رفتار دوگانه اصولگرایان

اخیرا سفر سرلشکر باقری به ترکیه مورد استقبال جریان اصولگرا قرار گرفته است و این جریان به تعریف و تمجید از آن می پردازد این در حالی است که اگر دیدارهایی از سوی وزیر خارجه ایران با مقامات ترکیه انجام می‌شد، عده‌ای از همین اصولگرایان، ظریف و تیم وزارت خارجه را به کوتاهی و دوستی با دولتی متهم می‌کردند که در سوریه علیه ایران اقدام می کند و رهبر آن به دنبال امپراتوری عثمانی است. این رفتار متناقض و یک بام و دوهوای اصولگرایان نسبت به سیاست خارجه ایران عجیب و درعین حال قابل بحث است .
فراموش نکنیم نحوه کارگردانی خارجی در دنیا دارای قالب و معیارهایی است که در وزارت امور خارجه هر کشور تجلی می‌یابد.
اجرای سیاست خارجی در هر مملکتی از وزارت خارجه آن دستور می‌گیرد. حتی اگر تصمیم‌گیرندگان در کانون‌های متفاوتی باشند باید تصمیم‌شان با وزارت خارجه یکدست انتخاب شده و از سوی همین وزارتخانه ابلاغ شود .
متاسفانه در حال حاضر می‌بینیم که سیاست خارجه در ایران از جاهای مختلف و تریبون‌های گوناگون مثل تریبون‌های نماز جمعه، و ... نیز شنیده می‌شود. حتی در داخل دولت معاون وزارت ورزش بدون توجه به اینکه اظهارنظرش می‌تواند ورزش ایران را از صحنه بین‌المللی خارج کند اظهارنظری می‌کند که بعدا ناچار می‌شود زیر آن حرف بزند. وقتی شما در مقام معاونت وزیر زیر حرفی که زده‌اید می‌زنید، در شان دولت نیست.


امروز هم برخی اصولگرایان در هر زمینه‌ای حتی سیاست خارجه، خود را نماینده مردم می‌دانند این در حالی است که مردم با رای‌شان نشان دادند که برجام و تعامل را می‌خواهند و وزارت خارجه دولت را تایید کرده‌اند. قوی‌شدن در زمین اقتصادی، نظامی و سیاسی همه در سایه وزارت خارجه است.
اما باز هم می بینیم که اصولگرایان با دخالت بی مورد و با انتقادها از سیاست‌های خارجه دولت به دنبال انتقام‌گیری‌اند.
درباره دیدار اخیر سرلشکر باقری هم باید گفت درهمه جای دنیا دیدارهای مقام نظامی کشورها با یکدیگر صورت می‌گیرد. اما این دیدارها نیز باید یک ماموریت تلقی شده و معرف این ماموریت هم باید وزارت خارجه باشد.
در مورد این ماموریت به خصوص که درباره هماهنگی‌های اقلیم کردستان صورت گرفته است، وزارت خارجه مبنای تمایل مردم برای تعامل، اعتدال و آرامش را در نظر گرفته است.
این سفر نظامی هم برای جلوگیری از مخاطراتی است که می‌تواند آرامش ایران را به هم بزند.