تاييد بازداشت نويسنده كتاب شنود اشباح

برخي پزشكان مي‌گويند سرویسی که به محصورين داده شده، به مقامات درجه یک کشور مانند روسای سه قوه و غیره داده نشده است
تا زمانی که مصوبه شورای عالی امنیت ملی باقی است، موضوع حصر به قوت خود باقی می‌ماند
برخی افراد، کاسب‌کار سیاسی هستند. دل‌شان براي زندانی و محصور نمی‌سوزدو به فکر مسائل سیاسی و جناحی خود هستند
مجموع رقم بدهي صندوق ذخيره فرهنگيان بیش از هشت هزار میلیارد بود اما همه این‌ها اختلاس نیست و برخی معوقات است


در صورتي كه مصوبه تخفیف مجازات اعدام در جرایم مواد مخدر تصویب شود، اين مصوبه شامل برخی محكومان قبلی نيز می‌شود
در پرونده املاك نجومي برخی افراد كه از آ ن‌ها تحقیق شده، معاون شهردار هستند
حجت‌الاسلام غلامحسين محسني اژ‌ه‌اي در يك‌صدوشانزدهمين نشست خود با خبرنگاران ضمن گرامیداشت فرارسیدن هفته دولت و یاد و خاطره همه شهدا به ویژه شهید رجایی و شهید باهنر و همچنين گرامیداشت سالروز بازگشت آزادگان به میهن، گفت: در آستانه تشکیل دولت دوازدهم هستیم و بحمدا... مجلس با تلاش وافر به وزرای پیشنهادی رای اعتماد داد و ان‌شاءا... دولت هر چه سریع‌تر کار خود را شروع می‌کند.
وي در پاسخ سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه با توجه به درخواست آقای کروبی مبنی بر خروج نیروهای امنیتی از منزل و همچنین درخواست محاکمه علنی ایشان و با توجه به اینکه مورد اول انجام شده، به درخواست دوم چه زمانی رسیدگی می‌شود؟ گفت: چه کسی گفته انجام شده است؟ این ادعا دروغ محض است. لازم است در این خصوص توضیحاتی بدهم. بهتر است هر موضوع را از جنبه‌های مختلف تفکیک کنیم و اقدام مناسب را در نظر بگیریم؛ زیرا ممکن است حق مطلب ادا نشود.
وی اظهار کرد: اقدامات مجرمانه‌ای در سال‌های 88 و 89 اتفاق افتاد و عده‌ای مقابل قانون قرار گرفتند. تخریب اموال عمومی، اهانت، تهمت، افترا و سلسله اقدامات مجرمانه‌ای توسط این افراد صورت گرفت و از همان زمان دستگاه‌های مسئول مشغول برخورد با مجرمان شدند. در این راستا عده‌ای دستگیر شدند، عده‌ای با رافت اسلامی مجازات و محاکمه شدند. برای مثال اگر نیاز به وکیل داشتند برای آن‌ها وکیل معاضدتی گرفته شد. برخی که سنین پایین‌تری داشتند یا اظهار ندامت کردند، قبل از تحمل کیفر مشمول عفو شده و آزاد شدند.سخنگوی قوه قضايیه با بیان اینکه در این راستا اقدامی هم توسط شورای عالی امنیت ملی در سال 89 نسبت به بعضی از کسانی که در راس بودند صورت گرفت، اظهار کرد: آن تصمیم منجر به محصور شدن بعضی از افراد شد. آن مصوبه همچنان به قوت خود باقی است. هر فردی که در زندان است یا در حصر هست، ممکن است مشکلات خانوادگی داشته باشد یا اینکه نیاز به بهداشت و درمان داشته باشد. باید به این مشکلات در حد قانون و تا جایی که مقدور است رسیدگی شود. این کار انجام می‌شود و روال عادی و معمولی دارد. به محصورین نيز همین طور رسیدگی می‌شود.
محسنی‌اژه‌ای با اشاره به اینکه نیاز به درمان و سایر نیازها ممکن است برای زندانی و محصور پیش بیاید، بيان کرد: نسبت به درمان و سایر خدمات پیش‌بینی‌هایی صورت می‌گیرد و سازمان زندان‌ها در حد توان و امکانات اقدام می‌کند. اخیرا برخی محصورین که به بیمارستان رفتند، پزشکان‌شان مدعی شده‌اند سرویسی که شما به این افراد داده‌اید به مقامات درجه یک کشور مانند روسای سه قوه و غیره ... داده نشده است. برای رفع برخی گرفتاری ها و بیماری‌ها و غیره اقدامات را جدا کنید.
