پالایش در هیئت رئیسه فراکسیون امید

آفتاب‌یزد – گروه‌سیاسی: در پارت اختصاص‌یافته به اصلاح‌طلبان در بهارستان، قرار است پالایشی انجام شود. آنها که هم پیاله اصلاح‌طلبان می‌شدند، اما با اصولگرایان پیمان می‌بستند، تصفیه شوند و در عوض کسانی جایگزین گردند که به نام اصلاح‌طلبی، اما به کام اصولگرایی به فعالیت نپرداخته‌اند که البته بنا به گفته علیرضا رحیمی این پالایش انجام خواهد شد. اگر آنها که در جلسه آرژانتین مانع از رای‌آوری حبیب‌الله بیطرف، وزیر پیشنهادی وزارتخانه نیرو شدند، اجازه دهند!
در آستانه انتخابات هیئت‌رئیسه فراکسیون امید در سه‌شنبه هفته جاری، رحیمی، عضو این تشکیلات و نماینده مردم تهران خبر از تصفیه فراکسیون امید و هیئت‌رئیسه آن را داده است. او در این باره در کانال تلگرامی خود نوشته است:«در اولین انتخابات مجمع عمومی در سال۹۵ تاکید بر انتخاب صنفی (اقوام و مذاهب و مناطق) از میان اعضا حساسیت‌های هیجانی را پاسخ داد، اما در عمل نتوانست موجب رضایت حداکثری اعضای فراکسیون شود. اگر لابی‌های آرژانتینی مانع نشوند حداقل نیمی از چهره‌های هیئت‌رئیسه فعلی فراکسیون امید تغییر خواهد کرد.»حال باید دید نمایندگان حاضر در جلسه آرژانتین که اکثر قریب به اتفاق آنها عضو فراکسیون امید بوده‌اند و مانع از رای‌آوری بیطرف شده‌اند؛ می‌توانند در این تشکیلات هم به اثرگذاری بپردازند و از پالایش فراکسیون و خانه تکانی هیئت‌رئیسه آن جلوگیری کنند یا آنکه نمایندگان اصلاح‌طلب از دخالت آنها جلوگیری می‌کنند.

پاشنه‌های آشیل فراکسیون!


نمایندگان حاضر در جلسه آرژانتین را می‌توان پاشنه‌های‌ آشیل
فراکسیون امید نامید که حضورشان در آن نشست برای لابی‌کردن با حبیب‌الله بیطرف به خدشه وارد کردن به تشکیلات اصلاح‌طلبان در بهارستان منجر شد. جلسه‌ای که در آن غلامرضا تاجگردون نماینده مردم گچساران، بهروز نعمتی نماینده مردم تهران، فریدون حسنوند نماینده مردم اندیمشک و همینطور اردشیر نوریان نماینده مردم شهرکرد با حضور حبیب‌الله بیطرف پیش از آغاز فرارسیدن زمان اخذ رای اعتماد شرکت داشتند. گفته شده به‌دلیل عدم‌پاسخگویی بیطرف به خواسته‌های این نمایندگان، لابی آنها موثر افتاده و بیطرف نتوانسته بر کرسی وزارت نیرو قرار بگیرد. با این حال این نمایندگان که به فراکسیون یک منطقه جغرافیایی کشور در مجلس دهم تعلق دارند به رد این موضوع پرداخته‌اند، تا جایی که تاجگردون به‌منظور رفع اتهام از خود و همینطور زدودن انتقادات از فراکسیون امید، عنوان کرده که عدم رای اعتماد به بیطرف سیاسی نبوده و دلایل کارشناسی داشته است. او در این باره گفته: «جناب بیطرف گفتند که در انتقال آب سرچشمه‌های کارون به منطقه یزد و دیگر مناطق تعارف ندارم و انجام خواهیم داد، لذا قطعا نمایندگان خوزستان و زاگرس به او رای نخواهند داد تلویحا فرمودند چرا یزد و کرمان از دریا آب منتقل کنند خوزستان که به دریا نزدیک‌تر است، نتوانستند در جلسات و صحن علنی مسئله سد گتوند را خوب توجیه کند و نمایندگان قانع نشدند» با این حال گویا این سخنان تاجگردون به‌دور از آنچه در واقعیت به‌وقوع پیوسته؛ بوده است که رحیمی نماینده فراکسیون امید روز گذشته از لابی نمایندگان حاضر در جلسه آرژانتین سخن گفته است.

عملکرد سینوسی فراکسیون
نخستین پالایش فراکسیون امید زمانی انجام گرفت که
خیل عظیمی از بهارستانی‌ها از نردبان امید بالا رفتند، اما در نهایت همسو با اصولگرایان مجلس شدند و پا روی تراکت‌های تبلیغاتی
خود که حاوی تصاویر دونفره‌شان با محمدرضا عارف بود، گذاشتند و آرای خود را در انتخابات هیئت‌رئیسه مجلس به سبد اصولگرایان ریختند. در آن زمان از غربال این افراد 100 نماینده اصلاح‌طلب به‌دست آمد که همگی زیر سقف فراکسیونی به نام امید جای گرفتند. این تشکیلات، در بزنگاه‌های مختلف عملکردی سینوسی از خود برجای گذاشته است. مواقعی چون جلسات رای اعتماد به سه وزیر پیشنهادی ورزش، آموزش و پرورش و فرهنگ دولت یازدهم؛ به شکلی پویا و فعال به لابی‌گری با سایر نمایندگان پرداخته و با جلب آرای آنان موجب رای‌آوری هر سه وزیر شده‌اند یا آنکه با رایزنی‌های فراوان از استیضاح عباس آخوندی، وزیر راه دولت یازدهم جلوگیری کردند، اما در بزنگاهی چون جلسات بررسی صلاحیت‌های وزرای پیشنهادی دولت یازدهم نتوانستند عملکرد قابل‌قبولی از خود به جای بگذارند و انتقادات بسیاری را به سوی خود جلب کردند. تا جایی که رای‌آوردن وزرای اصولگرا و عدم رای‌آوری بیطرف وزیر پیشنهادی نیرو را به آنها نسبت می‌دهند. علیرضا رحیمی، عضو فراکسیون امید در این باره می‌گوید:«فراکسیون امید آزمون‌های مختلفی را از بدو فعالیت خود تاکنون پشت سر گذاشته که نقد و نظرهای فراوانی را در افکارعمومی و نیز اعضای آن به‌دنبال داشته است. آخرین موضوع و داغ‌ترین آن رای اعتماد به وزیران پیشنهادی و آرای آقایان مهندس بیطرف و جهرمی بود.»