امروز؛ تعیین رئیس شورای‌شهر!

آرمان- مطهره شفیعی: امروز تکلیف صندلی رئیس شورای شهر تهران مشخص می‌شود؛ برای جلوس بر این کرسی نام سه عضو شورا مطرح است که شامل محسن هاشمی، مرتضی الویری و ابراهیم امینی می‌شود. روز گذشته احمد مسجدجامعی درباره ریاست شورا به شفقنا گفت: «یک بار بحث ریاست شورا شده بود و خبرها حاکی از این بود که سه نفر از اعضا داوطلب صندلی ریاست شورا بودند، من جست‌وجو کردم و دیدم که از نوع ادبیات آنها برمی‌آمد که علاقه‌مند هستند در این سمت خدمت کنند. در حال حاضر هم به‌نظرم نامزدها بیش از دو نفر هستند، حداقل نامزدها سه نفر بودند و ممکن است که از سه نفر هم بیشتر شود. من بحثم این بود که ما در همین دوره هم نهایت تلاشمان را کردیم که این مجموعه به‌خوبی اداره شود و من همه تجربه خودم را به کار گرفتم و فکر می‌کنم در اینکه این روند به‌خوبی برگزار و اجرا شود موثر هم بوده است، در دوره پیش برای اینکه یک نوع وحدت بین دوستان اصلاح‌طلب باشد، نامزد می‌شدم، چون اتفاق و اجماع آنان روی من بود و نامزد نشدن من یک نوع گسستگی و ریزش آرا را به همراه داشت، به‌جز مورد اول که همه می‌دانند چه اتفاقی افتاد، همه اعضای اصلاح‌طلب در آن شرایط سخت با هم ماندند؛ لازمه این همدلی و همکاری به‌خصوص در مواردی مانند رأی دادن این بود که کسی که مورد اجماع آنهاست نامزد شود. من بحثم این بود که اگر قرار است افراد مختلف کاندیدای ریاست شورا باشند، شخص دیگری بیاید و نهایت همکاری را با فرد محترمی که شورا انتخاب کند، خواهیم داشت و همان روز هم دست کم سه نفر از دوستان اعلام آمادگی کرده بودند و اگر من و دیگری هم کاندیدا شویم و بر تعداد کاندیدا افزوده شود، ما ۲۱ نفر هستیم و درست نیست ۴ یا ۵ نفر برای ریاست کاندیدا شویم!» برخی هنوز نام الویری را برای ریاست مطرح می‌کنند، اما فراموش کرده‌اندکه او پیش از این توئیت کرده بود: «به محسن هاشمی گفتم دوره‌ چهارم شورا‌ برای وحدت اصلاح‌طلبان نامزد ریاست می‌شدم و امروز به همین دلیل تمایلی به نامزدی ندارم!»
کاندیداتوری محسن هاشمی
 از میان گزینه‌های موجود تنها محسن هاشمی است که به صراحت کاندیداتوری خود را اعلام کرده است. او چند روز قبل با بیان اینکه در حال حاضر بحث‌های ابتدایی در این خصوص انجام شده، اما شنبه هفته آینده گزینه‌های ارکان هیات‌رئیسه اعم از سخنگو، منشی‌ها، رئیس و نایب‌رئیس در جلسه مطرح و مورد بررسی قرار می‌گیرد، گفت: «البته من نیز تصمیم به کاندیداتوری برای ریاست شورای شهر پنجم دارم. هرچند بزرگانی همچون الویری، مسجدجامعی، رسولی، میرلوحی، امینی و... پتانسیل و ظرفیت پست ریاست شورای شهر را دارند و من خجل هستم که در میان این افراد کاندیدا می‌شوم.»
امینی، گزینه‌ای با رأی بالا


سیدابراهیم امینی از رأی خوبی در میان اعضای شورای شهر پنجم برخوردار است، چنان که در اولین انتخابات داخلی شورا رأی او از همه اعضای دیگر بیشتر بود. این عضو حقوقدان پیش از این عضویت در هیات‌رئیسه مجلس ششم را که مجلسی پر از هیاهو و دشواری‌های خاص بوده است، در سابقه خود دارد. او به‌خوبی با شهر تهران آشناست و به‌واسطه تخصصی که در امور حقوقی دارد، تعامل را بهترین راهکار رسیدن به هدف در جهت سازندگی تهران می‌داند. او با تایید حضور خود به‌عنوان کاندیدای ریاست شورای شهر گفته است: «تلاش می‎کنیم با وفاق و همدلی هیات‌رئیسه شورا را انتخاب کنیم و همه در کنار هم بهترین انتخاب را رقم بزنیم و بتوانیم همان‌طور که شهردار را به اتفاق آرا انتخاب کردیم، رئیس شورا را هم انتخاب کنیم.» امینی تاکید دارد: «آقای هاشمی از چهره‌های کارای شورا هستند و برای شهرداری هم جزو گزینه‌ها بودند، اما اتفاق نظر بر خارج نشدن ایشان از شورا بود، اما در رابطه با تعیین رئیس شورا، سعی می‌کنیم نگاه جبهه‌ای داشته باشیم و مسائل حزبی را دخیل نکنیم.»
الویری در صف ریاست شورا
مرتضی الویری هم به ریاست شورا تمایل دارد، چنان‌که بر فعالیت‌های خود افزوده و در شبکه‌های اجتماعی بسیار بیش از گذشته اخبار و اظهار نظرهای او درباره مسائل مختلف منتشر می‌شود. غلامعلی رجایی از فعالان سیاسی اخیرا در کانال تلگرامی خودش نوشته است: «امروز آخرین جلسه مشاوران مجمع برگزار شد. در جلسه بودیم که خبر آوردند تیم محافظان آیت‌ا... شاهرودی رئیس جدید مجمع که فرزند ایشان هم همراه آنها بود، برای بررسی وضعیت به مجمع آمده‌اند. ازجلسه با مهندس الویری بیرون آمدم و قدری درباره انتخابات رئیس شورای شهر و ملاحظاتی که درباره رقابت ایشان و آقامحسن هاشمی بر سر ریاست شورا وجود دارد، با هم گفت‌وگو کردیم.» نکته قابل تامل آنجاست که یکی از اعضای شورای شهر که به‌نظر می‌رسد تمایلش به ریاست محسن هاشمی است، به آرمان گفت: «الویری به سبب آنکه پیش از این شهردار تهران بوده، شانس بیشتری از محسن هاشمی برای ریاست شورای شهر دارد.» شاید حمایت عضو کارگزارانی شورا بدان سبب باشد که الویری شهردار اسبق تهران است و تهران و شورای شهر را به خوبی می‌شناسد. البته شهرداری تهران تنها تجربه او نیست. حضور سه دوره او در ساختمان مجلس و فعالیتش در دوران نمایندگی نشان می‌دهد كه گزینه فعالی است.