وام ۸ میلیارد یورویی کره به ایران

آرمان – فریبا نهاوندی: بزرگ‌ترین قرارداد وام خارجی پسابرجام امضا شد. به دنبال توافق ایران با کشور‌های 1+5 گشایش‌های تازه‌ای در حوزه‌های مختلف برای ایران ایجاد شد. بعد از برجام هیات‌هایی از کشور‌های مختلف به ایران آمدند و هیات‌های ایرانی نیز سفر‌های متعددی به کشور‌های مختلف داشتند. هدف از این سفر‌ها جذب سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه‌های مختلف بود، اما این امر که خود را در قرارداد‌های نفت و گاز، خودرو و... نشان داد، تنها دستاورد برجام در حوزه اقتصادی نبود. در این دوران روابط بانکی ایران با کشور‌های دیگر بهبود یافت و علاوه بر اینکه بانک‌های ایرانی به سوئیفت متصل شدند، ایران از فهرست سیاه FATF نیز بیرون آمد. اکنون و در ادامه گشایش‌هایی که در پسابرجام ایجاد شده است، کشور ما توانسته قراردادی برای دریافت وام خارجی به ارزش هشت‌میلیارد یورو با کره‌جنوبی امضا کند.
۸‌ میلیارد یورو، حاصل سفر به سئول
چهارشنبه هفته گذشته بود که معاون اول رئیس‌جمهور عنوان کرد: «قرارداد هشت‌میلیارد یورویی بانک کره‌ای با وزارت اقتصاد ایران فردا امضا می‌شود.» یک روز بعد منابع خبری اعلام کردند هیات ایرانی که با مسئولیت محمد خزاعی، رئیس سازمان سرمایه‌گذاری خارجی و نمایندگانی از بانک مرکزی ایران و تعدادی از بانک‌های تجاری کشورمان برای امضای قرارداد مبادله وام به ارزش بیش از هشت‌میلیارد یورو به سئول سفر کرده بود، موفق به امضای بزرگ‌ترین قرارداد وام خارجی پس از برجام شد. خزاعی در سخنانی در ابتدای مراسم امضای قرداد خط اعتباری بیش از هشت‌میلیارد یورویی با اگزیم بانک کره با توجه به سوابق خوب روابط و همکاری فی‌مابین و با اشاره به اینکه اقتصاد کره یازدهمین اقتصاد بزرگ جهان است و توانمندی‌های تکنولوژیکی مطلوبی دارد، امضا و اجرایی‌شدن این خط اعتباری را گامی مهم در گسترش روابط بین دو کشور دانست. او اضافه کرد که بخش‌های دولتی و خصوصی ایران می‌توانند در چارچوب مقررات موجود از این وام استفاده کنند. این مقام مسئول تصریح کرد: ۱۲بانک ایرانی به عنوان بانک‌های عامل و طرف قرداد استفاده از این وام خواهند بود. مدیر اجرایی اگزیم بانک کره‌جنوبی نیز امضا و اجرا‌شدن این قرارداد را گام مهمی در توسعه روابط اقتصادی دو کشور مبتنی بر تامین منافع مشترک دانست. چانگ تصریح کرد: پروژه‌های متعددی با تایید بانک مرکزی و سازمان سرمایه‌گذاری ایران می‌توانند از این خط اعتباری بهره مند شوند. مبلغ وام مورد اشاره بیش از ۸‌میلیارد یورو (معادل حدود ۱۰‌میلیارد دلار) است و بخش دولتی و بخش خصوصی هر دو می‌توانند از این خط اعتباری در کلیه پروژه‌هایی که شرایط استفاده از وام‌های خارجی را داشته باشند، استفاده کنند. پروژه‌های متعددی به ویژه در حوزه بهداشت، حمل‌ونقل و انرژی پیش از این مورد مذاکره قرار گرفته و آماده معرفی به طرف کره‌ای هستند که پس از امضای قرارداد وام توسط سیستم بانکی کشور و اخذ مصوبه دولت برای تضمین وام مذکور، وزارت امور اقتصادی و دارایی برای صدور ضمانتنامه وام اقدام خواهد کرد. قبل از این نیز قرارداد وام 1/7‌میلیارد دلار با اگزیم بانک چین برای برقی کردن راه‌آهن تهران - مشهد امضا شد و همچنین قرارداد 2/2میلیارد یورو با روسیه برای بخش انرژی و حمل و نقل امضا و اجرا شد.
بازگشت اعتماد جهانی به نظام بانکی ایران


به دنبال امضای قرارداد با اگزیم بانک کره، رئیس بانک مرکزی در یادداشتی تلگرامی نوشت: یکی از مشکلاتی که به واسطه تحریم‌های بین‌المللی برای کشور ایجاد شده بود، متوقف شدن قراردادهای تامین مالی بین‌المللی (فاینانس) بود. در نتیجه تحریم‌های ظالمانه و غیر مشروع وضع شده علیه کشور، نه تنها ارائه خطوط اعتباری جدید برای تامین مالی پروژه‌های عمرانی و تولیدی کشور متوقف شد، بلکه بازپرداخت برخی از وام‌های دریافت شده سابق نیز به دلیل از میان رفتن کانال‌های پرداخت، با مشکل و مانع مواجه شد. در ادامه یادداشت ولی ا... سیف آمده است: پس از توافق هسته‌ای و رفع تحریم‌ها یکی از اولین اقدامات انجام شده، تسویه تعهدات سابق بود که نتیجه آن را در بهبود رتبه اعتباری کشور مشاهده کردیم. اکنون و پس از مذاکرات مفصل و طولانی،‌ شاهد این هستیم که قراردادهای جدید تامین مالی یکی پس از دیگری به ثمر رسیده و نهایی می‌شوند. او عنوان کرده است: قرارداد خط اعتباری با اگزیم بانک کره‌جنوبی به ارزش هشت‌میلیارد یورو که با تلاش‌های سازمان سرمایه‌گذاری خارجی، بانک مرکزی و سیستم بانکی نهایی شده، نمونه‌ای از این تلاش‌هاست که منجر به عملیاتی شدن پروژه‌های عمرانی و تولیدی متعددی در کشور شده و آثار آن در رشد و توسعه اقتصادی کشور، در آینده هر چه بیشتر روشن خواهد شد. سیف نوشته است: قراردادهای تامین مالی بلندمدت، نه تنها از جهت آثار مستقیمی که در اجرای پروژه‌های عمرانی و تولیدی کشور و ایجاد اشتغال در کشور می‌گذارند اهمیت دارند، بلکه از بعد مالی و بانکی نیز، نمایانگر تمایل کشورها به برقراری روابط بلندمدت بانکی و نشانه اعتماد بالا میان نظام مالی دو کشور هستند. گام‌هایی که در سال‌های گذشته توسط دولت، یکی پس از دیگری برای گسترش روابط بین‌المللی و اصلاح وضعیت اقتصادی برداشته شد، اگرچه بعضا با سختی‌ها و ناهمواری‌هایی مواجه بود،‌ اما اکنون به نحو پیوسته‌ای شاهد به ثمر نشستن این تلاش‌ها هستیم و انشاءا... این حرکت‌ در آینده نیز تداوم خواهد یافت. در پایان این یادداشت آمده است: باور دولت تدبیر و امید همواره این بوده است که تلاش در جهت ارتقای رفاه ملت شریف ایران و آبادانی هر چه بیشتر کشور، مهم‌ترین اولویت کلیه کارگزاران نظام است و در این راستا، از هیچ‌تلاشی دریغ نخواهد شد.