اختراع پست برای اینکه نهاوندیان هم باشد

آفتاب‌یزد – گروه‌شبکه: این روزها بازار انتصابات در دولت دوازدهم داغ است. از همین رو شاهد انتصاب افرادی از سوی حسن روحانی به سمت‌های جدیدشان هستیم. در میان این انتصابات شاهد اختراع سمتی هستیم که قبلا وجود نداشته، ولی توسط رئیس‌جمهور کشورمان به ثبت رسیده است. درست مثل سمت محمد نهاوندیان که به‌عنوان «معاون اقتصادی رئیس‌جمهور» منصوب شده است. گفته می‌شود چنین پستی تا حالا وجود نداشته و همین مسئله انتقاد کاربران شبکه‌های اجتماعی را برانگیخته است. در واقع آنها دچار نوعی سردرگمی شده‌اند و نمی‌دانند که فرمان هدایت اقتصادی دست چه کسی است؟ چراکه پیشتر هم پای یک مشاور اقتصادی به نام نیلی درمیان بود و حالا هم یک معاون اقتصادی به نام نهاوندیان به آن اضافه شده است. از همین‌رو برخی از واکنش‌های کاربران شبکه‌های اجتماعی را به این اتفاق در زیر می‌خوانید.
یکی از کاربران در این مورد توئیت کرده است: «روحانی برای نهاوندیان پست جدید در دولت دوازدهم ساخت و نهاوندیان را به‌عنوان معاون اقتصادی رئیس‌جمهور منصوب کرد. سمتی که پیش از این وجود نداشت.»
فرد دیگری نوشته است: «دستیار ویژه اقتصادی: نیلی، معاون اقتصادی: نهاوندیان، وزیر اقتصاد: کرباسیان. این همه سمت مشابه و همپوشان دقیقا یعنی چی؟»
کاربر دیگری گفته است: «با انتصاب نهاوندیان به سمت معاونت اقتصادی، دعواهای اقتصادی داخل دولت، نمود جدی‌تری پیدا می‌کند.»


شخصی نیز عنوان داشته است: «با انتصاب نهاوندیان به سمت معاون اقتصادی، روحانی نشان داد که قصد ندارد سکان اقتصادی را به جهانگیری بسپارد.»
دیگری نوشت: «با انتصاب نهاوندیان به سمت معاونت اقتصادی و دکتر نیلی به‌عنوان دستیار اقتصادی رئیس‌جمهور من کمی گیج شدم. فرمان هدایت اقتصادی دست چه کسی است؟ البته این را هم عرض کنم که با ابقای نوبخت در سازمان برنامه، اساسا امکان هدایت هماهنگ در اقتصاد وجود ندارد و همچنان بخش‌ها مستقل جلو خواهند رفت!»
یکی دیگر از کاربران گفت: «موضوع ساده است، نیلی سهمیه جهانگیریه، نهاوندیان هم دلجویی شد قرار بود وزیر بشه.»
فردی نیز گفته است: «روحانی با انتخاب نهاوندیان به‌عنوان معاون اقتصادی، عملا وزارت اقتصاد رو هیچ‌کاره کرد.»
کاربران دیگر نوشته‌اند:
«نوبخت و نهاوندیان خیلی تاثیر دارند روی روحانی و اونها مخالف بودن. طیب‌نیا عملکردش خیلی خوب بوده، اما هم‌راستا با اینها نبوده»،«روحانی با انتصاب نهاوندیان به معاونت اقتصادی یک نهاد را برای یک شخص ایجاد کرد»،«پست اختراعی برای نهاوندیان و حکمی که هیچ اشاره‌ای به وظایفش نشده تنها نشان از بلبشوی بیشتر در اداره امور اقتصادی دارد»،«احمدی‌نژاد هم هر کسی رو مجلس به اون رای نمی‌داد یه معاونت براش درست می‌کرد، مجلس هشتمی‌ها می‌گفتن دولت موازی و غیرقابل نظارت درست کرده»، «وقتی علیه نهاوندیان موج افتاد، یکی از انجمن اقتصاددانان بهم زنگ زد، گفت ما پیشنهاد ایجاد معاونت اقتصادی داریم! گفتم چه توجیهی؟ گفت خبرش رو کار کن»،«نهاوندیان سفیر نولیبرالیسم و نماینده‌ تام‌الاختیار ایران در WTO بود، او نخستین کسی بود که ضرورت تحول نظام اقتصادی را با امنیت پیوند زد»، «انتصابات در بخش اقتصادی دولت نشان از ادامه راه غلط به‌شیوه بازاری و هیئتی مثل بازاری‌های موتلفه است»،«روحانی با اختراع یک پست جدید، نهاوندیان، از دیگر فعالان اقتصادی راستگرای نامعتدل را به سمت معاونت اقتصادی رئیس‌جمهور منصوب کرد»، «مبهم‌ترین حکم روحانی از آن نهاوندیان شد. سمتی تشریفاتی یا دولتی در دولت با اختیارات فضایی؟»،«معاونت اقتصادی رئیس‌جمهوری فقط برای اینکه نهاوندیان عضو کابینه باشه»،«کرباسیان مجری سیاست‌های نیلی و نهاوندیان! با انتصاب نهاوندیان به معاونت اقتصادی رئیس‌جمهور و زن لیبرال‌های کابینه افزایش قابل‌توجهی یافت»،«الان بین نهاوندیان و نیلى و کرباسیان کى رئیسه بالاخره؟»،«معاون اقتصادی چیکار می‌کنه که وزیر اقتصاد نمی‌تونه انجام بده؟»،«شاهد بدعتی جدید از طرف آقای روحانی هستیم. برای نهاوندیان که مطمئن بود رای نمیاره یک معاونت درست کرد»،«وزیر اقتصاد، رئیس برنامه، رئیس بانک مرکزی، مشاور اقتصادی و رئیس ستاد و... معاون اقتصادی رئیس‌جمهور از کجا سر درآورد؟»،«سمت جدید ساختن، از ویژگی‌های بارز رئیس‌جمهورمون هست او همه را راضی نگه می‌دارد.»
اما یک کاربر در موافقت با ایجاد چنین پستی از حسن روحانی نوشته است:«تعیین نهاوندیان و احیای معاونت اقتصادی و نیز تعیین دستیار ویژه در اقتصاد به‌همراه تغییر در تیم اقتصادی کابینه نوید عزم دولت در بهبود اقتصاد است.»