حملات تروریستی داعش در اسپانیا با دههاکشته و زخمی

در برخورد یک خودرو «ون» با عابران پیاده در مرکز شهر بارسلون اسپانیا که حادثه «تروریستی» خوانده شده است، 13 نفر کشته و بیش از 100 نفر مجروح شدند.
به گزارش ایرنا به نقل از شبکه اسکای نیوز، پلیس اعلام کرد که اتفاق پنجشنبه شب یک حادثه تروریستی بوده است. همزمان با این اتفاق، دو فرد مسلح به رستورانی در محل این تصادف حمله کرده و شماری را به گروگان گرفتند.
به گفته پلیس، در حادثه اول، یک خودرو ون سفید وارد پیاده رو شد و با تعداد زیادی از عابران برخورد کرد. برخی منابع تعداد کشته‌ها را 13 نفر و شمار زخمی‌ها را بیش از 100 نفر اعلام کردند.
تصاویری که از صحنه حادثه در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، نشان می‌دهد که تدابیر امنیتی و فوق‌العاده در محل حادثه برقرار شده است و احتمال افزایش شمار کشته‌ها وجود دارد.


وزارت کشور اسپانیا در توئیتر نوشت: فردی با یک خودرو ون تصادف بزرگی را در بارسلون به وجود آورد. تعدادی زخمی شده‌اند.
پس از این اتفاق، پلیس از مردم خواست از رفت وآمد در منطقه «پلازا کاتالونیا» خودداری کنند و بالگردها بر فراز محل حادثه به پرواز درآمدند.
روزنامه «ال پائیس» گزارش داد که راننده خودرو از ون خارج شد و پا به فرار گذاشته است.
پلیس شهر بارسلون دو نفر را که گمان می‌رود در حمله تروریستی در خیابان لاس رامبلاس دست داشتند در یک رستوران ترکیه‌ای در نزدیکی محل حادثه محاصره کرد.
بعضی منابع رسانه‌ای خبر دادند که در نزدیکی فروشگاهی در بارسلون صدای شلیک گلوله شنیده شد.
در پی این حوادث ایستگاه‌های مترو و راه آهن بارسلون بسته شد. همچنین اطراف خیابان «لاس رامبلاس» و سه بلوک از ساختمان‌های اطراف بسته شده و ورود به آنجا ممنوع شده است.
خیابان لاس رامبلاس یک منطقه توریستی در مرکز بارسلون است. این منطقه مملو از فروشگاه و مراکز خرید است. خیابان لاس رامبلاس به نحوی طراحی شده که پیاده رو در وسط قرار گرفته و خودروها در دو لاین اطراف آن حرکت می‌کنند.
چهار مظنون تروریستی در عملیات پلیس اسپانیا کشته شدند
پلیس اسپانیا دیروز اعلام کرد در جریان عملیات مسلحانه دیگری در شهر «کامبریلس» چهار مظنون تروریستی که تلاش داشتند با خودرو خود عابران را زیر بگیرند کشته و یک مظنون دیگر به شدت زخمی شد.
به گزارش ایرنا، شبکه اسپانیایی RTVE اعلام کرد این مظنونان سعی داشتند با راندن خودرو به میان عابران، حمله‌ای مشابه حادثه پنجشنبه شب بارسلون اسپانیا را اجرا کنند.
طبق گزارش این شبکه، شش نفر زخمی شده‌اند که جراحات دو نفر شدید است.
تارنمای روزنامه گاردین با اشاره به درگیری پلیس با این مظنونان تروریستی نوشت: به نظر می‌رسد که حملات هماهنگی در مناطق مختلف ایالت کاتالونیای اسپانیا صورت گرفته که گردشگران را هدف قرار داده است.
به نوشته این روزنامه، یکی از این حملات در کامبریلس رخ داده که طی آن شش نفر زخمی شده‌اند. افرادی که به ضرب گلوله کشته شده‌اند عاملان این حادثه بوده‌اند که مواد منفجره نیز با خود داشتند.
پلیس گفت: هم اکنون اوضاع در کامبریلس تحت کنترل است و یک نفر نیز بازداشت شده است.
