ياد آیت‌الله‌هاشمي در شهر

آرمان: نامگذاری یک بزرگراه به نام آیت‌ا... هاشمی کوچک‌ترین کاری بود که برای قدردانی از دهه‌ها خدمت و از خودگذشتگی آیت‌ا... هاشمی می‌شد انجام داد. نام آیت‌ا... هاشمی در تاریخ ایران به نیکنامی ثبت شده است و هیچ‌گاه فراموش نخواهد شد. آیت‌ا... مظهر سازندگی بود و گزاف نیست اگر ادعا شود این سازندگی در بخش‌های مختلف کشور صورت گرفته است و نمی‌توان به یکی از مظاهر سازندگی پس از دوران دفاع مقدس در عرصه‌های اقتصادی، سیاسی و... اشاره داشت و نشانی از آیت‌ا... هاشمی در آن نیافت. بزرگراه «نیایش»، عصر دیروز طی مراسمی رسمی، به نام «آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی» تغییر کرد. پس از ارتحال آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی برخی از اعضای شورای شهر پیشنهاد نامگذاری یکی از خیابان‌ها یا میادین به نام این یار دیرین امام و رهبری را داشتند که سرانجام پس از بررسی‌های مختلف، تغییر نام بزرگراه نیایش به نام «آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی» به تصویب حداکثری اعضای شورای شهر رسید. در این مراسم علاوه بر آیت‌ا... سیدحسن خمینی، عفت مرعشی و دیگر اعضای خانواده آیت‌ا... هاشمی، بسیاری از یاران ایشان و دلسوزان کشور و اعضای شورای شهر چهارم و پنجم حضور داشتند.
آیت‌ا... هاشمی و مسائل تهران
در ابتدای این مراسم پسر آیت‌ا... هاشمی به پشت تریبون رفت و گفت: آیت‌ا... هاشمی از 14سالگی که روستا را به سمت قم ترک کرد، همواره برای سعادت و آبادانی ایران تلاش کرد. محسن هاشمی با گرامیداشت یاد و خاطره شهید محسن حججی اظهار داشت: اخلاق خوش آیت‌ا... هاشمی‌رفسنجانی ورد زبان همه است و اعتبار ما هر چه هست، از اوست. هاشمی با بیان اینکه امروز نام یک خیابان به نام یک شهروند مسئولیت‌پذیر تهران می‌شود، خاطرنشان کرد: مسائل تهران از دید آیت‌ا... هاشمی پنهان نبود و زمانی که در مجلس حضور داشتند، مجمع نمایندگان تهران را تشکیل داده و مسائل تهران را بررسی و برای آن تصمیم‌گیری می‌کردند. وی متذکر شد: از مهم‌ترین اقدامات این مجمع مترو تهران است که امروز یکی از بزرگ‌ترین مشکلات تهران را حل کرده است. همچنین این مجمع به فاضلاب و جمع‌آوری آب‌های سطحی در تهران توجه داشت و با کمک دولت‌ وقت این مسائل را دنبال می‌کرد. عضو پنجمین شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: آیت‌ا... هاشمی تا پایان عمر اهتمام زیادی به آبادانی تهران داشت و حضور چند‌میلیونی مردم در مراسم تشییع پیکر او نشان از قدرشناسی مردم نسبت به او بود. وی افزود: آیت‌ا... هاشمی فردی بود که علاقه وافری به اعتدال و میانه‌روی و توجه به پیشرفت و آبادانی ایران داشت. محسن هاشمی از اقدام مدیریت شهری و شهردار تهران در راستای نامگذاری بزرگراه نیایش به نام آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی تقدیر کرد.
یک پیشنهاد؛ خیابانی به نام مصدق


حجت‌الاسلام سیدمحمود دعایی از یاران آیت‌ا...‌هاشمی هم در مراسم نامگذاری بزرگراه آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی(ره) گفت: فردا روز ٢٨ مرداد است که یک دولت ملی سرنگون شد و شاه جلاد به ایران بازگشت. امیدوارم ٢٨ مرداد آینده خیابانی به نام مصدق نامگذاری شود و یاد او گرامی داشته شود؛ انسانی که می‌خواست نفت را ملی کنند اما نگذاشتند؛ این انسان شریف است. امیدواریم نام خیابان نفت به دکتر مصدق تغییر کند.
ادامه صفحه7