اضافه شدن چاشنی نگرانی به لبخند تهران

آفتاب یزد- گروه سیاسی: لبخند تهران فعلا بر روی لب‌هایش خشکیده؛ قالیباف رفت اما نجفی هنوز نتوانسته بر صندلی شهرداری بنشیند. تعلل در صدور حکم رسمی شهرداری محمدعلی نجفی از سوی وزارت کشور در نهایت اعضای شورای شهر پنجم را بر آن داشت که با صدور حکمی سرپرست موقت برای شهرداری انتخاب کنند. با این حال حواشی و شایعات زیادی در مورد محمد علی نجفی و سرنوشت شهرداری تهران وجود دارد که البته اعضای شورای شهر سعی می‌کنند آنها را بی اهمیت جلوه دهند و شرایط را عادی و در حال انجام شدن بدانند. سرنوشت نجفی اما هنوز در‌ها‌له‌ای از ابهام است و فعلا یک سرپرست موقت بر صندلی شهردار تهران تکیه زده است.
در هفته‌های گذشته زمانی که از میان هفت کاندیدای اولیه شهرداری تهران در نهایت همگی انصراف داده و نام محمدعلی نجفی به عنوان گزینه نهایی شهرداری عنوان شد، بحث‌ها‌ و گمانه زنی‌ها‌ی خفیفی در خصوص نهایی شدن حکم نجفی در گرفت که البته بنا به روند شرایط در پیش گرفته شده چندان جدی به نظر نمی‌رسید. با این حال در همان ایام گفته می‌شد که نجفی به احتمال 99 درصد شهردار خواهد شد و یا در اظهار نظری دیگر این طور عنوان شد که ممکن است در کنار نجفی گزینه‌هایی جز شش نام دیگر مطرح شده مد نظر شورانشینان قرار گیرد. با این همه سرانجام اعضای شورا حضور گزینه‌ای جز نجفی را نامحتمل دانسته و آن را رد کردند. حالا اما علی رغم انجام شدن تمام امور از سوی شورای شهر، روند صدور حکم در وزارت کشور طولانی شده تا تهران به جای لبخند، نگرانی را در چهره خود داشته باشد.

بروز حاشیه‌ها


در روزهای گذشته و با شکل گرفتن حواشی مربوط به امکان به موقع حاضر نشدن حکم محمدعلی نجفی، خندان دل معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور با تکذیب برخی خبرسازی‌های حاشیه‌ای در خصوص عدم صدور حکم شهردار تهران گفت: «همه اقدامات و مکاتبات قانونی و اداری لازم برای صدور حکم شهردار تهران، در وزارت کشور انجام شده و به محض طی سایر تشریفات قانونی، حکم آقای نجفی از سوی وزیر کشور امضا خواهد شد.» با این حال همان طور که پیش بینی می‌شد آن قدر صدور حکم به تعویق افتاد که در نهایت شورا مجبور به انتخاب سرپرست موقت برای شهرداری شود. این در حالی است که روز گذشته سید سلمان سامانی حواشی پیش آمده و حالا قوت گرفته را تکذیب کرده و در کانال تلگرامی خود نوشت: «با توجه به اخبار منتشر شده در رابطه با صدور حکم شهردار محترم تهران، به استحضار مى رسانم: بلافاصله پس از دریافت صورت جلسه شوراى اسلامى شهر تهران مبنى بر معرفى جناب آقاى نجفى به عنوان شهردار منتخب شورا، اقدامات قانونى لازم برای تطبیق شرایط ایشان با مفاد مندرج در آیین نامه اجرایى شرایط احراز تصدى سمت شهردار به عمل آمد. همزمان استعلامات لازم از مراجع قانونى انجام شد. تاکنون پاسخ استعلامات به وزارت کشور واصل نشده و به تبع آن حکم انتصاب نیز صادر نشده است. اقدامات قانونى درحال انجام است و هرگونه خبرى در این خصوص از مبادى رسمى وزارت کشور به اطلاع عموم شهروندان عزیز و رسانه‌هاى جمعى خواهد رسید. سید سلمان سامانى، سخنگوى وزارت کشور.» این در حالی است که برخی اعضای شورا از این موضوع سخن به میان آورده اند که پس از مشخص شدن گزینه نهایی شهرداری، بلافاصله از وزیر کشور خواسته اند تا روال مرسوم استعلامات و فرآیندهای قانونی برای صدور حکم نهایی شهرداری نجفی را انجام دهد؛ رحمانی فضلی اما این موضوع را منوط به رسمی شدن فعالیت و مصوبات شورا دانسته و پیگیری زودهنگام را خلاف قانون تشخیص داده است.