کامبریلس شهری ساحلی در یکصد کیلومتری جنوب بارسلون قرار دارد.
به گفته خبرگزاری‌ اعماق و.ابسته به داعش، این گروه تروریستی مسئولیت این حملات را پذیرفته است.
مظنون حمله بارسلون تسلیم پلیس شد و ادعای بی‌گناهی کرد
در همین حال رسانه‌های اسپانیایی گزارش دادند فردی که مدارک هویت وی در خودروی عامل حمله به عابران در بارسلون پیدا شده، خود را به پلیس تسلیم کرد اما نقش داشتن در این حمله را رد کرد.
روزنامه وانگواردیا و تلویزیون TVE خبر دادند که پس از آنکه عکس «ادریس بوکبیر» در رابطه با حمله بارسلون منتشر شد، وی خود را تسلیم پلیس کرد.
ادریس بوکبیر گفته مدارک هویت او که در خودروی ون عامل حمله به عابران پیدا شده، از وی سرقت شده بود.
بوکبیر برادر کوچکش را به سرقت مدارک هویتش متهم کرده است. خودرویی که در این حمله مورد استقاده قرار گرفته، کرایه‌ای بود و به نام وی (ادریس بوکبیر) کرایه شده بود.
به دنبال این حمله، عکس ادریس بوکبیر توسط پلیس منتشر شد. گفته شده، گذرنامه وی که اسپانیایی است در خودرو پیدا شده است. بوکبیر مراکشی الاصل است.
پس از این حوادث ماریانو راخوی نخست‌وزیر اسپانیا راهی باسلون شد. «کارلس پیگدمون» رئیس دولت ایالتی کاتالان سه روز عزای عمومی اعلام کرد. مردم ظهر جمعه نیز در مراسمی در میدان «کاتالونیا» به یاد قربانیان این حادثه یک دقیقه سکوت کردند.
محکومیت جهانی
حملات تروریستی در اسپانیا موجی از محکومیت از سوی مقامات و رهبران کشورها و شخصیت‌های سیاسی و مذهبی جهان را درپی داشت.
به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، خانواده سلطنتی اسپانیا در توئیتی نوشت: آنها قاتل هستند؛ جانیانی که نمی‌توانند ما را بترسانند. همه اسپانیا بارسلون است.
ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه هم در پیامی در کانال تلگرام به پادشاه اسپانیا تسلیت گفت. وی نوشت: ما قاطعانه این حمله سبعانه و خودخواهانه را محکوم می‌کنیم.
واتیکان هم در پیامی اعلام کرد: پاپ رهبر کاتولیک‌های جهان برای قربانیان این حمله دعا می‌کند و با همه مردم اسپانیا به خصوص زخمی‌ها و خانواده‌های قربانیان ابراز همدردی می‌کند.
امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه توئیت کرد: همه فکر من و همبستگی فرانسه با قربانیان این حمله تراژیک در بارسلون است. ما متحد و مصمم می‌مانیم.
«آن ایدالگو» شهردار پاریس هم در توئیتی خطاب به مردم بارسلون اعلام کرد: پاریسی‌ها کنار شما هستند. بارسلون و پاریس در عشق و شکیبایی سهیم هستند.
دفتر آنگلا مرکل صدراعظم آلمان این حملات را تکان دهنده خواند. اشتفن زایبرت سخنگوی مرکل توئیت کرد: با اندوهی عمیق به قربانیان این حمله تکان دهنده در بارسلون فکر می‌کنیم و با مردم اسپانیا ابراز همبستگی و دوستی می‌کنیم.
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا هم در توئیتر نوشت: ایالات متحده حمله تروریستی بارسلون را محکوم می‌کند و هر کمکی را که لازم باشد انجام می‌دهد. قوی و محکم باشید. دوستتان داریم.
باراک اوباما رئیس جمهوری سابق آمریکا توئیت کرد: من و میشل به قربانیان و خانواده هایشان فکر می‌کنیم. آمریکایی‌ها همیشه با دوستان اسپانیایی خود می‌مانند.