آب سنگین خنداب به جای آب سنگین اراک

آرمان: فازدوم نیروگاه هسته‌ای ایران با کمک روس‌ها در حال اجرایی شدن است. از سوی دیگر بازطراحی رآکتور آب سنگین نیز وارد مرحله دوم شده است. دو خبر فوق را کمالوندی در مورد تحرکات سازمان انرژی اتمی اعلام کرد. وی درخصوص بازطراحی قلب رآکتور اراک، اظهار کرد: در موضوع بازطراحی رآکتور که اسم جدید آن رآکتور آب سنگین خنداب است، کارهای زیادی انجام شده است و آمریکایی‌ها به وظایف خود درخصوص بازطراحی رآکتور اراک عمل کردند. به گزارش ایسنا، بهروز کمالوندی اظهار داشت: آمریکایی‌ها عضو کارگروهی هستند که در آن کارگروه، در بازبینی‌ها نقش دارند، اما کار اصلی برای بازبینی بر عهده چینی‌هاست. کمالوندی با اشاره به اینکه در مراحل بعدی کارهای مهندسی، نصب و راه‌اندازی انجام خواهد شد، متذکر شد: کار خیلی خوب پیش می‌رود و به لحاظ زمانی به هیچ وجه عقب نیستیم.
کار اساسی ایرانی‌ها در خنداب
کمالوندی ضمن تاکید بر اینکه کار اساسی و اولیه توسط ایران در قالب طراحی انجام می‌شود، گفت: خوشبختانه طراحی ما در حدود 14 ماه انجام شد و در مرحله بعد چینی‌ها آن را تایید کردند که می‌شود گفت کار کاملا بی‌نقصی انجام شده و الان وارد فاز دوم شده‌ایم و طراحی جامع‌تری انجام شده است. اگر چه برای انعقاد قرارداد، یک سال طول کشید اما در یک سال اخیر چون یک کار دیگری داشتیم که باید خودمان انجام می‌دادیم، آن کار داشت انجام می‌شد. اگر قرارداد هم یک سال قبل از آن منعقد می‌شد، باید می‌ایستادیم تا این کار تمام شود و سپس بر اساس قرارداد به چینی‌ها تحویل داده می‌شد.
وارد مرحله دوم باز طرحی شدیم


سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه در حال حاضر یک ماه است که وارد مرحله دوم بازطراحی قلب رآکتور آب سنگین خنداب شده‌ایم، گفت: منتظر بودیم که نتیجه اولیه مشخص شود و اگر ایراداتی هست این ایرادات برطرف شود، بر اساس طرح اساسی ابتدا باید اقداماتی انجام شود و زمانی می‌شود وارد جزئیات شد که اقدامات اساسی اولیه تایید شود. وقتی می‌گوییم بازطراحی، خود بازطراحی نیازمند این است که چیزی را طراحی کنیم، باید توجه داشت که 90 درصد از بخش‌های مختلف رآکتور قرار نیست، بازطراحی در مورد آنها انجام شود، بلکه 10 درصد باید بازطراحی شود که بخش بسیار مهمی است.
همکاری ایران و روسیه
کمالوندی در خصوص همکاری‌های ایران و روسیه در ساخت نیروگاه‌ها، اظهار کرد: اخیرا به روسیه سفر کردیم و رآکتور جدید و نیروگاه جدید ساخته می‌شود. کار به خوبی پیش می‌رود و ممکن است زمانبندی آن را عوض کنیم و مقداری سریع‌تر از زمان‌های پیش‌بینی شده برای طراحی اقدام کنیم و راه‌اندازی 9ماه تا یک‌ سال زودتر انجام شود. اکنون برای ساخت نیروگاه‌ها در مرحله خاکبرداری هستیم و باید میلیون‌ها تن خاک برداشته شود. بعد از آن بتن‌ریزی و فنداسیون انجام می‌شود. معاون صالحی گفت: پیش‌بینی ما این بود که نیروگاه اولی 8 سال بعد راه‌اندازی شود و دومی نیز با فاصله دو سالی که به تاخیر می‌افتد 10 سال بعد آماده بهره‌برداری شود، افزود: حدود 9 سال دیگر باید هر دو نیروگاه را داشته باشیم و حدود 7 سال دیگر نیروگاه اول باید آماده شود و فعلا بر طبق این زما‌بندی حرکت می‌کنیم.
صرفه اقتصادی انرژی‌ هسته‌ای
سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه در بلند مدت به لحاظ اقتصادی به نفع ماست که به سمت انرژی هسته‌ای برویم، اظهار داشت: این اقدام به لحاظ تکنولوژی تمیز و برای محیط زیست خوب است، اما باید توجه داشت که برنامه‌ای بلند مدت و هزینه‌بر است و باید متکی بر نیروی داخلی باشد و اگر متکی به نیروی داخلی نباشد به لحاظ ایمنی ضریب آن بالا نیست. معاون صالحی تصریح کرد که حتی اگر بخواهیم سوخت تولید کنیم، توانایی آن را داریم و در حال برنامه‌ریزی هستیم. وی با بیان اینکه برای دولتمردان ممکن است سخت باشد که یک دفعه پول زیادی را برای این کار اختصاص دهند و به همین دلیل اگر بشود از فاینانس و وام‌های خارجی استفاده کرد، بهتر است، افزود: در این زمینه داریم فکر می‌کنیم که تعداد را افزایش دهیم و برسیم به 20 هزار مگاواتی که مورد نظر مجلس بوده، که باید فکری به حال تامین اعتبارش کنیم، چون با اعتبارات معمولی نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم.