نباید در«شرایط حساس کنونی» ماند

آرمان: صبح پنجشنبه ماشین‌هایی با سرنشینان آشنا در محوطه مرکز همایش‌های رازی پارک می‌شدند و افراد شناخته‌شده به سمت سالن می‌رفتند. در مسیر رسیدن به محل برگزاری کنگره «مجمع ایثارگران اصلاح‌طلب» عده‌ای دور آنها جمع می‌شدند و صحبت می‌کردند. از جمله شاخص‌ترین مهمانان این کنگره آیت‌ا... سیدحسن خمینی و حجت‌الاسلام محتشمی‌پور بودند و غیر از آنها بهزاد نبوی، مصطفی تاج‌زاده، فیض‌ا... عرب سرخی، محمد کیانوش راد، جواد امام، جواد اطاعت، حجت‌الاسلام پروازی، محمدرضا خاتمی، غلامرضا ظریفیان، عبدا... رمضان‌زاده، داریوش قنبری، علی اصغر خدایاری، محسن مهرعلیزاده، الهه کولایی، زهرا ‌نژادبهرام، شهربانو امانی، علی شکوری‌راد، عطریانفر، علی صوفی، زیدآبادی، مینو خالقی و مجید انصاری هم حضور داشتند. شاید بتوان چنین اذعان کرد که فضای کنگره مجمع ایثارگران به سبب حضور تعداد زیادی از ایثارگران 8 سال دفاع مقدس، معنوی و تهی از دغدغه‌های صرف سیاسی بود.
رهبری کاریزماتیک
یادگار امام با ذکر یاد رهبر معظم انقلاب، مرحوم آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی و سایر یاران امام، با طرح این سوال که کدام امتیاز و وجهه انسانی در دفاع مقدس وجود دارد که ما می‌توانیم در دوره خودمان از آن استفاده کنیم، اظهار داشت: طبعا امتیاز دوران جنگ توپ، تفنگ، بمباران و شهادت است، اما ممکن است الزاما وجهه مثبتی برای آن دوران نباشد؛ یعنی کسی نمی‌گوید ما برای اینکه این دوران را استمرار ببخشیم، همیشه شهرها را بمباران کنیم، یا اگر در آن دوران کوپن بوده، آن را ادامه دهیم. آیت‌ا... سیدحسن خمینی افزود: رهبری کاریزماتیک امام اقتضائاتی داشته که با رفتنش تمام شده، خیلی خوب بود اگر می‌شد آن را حفظ کرد، ولی آیا امکان آن هست یا آب در هاون می‌کوبیم؟ وی تاکید کرد: آرمان‌هایی در دفاع مقدس بوده، ولی فرهنگ دفاع مقدس نیست. اولین ویژگی فضای جنگ این است که نگاه شما به دشمن خصمانه می‌شود. اگر غیر از این نگاه به دشمن داشته باشید، نمی‌توانید او را بکشید. این نقطه خطرناک هر جنگ است، چون سرآغاز قساوت است. این از ویژگی‌هایی است که در پایان جنگ باید تمام شود. خصومت چیزی نیست که ما به دنبال انتقال آن باشیم. وی گفت: دومین ویژگی جنگ این است که چون و چرا کنار می‌رود و وحدت فرماندهی و اطاعت محض را برمی‌دارد که اتفاقا این امر کاملا عقلایی است، چون فضای التهاب‌آور اقتضائات خودش را دارد؛ شرایط بحرانی اموری را می‌طلبد. نامه امام در پایان جنگ را به یاد آورید که گفت «در جنگ کارهایی کردیم که اقتضائات آن دوران بود». یادگار امام افزود: یکی دیگر از شرایط خاص جنگ این است که نهادهای مدنی محدودتر شود و چون مصلحت بشری در آن است، عقلایی هم هست، تا اینکه به یک شرایط دموکراتیک رجوع شود. وی با تاکید بر اینکه همیشه نباید در شرایط حساس کنونی بود، ادامه داد: بزرگ‌ترین مشکلی که باعث سقوط سیستم‌های کمونیستی شد، این است که همیشه التهاب درونی را نگه داشتند، اما از افتخارات‌جمهوری اسلامی ایران این است که حتی در اوج دوران جنگ با این بحران‌ها مواجه نشد.
