جباري و جبارف نبايد كنار يكديگر بازي كنند

مهدي روزخوش
فصل هفدهم ليگ برتر فوتبال ايران به ايستگاه چهارم رسيد. در اين هفته از رقابت‌ها روند برد‌هاي پياپي پرسپوليس شكسته شد و از طرفي ديگر استقلال هم دومين شكست خود را در فصل جديد تجربه كرد. شاگردان منصوريان كه در ديدار قبلي خود با برتري مقابل تراكتورسازي روحيه گرفته بودند نتوانستند مقابل سايپا كاري از پيش ببرند تا با گذشت چهار هفته از ليگ فقط 4 امتياز در جدول به نام خود ثبت كنند. شايد تساوي پرسپوليس مقابل سياه جامگان در ورزشگاه آزادي مهم‌ترين اتفاق هفته چهارم ليگ برتر بود. هفته‌اي كه با تصميم سازمان ليگ، به نام شهيد محسن حججي نام گذاري شد. در اين هفته از رقابت‌ها درحالي كه شاگردان برانكو با گل دقايق ابتدايي فرشاد احمدزاده از حريف مشهدي خود پيش بودند در نهايت بازي به تساوي كشيده شد تا روند بردهاي پياپي سرخپوشان تهراني خاتمه يابد. در ديداري ديگر از اين هفته استقلال كه با گذشت سه هفته از ليگ، يك برد، يك تساوي و يك شكست در كارنامه داشت در ورزشگاه تختي ميهمان سايپاي علي دايي بود و در نهايت با گل محمد عباس‌زاده برابر اين تيم شكست خورد تا حواشي اين روزهاي استقلال و كادر فني‌اش بيش از پيش شود. با گذشت چهار هفته از ليگ، با امير حاج رضايي هم كلام شديم تا وضعيت فني ليگ هفدهم را از زبان كارشناس فوتبال ايران بيشتر بررسي كنيم.
 
چهار هفته از ليگ هفدهم مي‌گذرد. ليگ را چطور ارزيابي مي‌كنيد؟


معتقدم با گذشت چهار هفته نمي‌شود ارزيابي دقيقي از تيم‌ها داشت اما به طور كلي بايد گفت ليگ امسال كيفيت خيلي بهتري نسبت به ليگ شانزدهم دارد چراكه مربيان تيم‌ها دريافته‌اند كه تمرينات پيش فصل چقدر اهميت دارد و به همين خاطر برنامه‌ريزي مشخصي براي تمرينات آماده‌سازي پيش فصل انجام داده‌اند. البته در اين بين باشگاه‌هاي بزرگ هم در نقل و انتقالات به سمت جذب ستاره‌ها رفتند و سعي كردند تيم خوبي براي فصل جديد ببندند. نكته مهم اين است كه اين باشگاه‌ها بايد بدانند براي جذب ستاره‌ها نياز به منابع مالي خوبي دارند كه بايد اين منابع را تامين كنند. تيم‌ها در تعطيلات اردوهاي خوبي برگزار كردند و در اين اردوها تمرينات آمادگي جسماني را كه به غلط در ايران به آن بدنسازي مي‌گويند در دستور كار خود قرار دادند. اين روزها باشگاه‌هاي ما از مربيان با دانشي استفاده مي‌كنند كه با دانش روز و متد‌هاي جديد آشنا هستند و همين امر كمك مي‌كند تيم‌ها در شروع ليگ روند خوبي داشته باشند.
فكر مي‌كنيد ليگ امسال با ضعف‌هايي همراه است؟
نمي‌شود گفت كم و كاستي نيست اما شايد مهم‌ترين نكته ليگ امسال تعطيلات آن باشد. با وجود گذشت چهار هفته از ليگ، چند وقت ديگر ليگ ما به خاطر بازي‌هاي تيم ملي سه هفته تعطيل خواهد بود. البته اينكه انتظار داشته باشيم تيم ملي ما همانند تيم‌هاي اروپايي فقط 72ساعت قبل از بازي‌هاي رسمي تشكيل شود، انتظار درستي نيست اما با توجه به پيشرفت فوتبال ايران مي‌شود انتظار داشت كه زمان تعطيلات ليك كمتر از گذشته باشد چرا كه اين تعطيلات به باشگاه‌ها لطمه مي‌زند. وقتي تيمي در شرايط مسابقه نباشد بازيكنانش با مرگ انگيزه مواجه مي‌شوند و از طرف ديگر باشگاهي كه بازيكنان ملي‌پوش بيشتري داشته باشد، تمريناتش با مشكل روبه‌رو خواهد شد.
اين روزها استقلال با وجود هزينه‌هايي كه در ابتداي فصل انجام داد، نتايج خوبي نگرفته و باعث نااميدي هوادارانش شده است. عملكرد منصوريان را در استقلال چطور ارزيابي مي‌كنيد؟
بخشي از فوتبال به آزمون و خطا بستگي دارد. در اين ميان مربياني موفق‌اند كه اين آزمون و خطا‌ها را به بازي‌هاي تداركاتي منتقل كنند تا تيم‌شان در بازي‌هاي رسمي با اشتباهات كمتري وارد زمين شود. من معتقدم استقلال هم از نظر بازيكن و هم از نظر كادر فني وضعيت خوبي دارد و كامل است. در كنار منصوريان افرادي همچون بهتاش فريبا و عبدالهي حضور دارند كه از تجارب زيادي برخوردارند اما شايد نكته‌اي كه باعث شده اين تيم دچار مشكل باشد اين است كه كادر فني هنوز نتوانسته 11مرد اصلي تيمش را بشناسد. به طور مثال نظر شخصي من اين است كه جباري و جبارف نبايد كنار يكديگر بازي كنند، زيرا هر دوي اين بازيكنان بازي‌ساز هستند و شيوه بازي نزديك به همي دارند. بنابر اين بهتر است يكي از آنها بازي را آغاز كند و ديگري ادامه بدهد. در ديگر پست‌ها شايد همين‌طور باشد. اگر استقلال قبل از آغاز فصل بازي‌هاي تداركاتي بيشتري انجام مي‌داد قطعا كادر فني اين تيم نقاط ضعف استقلال را بيشتر شناخته بود اما با اين حال بايد صبر كرد و به منصوريان فرصت داد تا كارش را انجام بدهد. نبايد از الان فشار را روي تيم زياد كرد چراكه باعث تضعيف بيشتر تيم مي‌شود. من مي‌دانم در ديدار استقلال و سايپا فشار زيادي روي منصوريان بود چرا كه اين تيم هواداران زيادي دارد كه منتظر كسب نتيجه هستند. شما بايد روي نيمكت بنشينيد تا اين فشار را احساس كنيد.
پرسپوليس هم با وجود نتايج خوبي كه گرفته با حواشي زيادي مواجه بوده است. شرايط اين تيم را چطور ارزيابي مي‌كنيد؟
پرسپوليس تيم بسيار خوبي را براي اين فصل جمع كرده است. برانكو به خوبي نقاط ضعف و قوت تيمش را شناخت و بازيكنان خوبي به تيمش آورد اما متاسفانه فوتبال ما فقط درگير نتايج خوب و بد نيست. گاهي فقر فرهنگي باعث مي‌شود به بازيكني كه براي تيم افتخار آورده است توهين شود تا جايي كه اشك آن بازيكن در بيايد. با اين حال تصور مي‌كنم برانكو به خوبي راه جمع كردن اين حاشيه‌ها را مي‌داند و اجازه نخواهد داد اين مسائل به تيمش ضربه بزند.