حاشیه عجیب و خبری که حذف شد
روز گذشته در نهایت با طولانی شدن روند صدور حکم و بلاتکلیف ماندن شهرداری تهران، شورای شهر مجبور شد حکم سرپرستی «مصطفی سلیمی» را امضا کند. در این میان اما طولانی شدن صدور حکم نهایی نجفی شایعات را به بالاترین سطح ممکن رساند. شایعه منفی بودن پاسخ استعلام‌ها‌ی مربوط به محمد علی نجفی.
در اقدامی عجیب سایت خبری رجا نیوز یک خبر را در بازه زمانی کوتاهی در میان اخبار اصلی خود گنجاند و خیلی زود آن را حذف کرد. خبری که خبرنگار فارس نیز در شورای شهر و در میان خبرنگاران از آن سخن به میان آورد: «استعلامات از مراجع مربوطه برای نجفی منفی بوده است.» به موازات این خبر، محسن‌ها‌شمی سخنانی بر زبان می‌آورد که بیش از پیش چنین شایعه‌ای را تقویت می‌کند. رئیس شورای شهر تهران اظهار داشت: «استعلامات‌ برای حکم نجفی در حال پیگیری است.»‌ها‌شمی در جمع خبرنگاران گفت: «براساس قانون، سرپرست شهرداری تهران را تعیین کردیم. آقای رحمانی‌فضلی به دنبال دریافت تایید مراجع ذیصلاح جهت تصویب حکم نجفی به عنوان شهردار تهران هستند که امیدواریم هرچه زودتر این کار انجام و حکم ابلاغ شود.» وی همچنین افزود: « 10 تا 20 روز به صورت قانونی می‌توانیم پیگیر این موضوع باشیم.» در این میان اما یک عضو شورای شهر در گفت و گو با خبرنگار آفتاب یزد در پاسخ به این سوال که اگر نجفی با موانعی برای شهردار شدن رو به شود شورا چه تصمیمی خواهد گرفت، پاسخ داد: اما و اگر وجود ندارد و نجفی قطعا شهردار پایتخت خواهد بود.