وی افزود: برخی افراد کاسب‌کار سیاسی هستند و دروغ می‌گویند. دل‌شان هم به دل زندانی و محصور نمی‌سوزد. چون به فکر مسائل سیاسی و جناحی خود هستند، جوسازی می‌کنند. این افراد دو دسته‌اند، عده‌ای تحریک می‌کنند و مرتکب جرم می‌شوند که قوه قضايیه باید با همین‌ها برخورد کند و برخورد هم می‌کند. عده‌ای نیز در این سطح نیستند که در مورد آن‌ها اغماض می‌شود. تلاش قوه قضاييه این بوده که به پرونده فرد مجرم طبق موازین قانونی رسیدگی کند و چنانچه محکوم شد، مجازات را اجرا کند یا حتی اگر قابل ارفاق بود به آن ارفاق کند. همان‌طور که بسياري از افراد به مرخصی می‌روند یا از آزادی مشروط و عفو و غیره در چارچوب موازین استفاده می‌کنند.
سخنگوی قوه قضايیه خاطرنشان کرد: نکته دیگر اینکه قاطعانه و صراحتا می‌گوییم قوه قضايیه در مقابل فضاسازی و جوسازی منفعل نخواهد شد. همه کسانی که پنبه در گوش گذاشته‌اند آن را در بیاورند. ما تحت تاثیر جو، اقدامی نخواهیم کرد.وی افزود: گاهی این جوسازی‌ها به ضرر کسی است که فکر می‌کند به نفع آن اقدامی صورت می‌گیرد. البته منظورم غیر از کاسب‌کاران سیاسی است. نکته آخر اینکه تلاش بر این بوده که تحت شرایط سیاسی اجازه ندهیم از انصاف و اعتدال خارج شویم و به کسی فشار بیشتری آورده شود. کسی که در حصر است نیازهایی دارد و اینچنین نیست که به واسطه فضاسازی که برخی‌ انجام می‌دهند بگوییم چون فلان کار را کرد، درمان نشود یا مشکل خانوادگی‌اش برطرف نشود.وی در پایان گفت: در مورد خواسته اول آقای کروبی که گفتم دروغ محض است. در مورد خواسته دوم نیز تا زمانی که مصوبه شورای عالی امنیت ملی باقی است، موضوع به قوت خود باقی می‌ماند.
محسنی اژه‌ای همچنين درباره تشکیل کمیته رفع حصر توسط فراکسیون امید و در صورت به نتیجه رسیدن اقدام این کمیته، آیا دستگاه قضایی آمادگی برگزاری دادگاه سران فتنه را دارد یا خیر گفت: تا زمانی که مصوبه شورای عالی امنیت ملی برقرار است، مطابق آن عمل می‌شود. هر وقت مصوبه برداشته شد، قوه قضايیه به وظیفه خود عمل می‌کند.
محكوميت مدیران بازداشتی کانال‌های تلگرامی
اژه‌ای در پاسخ به سوال دیگری درباره پرونده مدیران کانال‌های تلگرامی و اینکه گفته شده بود مطالبی درباره وزیر اطلاعات در این پرونده مطرح است، گفت: تا الآن چند پرونده تشکیل شده است؛ یک پرونده 14 متهم داشت که محاکمه شدند و حکم‌شان صادر شد و متهمان به 91 روز حبس تا پنج سال حبس محکوم شدند. یک پرونده هم بود که هشت متهم داشت که دادگاه این افراد برگزار و تمام شده و آخرین دفاع نيز اخذ شده است ولی تا پایان هفته گذشته که سوال کردم، هنوز حکم صادر نشده بود.
صدورحكم پرونده محمدعلي طاهري
اژه‌ای در پاسخ به سوال ديگري درباره آخرین وضعیت پرونده محمدعلی طاهری گفت: با واسطه شنیدم که در ارتباط با این فرد حکم صادر شده است ولی هنوز مثل اینکه ابلاغ نشده است چون حکم قابل اعتراض است، از بیان جزيیات معذور هستم. در هر صورت بعد از قطعیت رسانه‌ها در جریان جزيیات قرار می‌گیرند.
