه‌رو
آیت‌ا... هاشمی‌شاهرودی، روحانی میانه‌رویی است که سعی دارد منتسب به یک جریان سیاسی نشود، چنان‌که حجت‌الاسلام علی‌کبر ناطق‌نوری در کتاب خاطراتش درباره وی گفته بود‌: «‌آیت‌ا... سید محمود هاشمی‌شاهرودی نه جزو جناح‌ راست یا چپ بوده و نه در یک فراکسیون است.» او سعی کرده تا خود را وارد چالش‌های سیاسی نکرده و تنها در نقش مصلح به ایفای نقش بپردازد. رابطه او با مرحوم آیت‌ا... هاشمی و دیگر علمای میانه‌رو مطلوب بوده است و به نظر می‌رسد اعتدال بر کرسی ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام تمدید شده است.
عضوی حذف نشد؛ اضافه شد
هيچ‌يک از اعضای دوره قبل كه در قيد حيات بودند از تركيب جديد حذف نشده‌اند اما تعدادی از اشخاص حقیقی و حقوقی نیز به ترکیب جدید مجمع تشخیص اضافه شده‌اند که عبارتند از رئیس ستاد کل نیروهای مسلح (اضافه‌شده در اشخاص حقوقی)، سیدابراهیم رئیسی (اضافه‌شده در اشخاص حقیقی)، مجتهد شبستری (اضافه‌شده در اشخاص حقیقی)، احمد توکلی (اضافه‌شده در اشخاص حقیقی)، سیدمحمد صدر (اضافه‌شده در اشخاص حقیقی)، محمدباقر قالیباف (اضافه‌شده در اشخاص حقیقی) و سیدمحمد میرمحمدی (اضافه‌شده در اشخاص حقیقی). دکتر روحانی و لاریجانی هم در احکام قبلی از اعضای حقیقی بودند که در حکم جدید نامشان در لیست اعضای حقوقی آمده است. در لیست اسامی اعلام‌شده از سوی مقام معظم رهبری برخی با دیدن نام محمود احمدی‌نژاد تعجب کردند.
آیت‌ا... هاشمی شاهرودی
رئیس جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام، مسئولیت‌های مختلفی از جمله ریاست قوه قضائیه و عضویت در شورای نگهبان و ریاست هیات عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه‌گانه را در کارنامه خود دارد. آیت‌ا...‌ هاشمى شاهرودى ریاست‌ دو کنگره مهم‌ نقش‌ زمان‌ و مکان‌ در اندیشه‌ امام‌ خمینی‌(ره‌) و نخستین‌ کنگره‌ دایره‌المعارف‌ فقه‌ اسلامى را بر عهده‌ داشت‌ که‌ هر دو کنگره‌ با استقبال‌ بزرگان‌ و فضلای حوزه‌ و دانشگاه‌ و اندیشمندان‌ خارجى و داخلى مواجه‌ شد و از مسئولیت‌های دیگر وی ریاست‌ موسسه‌ دایره‌المعارف‌ فقه‌ اسلامى بود که با حکم‌ مقام‌ معظم‌ رهبرى منصوب شد. او با ورود به‌ ایران با موافقت امام، رابط‌ امام‌(ره‌) و شهید صدر(ره) شد و پیام‌هاى علمى نجف‌ را به‌ سمع‌ امام‌(ره‌) مى‌رساند. او با دستور آیت‌ا...‌ العظمی خامنه‌اى که‌ در آن‌ زمان‌ با حکم‌ امام‌(ره‌) مسئولیت‌ نهضت‌هاى اسلامى را بر عهده‌ داشت‌، تشکیلات جامعه روحانیت‌ مبارز و مجلس‌ اعلى در عراق‌ را شکل داد و آن‌ را مدیریت‌ و سازماندهى کرد. او که‌ به‌ دستور امام‌(ره‌) تدریس‌ و بررسى مسائل‌ فقهى، به‌ویژه‌ احیاى فقه‌ حکومتى استوار بر ادله استنباط‌ جواهرى را بر عهده‌ داشت‌، در طول‌ سالیان‌ انقلاب‌ از هیچ‌ کوششى در جهت‌ اعتلای انقلاب‌ اسلامی ایران، دریغ‌ نورزید. آیت‌ا...‌ العظمی هاشمى شاهرودى سال‌ها از اعضاى فقهاى شوراى نگهبان‌ بود و در این‌ نهاد مقدس‌ به‌ خدمت‌ اشتغال‌ داشت‌ تا اینکه‌ با حکم‌ مقام‌ معظم‌ رهبرى به‌ ریاست‌ قوه‌ قضائیه‌ منصوب‌ شد. همچنین عضویت در هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری،‌ جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و ریاست هیات عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه‌گانه از دیگر مسئولیت‌های آیت‌ا... هاشمی‌شاهرودی است.
پیام تبریک روحانی به هاشمی شاهرودی
رئیس‌جمهور در پیامی به آیت‌ا... سیدمحمود هاشمی شاهرودی، انتصاب وی از سوی مقام معظم رهبری به ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام را تبریک گفت. در پیام حسن روحانی آمده است: انتصاب حضرتعالی از سوی مقام معظم رهبری به «ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام» را صمیمانه تبریک می‌گویم. مجمع تشخیص مصلحت نظام از ارکان مهم کشور و مرکزی برای اثبات پویایی فقه شیعه و شریعت اسلام است که همواره از حمایت حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری برخوردار بوده است. با حضور شایسته جنابعالی در این جایگاه خطیر و بهره‌گیری مطلوب از توان و ظرفیت‌های فراوان و متنوع فکری جامعه، بیش از پیش شاهد افق‌های روشن در تقویت جایگاه مجمع خواهیم بود. لازم می‌دانم یاد و خاطره حضرت آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی(رحمت‌ا... علیه) که سال‌های متمادی مدیریت این نهاد مهم و موثر را با قابلیت و نبوغ سیاسی کم‌نظیر خود و تشخیص هوشمندانه مصلحت‌های نظام، صادقانه اداره و به‌خوبی هدایت کرد، گرامی دارم و برای جنابعالی توفیق هر چه بیشتر را از درگاه خداوند بزرگ مسألت نمایم.
پیام تبریک ظریف
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در پیام‌هایی جداگانه خطاب به آیت‌ا... هاشمی‌شاهرودی و سیدمحمد صدر، ریاست و عضویت ایشان را در مجمع تشخیص مصلحت نظام از سوی مقام معظم رهبری تبریک گفت.