سرپرست نه چندان آشنا برای مردم
بنابراین اجبار پیش آمده، حکم سرپرستی سلیمی از سوی وزارت کشور صادر شد تا او به صورت تلفنی از این اتفاق با خبر شود و البته تصادفا در کمتر از 30 دقیقه بعد با حضور در جلسه شورای شهر، در نخستین واکنش خود پیش از دریافت حکم در صحن شورا اظهار کند: «من از اعتماد شما اعضای شورای شهر تشکر می‌کنم و تمام تلاش خود را می‌کنم تا زمان صدور حکم نجفی از سوی وزارت کشور نگذارم هیچ وقفه‌ای در کار شهردار تهران ایجاد شود.» وی همچنین افزود: «امیدواریم حکم آقای نجفی هر چه سریع تر صادر شده و بنده این امانت را تحویل ایشان بدهم.» او که پیش‌تر شهردار مناطق 6 و 22 تهران بوده و با محمدباقر قالیباف همکاری می‌کرده است، از معدود مدیران اصلاح‌طلب دوران شهرداری قالیباف به حساب می‌آید که البته در ماه‌ها‌ی اخیر به نوعی مورد غضب آقای شهردار سابق قرار گرفته بود.
حجت نظری عضو شورای شهر تهران در گفتگو با خبرنگار آفتاب یزد با بیان این که شاخصه خاصی برای انتخاب سرپرست وجود ندارد اما طبق قانون فرد برگزیده حتما باید عضو رسمی شهرداری بوده و بازنشست نیز نباشد، خاطرنشان شد: «شش نفر از اعضای شورا آقای سلیمی را پیشنهاد دادند و در نهایت بر ایشان به عنوان سرپرست اجماع شد.» اجماعی که البته تنها 17رای موافق برای سلیمی به ارمغان آورد. نظری همچنین پاک دستی و حضور سلیمی
به عنوان شهردار مناطق را از ویژگی‌ها‌ی مهم او برای شورا برشمرد و سرپرست شهرداری را کسی دانست که حداقل باید در حد و اندازه معاون شهردار باشد.
از سوی دیگر به نظر می‌رسد که به جز سلیمی چهار نفر دیگر نیز از گزینه‌ها‌ی سرپرستی
به حساب می‌آمدند که البته اعضای شورا تمایلی برای معرفی این افراد نداشتند. ابراهیم امینی در پاسخ به این سوال که چرا شورا یک تصمیم مهم
دیگر را پشت درهای بسته گرفت و گزینه‌ها‌ی دیگر را برای مردم معرفی نمی‌کند، خاطرنشان شد: « اعتبار و حیثیت افراد برای ما مهم است. وقتی به این نتیجه رسیدیم که امکان انتخاب گزینه‌ها‌ی دیگر وجود ندارد دلیلی برای نام بردن از دیگران و ایجاد حاشیه برایشان وجود ندارد.» در پایان جلسه روز گذشته اعضای شورا، محسن‌ها‌شمی و باقی اعضای شورای شهر سلیمی را تا اتاق شهردار همراهی کردند تا شاید او را در جمع اعضای حاضر در ساختمان بهشت یکه و تنها رها نکرده باشند! نکته قابل توجه چنین اقدامات نمایشی منتخبین جدید تهران میل به مبالغه در میزان اتحاد نمایندگان شوراست. برای هر مسئله‌ای تنها یک گزینه اجماعی روی میز دارند، تعارف تکه پاره می‌کنند و از هم خجالت می‌کشند، سخنی در تعارض با دیگر نمایندگان نمی‌گویند و سعی می‌کنند در همه امور اتحادشان را به مردم و رسانه‌ها‌ برسانند. نکته‌ای که اگر تنها در سطح نماند می‌تواند بسیار حایز اهمیت و راه گشا باشد اما اگر در حد یک نمایش رسانه‌ای باشد دیر یا زود روی حقیقی خود را نشان خواهد داد. حالا سلیمی در سایه چنین نمایش اتحادی بر صندلی نجفی
نشسته است.

چرا سلیمی مغضوب قالیباف بود
مصطفی سلیمی از معدود مدیران اصلاح‌طلب دوران شهرداری قالیباف به حساب می‌آمد که طبیعتا در بسیاری امور با تفکرات خاص آقای همیشه کاندیدا هم سو نبوده است. زمانی که اعضای شورای شهر پنجم مشخص شدند، این افراد به صورت موازی با شورای شهر چهارم اقدام به برگزاری جلسات خود کردند تا بتوانند در بدو آغاز به کار شورای پنجم، امور را با سرعت بیشتری پیش ببرند. در همین راستا گفته شد که اعضای شورا با برخی مدیران میانی شهرداری و حتی بعضی از نزدیکان قالیباف در ساختمان بهشت به برگزاری جلسات مفصل اما محرمانه اقدام کرده‌اند تا بتوانند از شرایط مالی شهرداری و دیگر بحران‌ها‌ی شهرداری پیش رو اطلاعات کاملی به دست بیاورند. به نظر می‌رسد که سلیمی از جمله مدیران شهرداری بود که اطلاعات بسیاری را به خصوص در حوزه امور مالی این سازمان برای منتخبین پایتخت شفاف سازی کرده است. از سوی دیگر نمایندگان شورای شهر جدید اظهار کردند که سلیمی فردی است که به شدت به تفکرات و برنامه‌ها‌ی نجفی نزدیک است و می‌تواند تا صدور حکم نجفی به جای او و حتی با مشورت با او امور را ساماندهی کند. مضاف بر این نکته، سرپرست موقت مجبور است بنا به وظیفه احکامی در عزل و نصب افراد صادر کند که تاریخ انقضای این احکام در تقارن با مدت انجام وظیفه خود سرپرست است. بنابراین این طور به نظر می‌رسد که با توجه به نزدیکی و مشورت پذیری میان سلیمی و نجفی، این احکام و عزل و نصب‌ها‌ با مشکل رو به رو نشده و
از سوی نجفی نیز تمدید خواهند شد.