محسنی اژه‌ای در ادامه نشست خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه روند برخورد دستگاه قضایی با متخلفان در این دستگاه به چه صورت است؟ گفت: همان‌طور که در نشست‌های متعدد گفته‌ام، یکی از مسائل مورد عنایت قوه قضايیه در سال‌های اخیر، برخورد با متخلفان و کسانی است که در داخل یا خارج از دستگاه قضا به نام قوه قضايیه تخلف می‌کنند و به حیثیت دستگاه قضا، خدشه وارد می‌آورند. یکی از اقدامات دستگاه قضا در این رابطه، بازرسی‌های پنهانی است که توفیقات خوبی هم داشته است. یک بخش هم انجام بازرسی‌ها به صورت آشکار است که دادسرای انتظامی قضات در این حیطه ورود دارد. مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضايیه فعال‌تر از گذشته در این زمینه ورود کرده است. همچنین مرکز ارتباطات قوه قضايیه از طریق ارتباطاتی که با مردم دارند، گزارش تخلفات را دریافت می‌کنند.
وی افزود: اخیرا اقدام جدیدی که انجام شده، مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضايیه، سامانه‌ای را با شماره 1580 راه‌اندازی کرده و مردم از طریق این شماره می‌توانند گزارش‌های خود را اعلام کنند و مطمئن باشند که مسائل تعقیب و پیگیری می‌شود.
جاعل مالیاتی 100 میلیاردی
سخنگوی قوه قضاییه در مورد آخرین وضعیت پرونده تخلفات مالیاتی نيز گفت: گاهی کارمندان اداره مالیات یا افراد جاعل و سوءاستفاده‌گر با کسانی که باید مالیات پرداخت کنند، تبانی می‌کنند و وانمود می‌کنند که مالیات آن‌ها را از يك میلیارد به 500 و یا 600 میلیون کاهش می‌دهند که در حال حاضر پرونده‌ای در این خصوص در شهرری داریم که 12 نفر در آن متهم هستند که برخی کارمند و برخی جاعل و دلال هستند. این پرونده در مرحله رسیدگی دادسرایی است.معاون اول دستگاه قضا همچنین افزود: برای فردی نیز که پرونده‌ای در تهران داشت و چند وقت پیش با قرار وثیقه سنگین آزاد شد،پرونده‌ای در استان گیلان تشکیل شد که توانسته بودند با اسناد جعلی بیش از 100 میلیارد تومان فرار مالیاتی داشته باشند که در این رابطه برخی کارمندان و برخی افراد واسطه دستگیر شدند و خود آن فرد که بايد بیش از 100 میلیارد مالیات بپردازد، در تهران در زندان بود؛ بنابراین پرونده استان گیلان هم به تهران منتقل شد و به‌طور توام رسیدگی می‌شود.
آخرين رقم اختلاس از صندوق ذخيره فرهنگيان
محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوال دیگری درباره آخرین رقم اختلاس از صندوق ذخیره فرهنگیان و اینکه آیا از هشت هزار میلیارد بیشتر شده است یا خیر گفت: مجموع رقم بیش از هشت هزار میلیارد بود اما همه این‌ها اختلاس نیست و برخی از این‌ها معوقات است که اختلاس صدق نمی‌کند. این هشت هزار میلیارد در ارتباط با پنج الی 6 نفر بود که بخشی بازگشته و بخشی نیز در حال مذاکره برای بازگرداندن است. املاکی را هم بابت بدهی تهاتر کرده بودند که این اموال توقیف شده و در اختیار بانک و صندوق است تا زمانی که دادگاه حکم صادر کند.
ارسال پرونده 12 استاندار و فرماندار به دادگاه درباره جرايم انتخاباتی
در ادامه اين نشست، محسني اژه‌ای در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران درباره تخلفات انتخاباتی و برخورد با مجرمان و متخلفان و احضار برخی افراد اظهار کرد: تخلفات انتخاباتی دو بخش است؛ یک بخش جرم و یک بخش تخلف است که تخلفات مربوط به قوه قضايیه نیست. پرونده‌ها در حال رسیدگی در استان‌ها و تهران است. در تهران نسبت به 12 استاندار و فرماندار کیفرخواست صادر شده اما هنوز دادگاه‌های‌شان برگزار نشده است. در استان‌ها نیز تاکنون 17مورد محکومیت اعم از حبس و جزای نقدی صادر شده و 24 مورد نیز برائت صادر شده و تعدادی هم در حال رسیدگی است.
