ترجیع‌بند برنامه دولت دوازدهم حراست از حقوق شهروندی است

مراسم معارفه معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و دستیار جدید ریاست جمهوری در امورحقوق شهروندی عصر چهارشنبه در محل نهاد ریاست جمهوری برگزار شد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی رئیس‌جمهوری، در این مراسم از خدمات الهام امین‌زاده تقدیر شد و شهیندخت مولاوردی به‌عنوان دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور حقوق شهروندی معرفی و معصومه ابتکار به‌عنوان معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری معرفی شدند.
رئیس دفتر رئیس‌جمهور در این مراسم گفت: این جلسه، جلسه تکریم حقوق، تکریم زن، خانواده و مدیران خدوم ملت است. محمد نهاوندیان افزود: برای اینکه تولید در کشور به راه بیفتد و اشتغال افزایش یافته و اقتصاد درون‌زا و برون‌گرا تجلی پیدا کند، باید سرمایه‌گذاری انجام شود، چرا که بدون سرمایه، تولید امکانپذیر نبوده و اشتغال افزایش نخواهد یافت.نهاوندیان گفت: اینکه امروز افتخار می‌کنیم ایران خوشبختانه در منطقه پرآسیب و پرآشوب از امنیت برخوردار است، تنها نباید منظور ما امنیت نظامی و انتظامی باشد، بلکه باید پیام امنیت اقتصادی، حقوقی و حیثیتی از ایران به جهان منتشر شود.رئیس دفتر رئیس‌جمهوری تأکید کرد: باید بر فضای رسانه‌ای و اجتماعی ما چنان فرهنگی حاکم باشد که هیچ‌کس در هیچ موقعیت و مقامی، جرأت تعرض به حیثیت فرد و شهروند دیگر نداشته باشد و همه بدانند که اگر تعرض کردند، چنان مجازات می‌شوند که از کرده و گفته خود بشدت پشیمان خواهند شد.وی با اشاره به سخنان دکتر روحانی در مجلس برای دفاع از وزرای پیشنهادی کابینه دوازدهم، اظهار داشت: رئیس جمهوری در سخنان خود و بیان انتظاراتی که از وزارتخانه‌ها در آینده دارند، نسبت به اجرای حقوق شهروندی تأکید فراوان داشتند که گویی ترجیع‌بند برنامه دولت دوازدهم اجرا و حراست از حقوق شهروندی در عمل و اجرا و پیگیری از وزرا است.
مولاوردی: تلاش ما آشتی
میان شغل و خانواده بود


معاون سابق رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده، افزایش مشارکت زنان در عرصه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی و... را از دستاوردهای دولت یازدهم در حوزه زنان و خانواده اعلام کرد.  شهیندخت مولاوردی در مراسم معارفه خود به‌عنوان دستیار رئیس جمهوری در حقوق شهروندی با اشاره به عملکرد معاونت امور زنان و خانواده در چهار سال گذشته افزود: ارتقای سطح مشارکت زنان در عرصه‌های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و ورزشی در نتیجه مجموعه اقدامات دولت یازدهم در حوزه زنان و خانواده محقق شد. مولاوردی با انتقاد از عملکرد دولت‌های نهم و دهم در حوزه‌های اجتماعی خاطرنشان کرد: این دولت نماینده توسعه نامتوازن بود و مشکلات زیادی را در عرصه‌های مختلف برای کشور سبب شد، بنابراین دولت یازدهم با اولویت‌بندی اقتصاد و توجه به حوزه بین‌الملل کار خود را آغاز کرد و در ادامه برای حل دیگر مشکلات قدم برداشت. پیش از آن ما شاهد مذاکره برای مذاکره بودیم که نتیجه آن گسترش فقر و آسیب‌های اجتماعی بود که وضعیت زنان هم از این قاعده مستثنی نبود. معاون سابق رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده افزود: از ابتدا تلاش ما در این معاونت این بود که این معاونت را مرجع ملی امور زنان و محل پیشرفت زنان به‌عنوان مأموریت اصلی خود؛ نه مأموریت محوله به آن معرفی کنیم که در همین راستا تدوین اطلس زنان و نقشه آسیب‌های اجتماعی زنان و ۱۸۰ نقشه موضوعی و همچنین تدوین ۳۱ گزارش وضعیت زنان و خانواده در استان‌ها انجام شد. مولاوردی با انتقاد از اتهامات بی‌پایه و اساس در زمینه فعالیت‌های معاونت امور زنان و خانواده تأکید کرد: اتهاماتی در خصوص کشاندن پای زنان از خانه به محیط کار به ما مطرح شد اما تلاش ما آشتی میان شغل و خانواده بود. متأسفانه معاونت آماج انواع توهین‌ها و اتهامات بود که مجموعه این موارد را در 400 صفحه آماده کرده‌ایم. وی در پایان گفت: این توهین‌ها یا ناشی از نا‌آگاهی است یا به عمد و علم بوده که به مجموعه سناریوها در برخورد با دولت بویژه معاونت امور زنان برمی گردد. نمایندگان زن مجلس نهم کمترین ارتباط را با معاونت زنان داشتند و با اقدامات خود در جهت فعالیت‌های ما کارشکنی می‌کردند. با نیت خوانی و تقطیع کردن جملات به دنبال نتایج دلخواه خود بودند، با سوءظن سنگ‌اندازی کردند اما معاونت زنان پا را فراتر از اسناد بالادستی قرار نداد و نگاه ما به زنان همواره یک نگاه انسانی به‌عنوان نیمی از جمعیت کشور بود.
ابتکار: نگاه من به حوزه زنان و خانواده ملی است
معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده با بیان اینکه نگاه ما در حوزه زنان و خانواده یک نگاه ملی است، گفت: از نظرات همه گروه‌ها و حتی منتقدان در این حوزه استفاده خواهیم کرد. معصومه ابتکار در مراسم معارفه خود به‌عنوان معاون جدید رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده، با اشاره به اهمیت هم‌افزایی برای ارتقای جایگاه بانوی ایرانی و خانواده افزود: نیازمند ائتلاف ملی برای تحقق این موضوع و رسیدگی به نقاط ضعف در ابعاد مختلف حقوقی و آسیبی هستیم. وی با تأکید بر اهمیت مطالعات در حوزه زنان و خانواده ادامه داد: در این حوزه مطالعات خوبی انجام شده و آمارهای مناسبی در اختیار است اما باید به روز‌رسانی شود. معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده خاطرنشان کرد: امروز این نکته که جایگاه زنان هیچ تفاوتی با مردان در جامعه ندارد، به یک گفتمان تبدیل شده است و باید توازن و تعادل با توجه به نقش‌های خانوادگی زنان دیده شود اما بویی از تبعیض و بی‌عدالتی در این حوزه نباید به مشام برسد.