پرسشی که به قوت خود باقی است
با این همه هنوز به روشنی مشخص نیست که چرا روند استعلام وزارت کشور باید طولانی شود. مسئله‌ای که شفافیت آن در تداوم شعار شهرداری شیشه‌ای می‌تواند خانه اول این سیاست گذاری باشد. از سویی به نظر می‌رسد که اعضای شورای شهر سعی می‌کنند از اهرم‌های خاص خود و فضاسازی‌ها‌ی رسانه‌ای برای پیشبرد امور قانونی استفاده کنند. در میان جلسه روز گذشته شورا، تلفن همراه محسن‌ها‌شمی زنگ می‌خورد و‌ها‌شمی خبر می‌دهد که محمد علی نجفی به او پیام داده که اتفاقات مثبتی در خصوص صدور حکمش در شرف وقوع است و شاید لازم نباشد حکم سرپرستی صادر شود.
از سوی دیگر‌ها‌شمی که گویا منتظر تماس نجفی بوده و خبری دریافت نکرده است، در نهایت
مجبور می‌شود به انتخاب سرپرست ولو برای زمان کوتاهی تن دهد. در این میان البته طبیعی است که بازار شایعات نیز لحظه به لحظه داغ تر شود تا در میان بحث‌ها‌یی مانند استعلامات، شایعه اختلافات دیرینه رحمانی فضلی و نجفی نیز دست به دست شود. با این همه ترس اصلاح‌طلبان می‌تواند از تکرار ماجرای مینو خالقی باشد. لغو شدن سخنرانی اصلاح‌طلبان در ایام انتخابات و مواردی از این دست نیز از جمله دلایلی است که تهران حالا به جای لبخند رضایت ناشی از انتخاب شهرداری مانند نجفی، نگرانی و اضطراب را تجربه می‌کند. نجفی علیرغم عدم صدور حکمش در روزهای گذشته، با وقوع آتش سوزی در یکی از مناطق تهران سریعا خود را به محل حادثه رساند و ضمن حضور در صحنه، وعده داد که در دوران جدید شهرداری علاوه بر تخصیص بودجه بیشتر برای مجموعه آتش نشانی، حتما مبلغ اختصاص داده شده را به دست‌شان می‌رساند! موضع گیری و حضوری که لحظه به لحظه اش کنایه‌ای تلخ به یکی از فجایع مدیریتی دوران قالیباف یعنی پلاسکو بود و آن حوادث عجیب شورای شهر چهارم که در تمام این رویدادها و در کنار باقی پرونده‌های مفتوح مانند املاک و غیره، هیچ کس تداوم صلاحیت او را استعلام نکرد! با این همه باید منتظر ماند و دید که سرانجام استعلامات وزارت کشور چه خواهد شد و اگر از ابتدا گمان برده می‌شد که نجفی ممکن است با محدودیت‌هایی مواجه شود،‌ چرا در چنین پروسه ای، یک تهران و مردمش بیش از حد لزوم در انتظار نگاه داشته شدند.