بازگشت از منیت


یادگار امام اظهار داشت: وقتی جنگ پیش می‌آید، همه چیز در اختیار جنگ قرار می‌گیرد. کمرنگ شدن فردیت وجهه مثبت انسانی دوران دفاع مقدس است. وی افزود: بزرگ‌ترین چیزی که در جنگ بود و امروز به آن نیاز داریم، بازگشت از منیت است. یکی از موانع این است که آدم‌ها طلبکار یکدیگر شوند. قبل از انتخابات جلسه می‌گیرند و همه فداکار می‌شوند و به محض اینکه تمام شد، منیت‌ها پیدا می‌شود. امام خطاب به دولت می‌گوید که اگر فکر می‌کنید کسی بهتر هست، حرام است که این پست‌ها را نگه دارید و فردای آن روز یکی از وزیران استعفا می‌دهد. الان هم چنین چیزی داریم؟ سیدحسن خمینی «مصادره» را مانع دوم بازگشت از منیت دانست و تصریح کرد: یک چیزهایی در این کشور مال مردم و بین‌نسلی است و به هر قیمتی نباید بگذاریم کسی آن را مصادره کند. شهید، ایثارگر و امام از جمله این موارد هستند. این موارد متعلق به کل ملت ایران، بین‌نسلی و وحدت‌آفرین است و نسل‌های بعدی باید از آنها بهره‌برداری کنند.
سوءاستفاده از ایثارگری؛ نه!
غلامرضا ظریفیان دیگر سخنران این کنگره بود که اظهار داشت: باید از ورود برخی نهادها به رقابت‌های سیاسی پرهیز کرد. وی توجه به محرومان را از برنامه‌های ایثارگران خواند و تاکید کرد: نمی‌خواهیم از اسم ایثارگری سوءاستفاده کنیم و می‌خواهیم این ظرفیت در راستای حل مشکلات کشور قرار بگیرد. او مردمسالاری را اعتقاد اساسی انقلاب و امام و ایثارگران خواند و افزود: تضمین حقوق شهروندی و‌ توجه به احزاب سیاسی که جامعه را ثبات دهد، از دیگر رئوس برنامه ما در سیاست داخلی است. باید از دولت حمایت و آن را بی‌طرفانه نقد کرد و با این حمایت باید کارآمدی نظام را بالا برد. ظریفیان درباره مواضع حزب در سیاست خارجی با انتقاد از عملکرد آمریکا گفت: در این عرصه باید از برخوردهای غیرمسئولانه خودداری کرد و‌ تنها باید یک صدا از سیاست خارجی ایران به گوش برسد. امنیت، در گرو یک سیاست خارجی درست است. وی ادامه داد: تعداد محرومان در کشور قابل قبول نیست و باید در نظام تامین اجتماعی برنامه ویژه‌ای داشت.
انحصارگرایی در مفاهیم ایثار
جواد امام هم در این مراسم با یادآوری اینکه روح امام قبل از ورود آزادگان پر کشید، گفت: جمعی از ایثارگران جنگ به منظور حفظ میراث امام در دفاع از آرمان‌های اصیل‌جمهوری اسلامی اعم از استقلال و آزادی و دین متعهد شدند و این بار نه برای بیرون راندن دشمن متجاوز، بلکه برای اعتلای ایران جمع شده‌اند. وی خاطرنشان کرد: متاسفانه تاکنون یک جریان خاص کلیه مفاهیم ایثارگری را در انحصار خود گرفته و با تشکیل گروه‌هایی سعی در بیرون راندن اصلاح‌طلبان از این عرصه را داشته است. آرمان مشترک مجمع ایثارگران تحقق جامعه‌ای برخوردار از عدالت و آزادی و معنویت است. ما قصد داریم با عمل به نص قرآنی امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر که چیزی جز توجه به منافع ایران نیست، این حرکت را به شیوه‌ای اصلاح‌طلبانه پیش ببریم.