محسنی اژه‌ای درباره مصوبه مجلس شورای اسلامی مبنی بر تخفیف مجازات اعدام در جرایم موادمخدر و اینکه آیا این تخفیف شامل محکومان قبلی هم می‌شود یا خیر، گفت: این مصوبه هنوز مراحل خود را کامل طی نکرده است اما اگر تصویب شود، شامل برخی افراد قبلی نيز می‌شود.
تحقیق از هفت نفر در پرونده توهین به ريیس‌جمهور در روز قدس
غلامحسین محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوال دیگری درباره آخرین وضعیت پرونده توهین به ريیس‌جمهور در روز قدس گفت: تاكنون از هفت نفر در این پرونده تحقیق شده و به سه نفر تفهیم اتهام شده است و مابقی هنوز تفهیم اتهام نشده‌اند زیرا باید تصاویر بازبینی شود.
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر درخواست مصباحی مقدم برای محاکمه احمدی‌نژاد گفت: قبلا پرونده‌ای تشکیل شده بود که در حال رسیدگی است. همچنین در ماه‌های اخیر و هفته‌های اخیر هم مطالب جدیدی رسیده که در حال رسیدگی است.
محکومیت ۹ هزار میلیاردی آمریکا در دادگاه ایران
اژه‌ای در پاسخ به سوال دیگری درباره اقدام متقابل دستگاه قضایی در مقابل اقدامات آمریکا گفت: مجموعه دستگاه‌های نظام اعم از وزارت خارجه، قوه قضايیه و قوه مجريه، به گونه‌ای که شایسته و بایسته بوده نسبت به جنایت‌های آمریکا كه چه قبل از انقلاب و چه بعد از آن تا به امروز روا داشتند، در داخل و خارج از کشور اقدام نکرده‌اند. البته کارهای بسیاری هم شده و قوه قضايیه در ارتباط با دولت و وزارت خارجه، پیوسته اقداماتی را انجام داده است.
معاون اول قوه قضايیه افزود: بسیاری از هموطنان بر اثر اقدامات تروریستی گروه‌های تروریستی که آمریکا حامی‌شان بوده، شهید یا مجروح شدند و مردم شکایت کردند و حکم هم صادر شده است.
از جمله پرونده‌ای که اخیرا منجر به صدور حکم شده، کسانی هستند که در بمباران شیميایی که برخی کشورهای غربی و آمریکا نقش داشتند، شکایت کردند. در رابطه با 18 نفر که از این جهت صدمه دیدند، کشور آمریکا 9 هزار و 303 میلیارد ریال جریمه مالی شده است.وی گفت: البته بیش از 18 نفر هستند، اما فعلا این تعداد شکایت منجر به صدور حکم شده است.
تایید بازداشت نویسنده کتاب شنود اشباح
محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوال ديگري مبنی بر اینکه نویسنده کتاب شنود اشباح و مدیر یک سایت به‌خاطر جاسوسی برای اسرايیل در بازداشت هستند، گفت: اینکه بازداشت هستند یا خیر، آخرین خبر را نگرفتم اما دادگاه این‌ها برگزار می‌شود و اتهامات‌شان نيز امنیتی است اما فعلا از بیان جزيیات معذورم.محسنی اژه‌ای یادآور شد: این پرونده دو متهم دارد.
سخنگوی قوه قضايیه در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران درباره محدود کردن اعدام در ملأعام گفت: اعدام افراد در ملأ عام زماني انجام مي‌شود که اولا با شورای تامین استان هماهنگ شده باشد، ثانیا آن جنایت، موجب جریحه‌دار شدن احساسات عمومي شده باشد.
برخی موارد در حکم دادگاه قید می‌شود و اگر شورای تامین نيز ایرادی نبیند، اعدام در ملأ عام اجرا می‌شود.
محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوال دیگری درباره پرونده املاک شهرداری گفت: از بیش از 180 نفر در این پرونده تحقیق شده است. برخی که در این پرونده از آن‌ها تحقیق شده، معاون شهردار هستند.